Az Uber feladja önvezető autójának fejlesztését, legjobb esetben is csak új partnere szállíthat majd neki ilyen járműveket
Felszámolja önvezető autók fejlesztésére létrehozott részlegét az utasszállító vállalat, az Uber, írja a
Financial Times. A divízót 2016-ban alapították, főleg a Google ugyanilyen irányú fejlesztésétől félve, hiszen ha az utóbbi hamarabb lett volna sikeres ezen a téren, azzal gyakorlatilag alááshatták volna az Uber teljes működését (és a hagyományos taxisokét is). 2019-re már 75.000 önvezető autót szerettek volna az utakra helyezni, ami azonban nem valósult meg. A kegyelemdöfést egy 2018-as arizonai baleset adta meg, mely során egy tesztautó egy ember halálát okozta. Azóta problémás volt a részleg a vállalat médiaszerepléseiben, a befektetők pedig rávették az ügyvezetést, távolodjon el az Uber a projekttől, és fókuszáljon inkább a fő üzleti tevékenységére. A negatív publicitáson kívül a fejlesztés egyébként is fontos forrásokat vont el a cégtől, a várt eredményeket viszont nem hozta. Az önvezető autón kívül további fejlesztési területekről is kivonultak már, májusban a biciklis részlegüktől váltak meg, a következő pedig a repülő járművük lehet a sorban.
Az egész utasszállító ágazatot felforgatná egy valódi önvezető autó
Nem feltétlenül a technológia megvalósíthatalanságáról van tehát szó, inkább csak nem egedheti meg magának az Uber a hátrányos médiaszereplést és egy másodlagos tevékenység finanszírozását - még akkor is, ha az autonóm járművek bevezetéséért folytatott versenyben való győzelem valószínűleg olyan előnyt adna az Ubernek, aminek köszönhetően nagyon alacsony árakkal tudnának dolgozni, ezáltal a hagyományos utasszállítókat és az újító versenytársakat gyakorlatilag teljes mértékben ki tudnák szorítani a piacról. Éppen ezért nem adta fel teljesen az Uber, hiszen egy rivális start-upba, az Aurorába fektetnek inkább. Kezdetben 400 millió dollárért vásárolnak részesedést a cégben, akik szintén az önvezetés megvalósításán dolgoznak, 600 munkatársukhoz csatlakozik az Uber bezárt részlegének 1200 dolgozója. Az Aurora tehát fontos pénzügyi és humánerőforrás löketet kap, emellett fontos partnereket is bezsebelhet, amire szüksége is van, hiszen a cég első támogatói közül a Volkswagen, a Hyundai és az FCA is kiszállt már a projektből - az Uberrel érkezik viszont a Toyota, mint támogató.
Az Uber befektetése után az Aurora piaci értéke 10 milliárd dollárra nőhet a várakozások szerint. Előbbi továbbra is számít az önvezetés terén előrelépésre, az Aurora első kereskedelmi autonóm járművei feltehetően az Uberhez kerülnek majd. Addig is viszont számos akadályt kell leküzdeniük: a szabályozói környezet még nem egyértelmű az önvezetés terén, és főleg nem egységes nemzetközi szinten, ám ha a jogszabály-alkotók meg is hozzák a szükséges döntéseket (például az olyan kritikus morális kérdésekben, hogy ki vonható felelősségre, ha egy autó magától halálos balesetet okoz), még mindig vannak technológiai korlátai az autonóm járműveknek.
Legalább eltűnnének ezek a csaló taxisok!