Ez lenne a piac legizgalmasabb plug-in hibrid SUV-ja?

Látványos, sportos, és egy kicsit zöld is, minden adott a Formentor sikeréhez

Konnektoros hibridként járt nálunk a cápaorral átrajzolt Cupra Formentor, amely hiába kínál tisztességes villanyos hatótávot, ma már nem kaphat zöld rendszámot. Ennek ellenére az egyik legizgalmasabb, legszerethetőbb plug-in hibrid, mutatjuk is, miért!

Egy jó formatervet három fontos dolog jellemez. Egyrészt érzelmeket vált ki az emberekből, másrészt kiállja az idő próbáját, illetve kellően egyedi. A 2020-ban bemutatott Formentor mindháromnak kiválóan megfelel, hiszen még ma is frissnek hat, ezt pedig az eladások is bizonyítják, ugyanis a legtöbb piacon ez a legkelendőbb a Cupra palettájáról. A fentiek alapján simán „elsumákolhatta” volna a ráncfelvarrást a Cupra, mégis alaposan átszabták a Formentor külsejét.
Hirdetés

Kitűnik a tömegből!
A Cupra új formanyelve alapján minden egyes modell úgynevezett cápaorrot kap, így nem meglepő, hogy a Formentort is ebbe az irányba vitték el. Ízlés kérdése, kinek melyik verzió tetszik jobban (az előző, vagy az új), viszont az kijelenthető, hogy a crossover vesztett egy kicsit az egyediségéből, ugyanis mostantól hasonló frontrésszel készül, mint a Leon, a Tavascan, vagy épp a frissen bemutatott Terramar. A ráncfelvarrás előtti változathoz viszonyítva kisebb lett a hűtőmaszk, így az embléma a motorháztetőre költözött. A jellegzetes nappali menetfényt három darab háromszög váltotta. Hátul szintén módosítottak a márkajelzésen, immár a Formentoron is világít, de a lámpatestekben is megjelennek a már elöl említett háromszögek.
Utastér, autósport rajongóknak
A sportos, kihívó külső egy sokkal visszafogottabb belsőt rejt, persze amolyan Cupra módra. A frissítéssel nem sok minden változott, a 12 colos multimédiás érintőképernyőt egy 12,9 colosra cserélték, illetve a középkonzolon történt némi változás, de a kezelőszervek elrendezése nem változott. Továbbra is a kormányon található az indítógomb, mellette az üzemmódválasztó, amely egy nem is annyira rejtett utalás a márka motorsportos identitására. A tesztautóba nagybetűs kagylóülések kerültek az első sorba, amelyekben minden megtett kilométer élmény. Nem csak az anyaghasználatuk, de a tartásuk is kiváló, sőt, külön plusz pont, hogy kellően mélyre lehet őket állítani, így – már amennyire egy crossoverben ez lehetséges – az üléspozíció is versenyautós. Hátul sem kényelmetlenek a fotelek, a térkínálat is rendben van, a csapott tetővonal ellenére a felnőttek számára is ideális. Az egyetlen negatívum a csomagtér helykínálata lehet. A konnektoros hibrid kivitelben mindössze 345 liter áll rendelkezésre az akkumulátor miatt (a sima belső égésű motoros verziókban ez 450 liter), de egy kollégiumi beköltözést még így is simán megoldottunk vele, úgy, hogy 4-en utaztunk az autóban.
Környezetbarát, de már zöld rendszám nélkül
Motorfronton a Cupra nem kockáztatott, és igyekszik a lehető legszélesebb vásárlóréteget kiszolgálni. Éppen ezért a frissített Formentor a tisztán elektromos meghajtás kivételével mindenféle hajtáslánccal elérhető – bizonyos piacokom még dízelmotorral is. A tesztpéldány konnektoros hibridként érkezett hozzánk, amelynek szívét 1,5 literes, négyhengeres TSI benzines erőforrás adja 177 lóerővel és 250 newtonméterrel. Ehhez társul a 114 lóerős villanymotor 330 newtonméterrel, valamint a 25,8 kilowattórás akkumulátor. A rendszerteljesítmény 272 lóerő és kerek 400 newtonméter, a márka adatai szerint pedig a második generációs PHEV rendszer 108-119 kilométer közötti emissziómentes hatótávot képes biztosítani. Jól hangzik, de mi igaz mindebből? Bár a tesztpéldány még zöld rendszámot kapott, sajnos szeptembertől egyetlen plug-in hibrid modell sem részesül különleges bánásmódban, így a Formentor sem. A crossover szempontjából ez különösen fájó, ugyanis bőven hozza a Cupra által megadott emissziós hatótávot. A tesztidőszak alatt simán megtettem vele 114 kilométert a benzinmotor nélkül, úgy, hogy ebben 28 kilométer országút is volt, így urbánus környezetben még több kihozható belőle. 11 kilowattal 2 és fél óra alatt tölthető fel 0-ról 100 százalékra az aksi, de fontos újítás, hogy immár 50 kilowattal is tölthető a telep. Ebben az esetben 26 perc is elegendő a villanyos hatótáv visszanyeréséhez. Nem csak a környezetünk, a pénztárcánk is örülni fog, ha 25,8 kilowattórás akkupakkban rendszeresen van villany, ugyanis, ha csak a benzinmotor hajtja az 1,7 tonnás saját tömeggel rendelkező Formentort, akkor az étvágya 7,9 liter is lehet 100 kilométerre vetítve (a gyártó állítása szerint 5,6-6,1 l/100 km ez az érték).
Az érmének két oldala van
A Cupra gomb a kormányon nem csak egy jópofa dísz, jelentősen befolyásolják az autó viselkedését a különböző üzemmódok. A Comfort egy könnyen kezelhető, nyugodt autót varázsol a Formentorból, lágyabb futóművel, és mérsékelt gázreakcióval. Azonban, a márkáról elnevezett üzemmódba kapcsolva egyértelművé válik, nem csak színház a sportos megjelenés. A kormány és a futómű felkeményedik, illetve a gázpedál is hamarabb reagál. Hiába az akkumulátor miatt nagy saját tömeg, szépen íven lehet tartani az autót, a kasztni nem billeg a kanyarokban, könnyű elfelejteni, hogy egy 1,7 tonnás crossoverben ülünk. Ami a hátránya, az egyben az előnye is: a villanyos rásegítés miatt a kanyarokból is kiválóan lehet vele kilőni, a 0-100 km/óra gyorsulás 7,2 másodpercet vesz igénybe.
Az élménynek ára van
De mennyit is kérnek mindezért? A Cupra konfigurátorában 13 778 770 forinttól indul Formentor, viszont a VZ felszereltségi szint a konnektoros hibrid hajtással máris 20 millió fölé emeli a vételárat. A tesztpéldány esetében a Extreme lite csomag – amelynek többek között a kagylóülések is a részei – a panoráma üvegtető, a 19 colos felnik, illetve a töltőkábelek további 5 millió forintot dobnak a végösszeghez, így a fotókon szereplő jármű 24 695 000 forintot kóstál. Ebből jelenleg a Cupra 1,5 milliót enged, ahogy minden más verzióból is.
Értékelés
Pozitív
Kiváló menetkomfort, remek vezetési élmény, egyedi formaterv
Negatív
Klímapanel hiánya, a konkurensekhez képest kicsi csomagtér
Árak
Tesztmodell alapára
13 778 770 Ft (2024.09.16.)
Tesztautó ára
24 695 000 Ft (2024.09.16.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
200 kW (272 LE) 5500-6000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1500-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,2 s
Végsebesség:
220 km/h
Méretek
Hosszúság:
4451 mm
Szélesség:
1839 mm
Magasság:
1537 mm
Saját tömeg:
1742 kg
Össztömeg:
2200 kg
Terhelhetőség:
458 kg
Tengelytáv:
2679 mm
Karosszéria-kivitel:
crossover
Csomagtér:
345 l
Motor és váltó
Motor:
konnektoros hibrid
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú DSG
Nyomaték:
400 Nm 1500-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
200 kW (272 LE) 5500-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
220 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,2 s
CO2-kibocsátás:
- g/km
Fogyasztás a használónál:
7,9 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2024.09.17. at 22:12
    Permalink

