Egy biztos, a kicsi nem ilyen: minden környezetben hatalmas az új Kodiaq
Megmaradtak az osztott lámpák elöl, természetesen alapáras a LED, de a tesztautóra a feláras egységek jutottak
A Skoda az új Kodiaq képében egy a Volkswagen csoporton belül tökéletes helyre pozicionált zászlóshajót hozott a piacra, ami nem csak az elődhöz képest hatalmas előrelépés. Csak hab a tortán a sok merész vonal, ami úgy tud tekintélyt parancsolni, hogy közben megkülönböztethető marad a konszern többi márkájától: ez bizony egy Skoda. Ám az igazi csodát az autó kialakításában kell keresni. Merthogy igazán megkülönböztetni sincs mitől a konszernen belül. Hogy miért? Erre később még kitérek.
Hosszú hátsó ajtó és látványos tengelytáv: igazi családi autós sziluett, nemde?
A magassága és szélessége miatt azért a SUV kategóriában is akad keresnivalója
Először viszont kezdjük az alapokkal: a legfrissebb MQB platformot hatalmasra nyújtva a Kodiaq 4,76 méteres hossza és 2,79 méteres tengelytávolsága nem feltétlenül a megszokott SUV kategóriára vall, ám a 1,86 méteres szélesség mellé 1,67 méteres magassága és 18,7 centis hasmagassága mégis ebben a körben tartja.
A műszerfal elegáns, látványos, de nem akar túlzó, vagy feleslegesen futurisztikus lenni
Mindkét képernyő nagyobb a szükségesnél, ám ilyen ez a modern autóipar
Tekerős is, de tapizni is lehet: továbbra sem a kedvencem, de klasszisokkal jobb, mintha a képernyőről kellene vezérelni mindent
Ennek ellenére a beltér már közel sem robusztus, vagy terepjárós, de még csak nem is próbálja a prémium-SUV látszatot kelteni. Helyette egyszerű, átlátható, könnyen kezelhető minden. A két képernyő a kor szellemének megfelelően nagyobb, mint ami szerintem ideális lenne, az okos tekerők pedig ebben is pont ugyanolyanok, mint a Superb műszerfalán. Az ülések minden téren kiemelkedőt nyújtanak: az anyagminőség tökéletesen megfelel az autó vételárának, a párnázottság inkább kemény, ám a lehető legpozitívabb értelemben. Mindemellé könnyű tökéletes beállítást találni, amellyel akár órákig hátfájás nélkül autózhat az ember.
Az ülések hosszú órákon át is kényelmesek
A helykínálat mindhárom sorban korrekt, ötszemélyesként pedig egyenesen királyi
Az érdekesség azonban hátrább kezdődik. A második sorban nem egyszerűen bőséges a lábtér, hanem konkrétan feleslegesen sok. Már persze addig, amíg előrébb nem húzod az üléseket, hogy a félmillió forint felárért kérhető harmadik sorba is jusson a helyből. Még itt is bőségesen elfér két ember, ráadásul nem is túl kényelmetlenek a szükségülések. Mindezt egy 5 ülés mögött 845 literes, 2 ülés mögött pedig 2035 literes csomagtartó egészíti ki, ráadásul mindkét hátsó sor döntésével is megmarad a sík padló.
5 ülés mögött szinte páratlan a csomagtartó mérete
Két ülés mögött két köbméter felett jár a gyári adat
Teljes létszám mellett is elnyel annyit, mint egy kisebb kompakt
A Kodiaq másik végét nyitogatva egy 2,0 literes, 193 lóerős dízelmotor tárul elénk, ami bármely legújabb generációs Volkswagen-termékből ismerős lehet. A Kodiaq összkerekes változatában kereken 8 másodperces gyorsulásra és 217 km/órás végsebességre képes a négyhengeres mindenes, mellé akár 7 liter alá is le lehet küzdeni a fogyasztását, ám ahhoz már aktívan figyelni kell a spórolásra. Összességében elmondható viszont, hogy az elsőkerék-hajtással és 150 lóerővel rendelkező változat a legtöbb vásárlónak jobb választás közel kétmillióval olcsóbban. Kivéve persze, ha valóban terepezésre vennéd, ám ebben az esetben nem árulok el nagy titkot azzal, hogy ennyiért klasszisokkal jobb terepjárót is árulnak.
