A Suzuki csúcsmodelljének számító Across az alapjait adó Toyota RAV4 európai változatától eltérő arcot kapott, oldalról és hátulról azonban gyakorlatilag nincs különbség
Nem szerény, 306 lóerős összteljesítményű a Suzuki csúcsmodellje, az Across, amiről persze nem nehéz észrevenni, hogy ez valójában egy Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. A két márka együttműködésének köszönhetően született, leginkább azért, hogy a Suzuki flottaszintű CO
2 átlagát apassza, általa viszont a márkától szokatlan csúcsmodell is kínálatba került. Leginkább az orr kialakítása különbözik, amúgy nagyjából olyan az Across, mint a konnektoros
RAV4. Na persze ennyivel nem úszom meg a tesztet, de nem is akarom, mert az Across nagyon-nagyon szerethető.
Tisztességes méretű, 4,64 méter hosszú SUV - jó kiállással, két valódi kipufogóvéggel
Szokni kell persze a 19,3 millió forintos Suzuki fogalmát, de tudásához mérten az Across ára teljesen korrekt. Hiszen gyakorlatilag két autót kapunk vele, ráadásul kettő kompromisszummenteset. Egyrészt ugyebár egy villanyautót, a 18,1 kWh kapacitású, elektromos hálózatról is tölthető lítium-ion akkumulátor városi üzemben akár 98, kombinált üzemben 75 kilométeres hatótávot ígér. A teszthéten rendre 84-85 kilométeres hatótávot írt ki, de még a fagypont körüli hőmérsékleten is tudott fűtve is 75 kilométert, ami elég szép érték. Ahogyan az is, hogy kiegészítő elektromos fűtésének köszönhetően tud fűteni úgy is, hogy nem indítja be a belső égésű, amúgy 2,5 literes, Atkinson ciklusú benzinmotorját.
LED fényszórók és méretes Suzuki embléma, alatta a távolságtartós tempomat szenzorával, még hátrébb 2,5 literes benzinmotorral, villanymotorokkal, 306 lóerős rendszerteljesítménnyel
Miből áll össze az erő?
Az Across egyik ütőkártyája 306 lóerős rendszerteljesítménye. Ehhez a benzinmotor 185, az első villanymotor 182, a hátsó 54 lóerőt ad. A nyomatékértékek sem szerények, a benzines 227, az első villanymotor 270, a hátsó 120 Nm nyomatékot ad, utóbbiak gyakorlatilag indulásuktól. A hajtáslánc elve a Toyotákból ismert, elöl a benzinmotor abba az osztóműbe (eCVT-be) hajt, ami a hajtó villanymotor mellett egy másodlagosat is alkalmaz, például a benzinmotor beindítására, meg persze áramtermelésre. A hátsó villanymotor az első hajtástól teljesen független, a Suzuki E-4WD névvel illeti a mechanikus kapcsolat nélküli összkerékhajtást, ami a fogyasztás növelése nélkül jelent segítséget nem csak a csúszós utakon, hanem például a tempósabb kanyarokban is. De a hátsó villanymotor visszatermelése is segít persze a fogyasztás alacsonyan tartásában, hiszen a lassításokkor az is közvetlenül tölti az akkumulátort.
Tágas beltér, a kormánykerékre rakott emblémát és az üdvözlőképernyőket leszámítva Toyota elemekkel, ahhoz méltó igényességgel
Hely és komfort is van bőven, alapáron jár a félig bőr kárpitozás és az első-hátsó ülésfűtés is
Across felirat az első ajtók palacktartós zsebein, jópofa gumikarima a kétzónás (és elektromos) automata klíma fizikai kezelőszervein, valamint menetmódválasztó az irányváltó mellett. A Sport és Eco üzemmód mellett elektromos üzem, akkutöltés vagy töltésmegtartás is állítható
Azt az akkumulátort, amit úgy sikerült elrejteni a hátsó ülés és a csomagtér alatt, hogy lényegében egyik sem csorbult, sőt, a csomagtér padlójában még szükségpótkerék, abban fészek a Type2-es kábelnek és hely a konnektoros töltőnek egyaránt található. Sőt, még a gyári (levehető és akár 1,5 tonnával is terhelhető) vonóhorog is befér oda. Viszont talán fontosabb, hogy tisztán elektromos üzemmódban is teljesen kielégítő menetdinamikát, akár 135 km/órás tempót is kaphatunk, így az Across tényleg jól használható villanyautóként is. Ügyes hibrid akkor is, ha lemerült az akkumulátor, a töltésjelző szerint nagyjából 20-25%-os töltést akkor is megtart, amikor amúgy már beindítja a benzinmotort, így a városi dugókban viszont tud még elektromosan, emissziómentesen araszolni. A benzines elég gyorsan bemelegszik és akár az akkumulátor töltésére is fogható, így például érdemes is ezzel játszani egy picit, ha például egy hosszabb autópályázás után a városban ismét elektromosan haladnánk. Konnektorról a 10 amperes konnektoros töltővel 7,5 óra, legalább 16 amperes töltővel (tehát bármely közterületi oszlopról) 5 óra a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése.