    Fogyasztás a használónál: 7,9 l/100km..

    Jelenleg 1.5 TSI motoros Skodát hajtok ennél jóval alacsonyabb fogyasztással.. (évente 10-15 ezer km) jellemzően városban és agglomerációban, évente néhány hosszabb utazással.. Gyakran gondolkozom, hogy mi legyen a következő (lehetőleg új) autóm, elméletben valami Plug-in lenne ideális.. A gyakorlatban viszont látom a felárukat + tesztekben ezeket a fogyasztási adatokat (ráadásul jellemzően tulsúlyosak is) és nem jön ki a matek.. Toyota + talán Honda hibrideket leszámítva szerintem az összes többi parasztvakítás…

    • 2024.09.18. at 10:49
      Permalink

      Hát ez egy közepesen magas SUV, tisztán benzines hajtással a 7,9 nem is olyan rossz. Viszont, amikor feltöltöd és tudsz menni elektromosan, akkor legyen átlagosan 20 kWh/100 km a fogyasztása, ami otthoni töltéssel nincs 3 liter benzin ára kb. Tudjon ez a kocsi 70-80 km- t elektromosan, és szinte meg is van a napi ingázásod, az évi 10-15.000 km-ből kiindulva még bőven számolva is. Nem véletlen, hogy ezeket illik és ésszerű tölteni, amikor csak tudod. Az áruk sajnos más tészta, némelyik a tisztán elektromos autók árával vetekszik…..