2,0 literes dízel, közel 200 lóerővel: ha nem is túl sok, de bőségesen elegendő
Persze, etethetik velünk fulladásig a gyártók, hogy ez márpedig egy vérbeli SUV, de ez egyszerűen nem igaz. Oké, megemelték a futóművét, rárakták a műanyagokat a sárvédőívekre, sőt, még az összkerékhajtást sem felejtették el a csehek, így technikailag ebbe a kategóriába is be lehet préselni. Viszont legalább ennyi ponton beilleszthető az utóbbi évtizedben kivégzett egyterű kategóriába is. A leglátványosabb ezek közül a hatalmas tengelytáv, a hosszú hátsó ajtó, illetve a hátsó üléssorok helykínálata és variálhatósága. Hiába az emelés, a futómű sem a megszokott útlapítós SUV érzet, de nem is terepre éhezik. Helyette hosszú rugóutakkal, kényelmes csillapítással fekszi az utat, ami a Performance csomag miatt még változó áttételű kormányzással és adaptív lengéscsillapítással is kiegészül. Így az egész család számára egy kényelmes, lágy érzetet nyújt még a hatalmas, 20 colos papucsokkal is.
20 colos, aero burkolatos alufelnik mellett hiába virít a hátulján a 4x4, akkor sem lesz igazi terepjáró
Itt térnék vissza a cikk elején félbehagyott gondolatmenetre: ennek az autónak gyakorlatilag nincs ellenfele a Volkswagen csoport kínálatában, főleg, ha az 1,5 literes benzines változatot is bevesszük a versenybe, árkedvezménnyel és 7 üléssel nagyjából 16 milliótól. Egyszerre lehet ugyanis főnöki SUV és kényelmes családszállító, ellenben mondjuk a Touareggel, ami az utóbbira nem képes még felárért sem. A recept persze nem teljesen egyedi, hiszen a legtöbb megoldásban kísértetiesen hasonlít a Peugeot 5008 modellhez, illetve tagadhatatlan az is, hogy már az előző Kodiaq is ebbe az irányba haladt, de a tökéletes középutat a két kategória között szerintem most érte el a modell.
Szinte bármilyen szögből jól mutat
A legnagyobb kérdés persze az ára. Illetve, az nem is kérdés, hiszen 16,9 millió forintról indul, az összkerekes dízellel 20,2 millió az alapár, erre jön még az 1,45 milliós árkedvezmény. A konkrét tesztautót pedig a kedvezménnyel együtt 25,5 millióért válogathatod össze újonnan. A valódi kérdés, hogy mely vásárlókör fogja ezt kifizetni? Mert bár főnöki autónak sem utolsó, az autópályán is le tudja villogni a szabályosan haladókat, illetve terepen is akad egy kevés potenciál benne, ám igazán kiemelkedőt az egyterűs vonásaival alkot a kategóriájában. De vajon a tehetősebb családosok is tudni fogják, hogy a VW csoport kínálatából erre a cseh remekre van szükségük, ha a legjobbat keresik?
Sokrétűen használható, de a leginkább kiemelkedő teljesítményt szerintem családi autóként nyújtja az új Kodiaq
Árak
Tesztmodell alapára
20 206 080 Ft (2024.11.25.)
Tesztautó ára
25 526 500 Ft (2024.11.25.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Teljesítmény:
142 kW (193 LE) 3500-4200 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1750-3250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6-6.6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1968 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm 1750-3250 1/min-nél
Teljesítmény:
142 kW (193 LE) 3500-4200 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8.00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6-6.6 l/100km
Nem szép, indokolatlan, semmire sem jó, aránytalanul otromba és drága SUV. Kb. a 57221-ig a világban. Ugorgyunk!
Most őszintén, hány cikkhez kommentelted ezt oda? 😀 Nem baj, jót nevetek rajta, csak vicces nézni a másik oldalról. 😀 Legalább emelkednek a számok minden alkalommal, hogy hányadik? 😀
Megnéztem, emelkednek. Szép munka 😀