Az alaphelyzetben 490 literes csomagtér a hátsó támlák hátulról is indítható síkba fektetésével 1604 literesre bővíthető
Bár a raktérpadló nem húzódik végig, a szükségpótkerék, a töltőkábelek és akár a vonóhorog is elfér ott. A Type2-es töltőcsatlakozót az autó jobb hátuljánál találjuk, a tanksapkát vele szimmetrikusan a sofőroldalon
A teszthét során napi egyszeri töltéssel szinte mindig megvoltam az elektromos üzemmel, de amikor mintegy 130 kilométer, zömében autópályán kellett megtegyek, akkor nyilván nem. Viszont a lakott területeken akkor is tudtam elektromosan autózni, és ez egyrészt jó érzés, másrészt takarékos is. Az elektromos fogyasztás költsége az Across esetén is legfeljebb 1,5 liter benzin költsége körül mozog 100 kilométerenként, ehhez a teszthéten a WLTP ciklus szerinti 1 literes fogyasztás helyett még 1,5 liternyi benzin elégetése jött hozzá. Ez elég kedvező a bő 4,6 méter hosszú, tágas és kényelmes, meg persze Sport módba kapcsolva akár 6 másodperces 100-as sprintet tudó SUV-tól. Persze messze nem arra van, hogy például a Hungaroringen pályanapozzunk vele, de ha például kell az erő egy-egy előzéshez, akkor meglepően nagyot tud lépni.
Bár a teljesítmény megvan benne, nem versenypályára való, közúton és könnyű terepen viszont kifjezetten kellemes
Ha a menetmódválasztót Sportba tekerjük, akkor nem csak a gázreakció és a kormányzás lesz élénkebb, a műszerblokk is pirosra vált, de őszintén szólva sok értelme nincs ennek, az Across inkább a kényelmes, nyugodt utazásban partner. Elektromos üzemben némán, de hibridként is csendben és kényelemben utazhatunk benne. Helykínálata bőséges, ülései kényelmesek, ahogyan az elöl-hátul független futóműve még a 19 colos alufelnikkel is az. Felszereltsége kapcsán nincs varia, az egyetlen GLX szint mindent tartalmaz, ami elérhető, sok más mellett automata reflektoros LED fényszóró, fűtés a kormánykerékhez, az első és a hátsó ülésekhez, kétzónás automata klíma, távolságtartós tempomat és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető, vészfékezős holttérfigyelő egyaránt benne van a 19,3 millió forintos alapárban, ahogyan még a metálfényezés is. Ami viszont itt nincs, de a Toyotánál van, az a 32 amperes töltési lehetőség, a panorámatető opciója és az okostelefonos alkalmazás. Aki viszont tud ezek nélkül élni, a hasonlóan felszerelt Toyotánál olcsóbban és a 3 év/100 ezer kilométeres általánoson túl +7 év hajtáslánc és akkumulátor (valamint töltőkábelek) garanciával veheti meg az Acrosst, ami kiszámítható és kompromisszummentes elektromos üzeme és hosszú távú kényelme, hibrid üzemben is 5-6 literes fogyasztása miatt azt kell mondjam, megéri a nem szerény vételárát.
Zöld rendszámával a legtöbb városban ingyen parkolhat, de mindenképp mentesül a cégautó-adó alól. Ráadásul egy olyan plug-in hybrid, ami sokáig és kényelmesen használható elektromosan, de akkor is kifejezetten kellemes, ha lemerült az akkumulátora
Értékelés
Pozitív
Komoly elektromos hatótáv (fűtéssel is), kényelmes és tágas beltér, nagy csomagtér, alapáron full extra
Negatív
Tetemes vételár, töltés legfeljebb 16 amperrel, nincs személyre szabási lehetőség
Árak
Tesztmodell alapára
19 300 000 Ft (2021.12.08.)
Tesztautó ára
19 300 000 Ft (2021.12.08.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2487 cm3
Teljesítmény:
136 kW (185 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
227 Nm 3200-3700 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
920-980 mm
Belmagasság hátul:
1000 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
300 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1490 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
820 mm
Csomagtér hossza:
1100 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1930 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
950 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2487 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Nyomaték:
227 Nm 3200-3700 1/min-nél
Teljesítmény:
136 kW (185 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
1,5 l/100km
A műszaki adatoknál miért a 185 lóerő szerepel? A benzinmotornak valóban ennyi a teljesítménye, de a villanymotorokkal együtt 306 lóerő a rendszer max. teljesítménye. 185 lóerővel 6 másodperces gyorsulást legfeljebb egy 7-800 kilós autóval lehetne elérni, nem egy kéttonnás tankkal.
“A műszaki adatoknál miért a 185 lóerő szerepel?”
Forgalmiba nem az összteljesítmény kerül bele.
Ez jogos csak ahogy visszanéztem pár tesztet azokban a mintha a teljes rendszerteljesímény lett volna feltüntetve az adatlapon:
https://www.autonavigator.hu/cikkek/ilyen-a-hazai-gyartasu-konnektoros-hibrid-audi/
Kár, hogy nincs benzines modell belőle.. persze tudom, ott a Rav4, de ez az orr jobb.