        • 2024.09.20. at 07:17
          Permalink

          Ha a RAV4-ben eléred az akku minimum töltöttséget (kb. 25%), akkor a benzinmotor elkezdi tölteni, hacsak ki nem kapcsolod. Ilyenkor elmegy 6-6,6 liter/100 km is, ami nem jelentősen, de tény, hogy kevesebb, mint ezé a Formentoré. Ha átkapcsolod sima hibrid üzembe, tehát feleslegesen nem tölti az akksit, akkor igen, 4-4,5 lesz a fogyasztása, ami egy akkora autótól zseniális (a Rav4 eggyel feljebb kategória). Ráadásul a Toyotában nincs turbó, DSG-váltó , stb….

          • 2024.09.20. at 10:26
            Permalink

            Nekem simán kihozott 8 liter feletti fogyasztást a 300h egy tesztúton, pedig nem forszíroztam (gyakorlatilag pályán vitorláztam 70-120-szal, némi országút és külváros). A korabel idízelem ilyen használat mellett 6-7 litert fogyasztott, a mostani mid-hibridem 7-8 litert eszik. A három autó nagyjából azonos kasztnival bírt.

          • 2024.09.21. at 08:42
            Permalink

            “Nekem simán kihozott 8 liter feletti fogyasztást a 300h egy tesztúton”
            Utána meg 7 litert írtál, amikor többet mentél vele. A korabeli XC60 dízelből csak a botváltós, 150 lovas eszik valamivel kevesebbet.
            RAV4 2.5 225 LE hibrid 6 liter, Mazda CX5 165 LE aut. 8,1 liter, CX5 192 LE aut. 8,4 liter.

    • 2024.09.18. at 19:12
      Permalink

      Cégesként használtam Octaviát. Nálam két üzemmód volt, az autópálya nem lassan, és a pesti dugó. Ez a két leggyilkosabb fogyasztás szempontjából, de még így is kijöttem 7 liter körül. Ha főúton mentem 90-100 körüli sebességgel, akkor akár 5 liter is elég volt 100 km-re. Szóval a TSI nagyon jó motor, és gyakorlatilag nulla problémával. Ebben a Formentorban valószínűleg azért lett 7,9 liter, mert egyrészt ez egy SV nagyobb homlokfelülettel, másrészt meg az akksik miatt nehéz. Összességében – felhasználási szokásoktól függően – sokkal kedvezőbb fogyasztás is kijöhet, akár 2-3 literes átlag is. De kérdés, hogy megéri-e a felárat? Szerintem nem. Nekem az a véleményem, hogy aki új autót szeretne venni, az fizessen ki egy normális 5-6 (esetleg 7) literes fogyasztást. Akinek ez gondot jelent, annak gondot fog jelenteni a szerviz, a kötelező, a casco stb. A plug-in hybridek nagy előnye volt a zöld rendszám, de most az ugrik. Ha nem lenne céges autóm, én inkább valamilyen 1.5 TSI-t vennék mindenféle hybrid meghajtás nélkül (esetleg Renault 1.33 TCE motoros autót).

  • 2024.09.20. at 13:45
    Permalink

    Nem értem ezt az autót. 24.6M, nem semmi. Abból már egy egészen jól feleszerelt BMW m240i xdrive is kijön és az azért mégicsak egy kasszikus 2 ajtós kupé egy közel 400LE-s sorhatos benzinmotorral. Ha már a sportosság fontos. Ha meg SUV/crossover kell hasonló esetleg nem sokkal kisebb teljesítménnyel csak kevesebb sportos körítéssel ilyen árban már nagyon komoly kínálat van mindenféle márkából.

  • 2024.09.22. at 18:27
    Permalink

    Én a szokásos hibát látom ebben a márkában az pedig hogy nincs saját egyedi motorváltozata közösködik az összes többi VW termékkel. A másik az ára, a formaterv már kicsit bátrabb mint ami Seat néven futott, a piac majd eldönti kell-e ennyiért a SEAT/Cupra/VW

  • 2024.09.25. at 12:20
    Permalink

    Ez a “sajnos elvesztette a zöld rendszámot” teljesen kiéget. Eleve meg se kellett volna kapnia semmilyen hibrid autónak. Olyan hibrid autók kapták meg, amik kétszer annyi benzint zabálnak egy átlagos úton, mint mondjuk egy Swift. Ne vicceljünk már, mi a zöld rajtuk? A kibocsátásuk az biztosan nem….

Vélemény, hozzászólás?