Ha tágas autó kell, akkor kombiban gondolkozz
2001 óta íródik a Superb modern kori történelme, idén viszont egy sokkal grandiózusabb évfordulót ünnepel a típus, hiszen az első autó, amely ezt a nevet kapta 2024-ben lett 90 éves. Ennek apropóján a Škoda elhozott Portugáliába egy ilyen gépet, egészen pontosan egy 1939-es példányt. Valószínűleg a saját múzeumi "polcukról", hiszen manapság nem egyszerű feladat ráakadni egy majd' 100 éves Superbre, ugyanis mindössze 890 készült belőle 1934 és 1949 között.
Impozáns méretek: 5,20 méter hosszú, 1,80 méter széles, 1,72 méter magas, a tengelytávja pedig 3,30 méter, míg a saját tömege 1940 kilogramm.
A hivatalosan Superb 3000 OHV nevet viselő jármű hat- illetve nyolchengeres motorokkal készült, a képeken látható példány az előbbiek közé tartozik, ám már az erősebb, 3137 köbcentis motorral, amely újkorában 85 lóerős teljesítményre és 125 km/óra végsebességre volt képes
90 éve még így nézett ki egy Škoda embléma
Egymás mellett látványos csak igazán, mennyit változott az autógyártás 90 év alatt
A röpke történelemóra után viszont térjünk vissza a főszereplőre, a negyedik generációs Superb kombira. Küllemében éppen annyit változott, hogy modernebbnek hat, mint a kifutó széria, de a jellegzetes vonalai megmaradtak, és a dimenziói sem változtak túl sokat. Az első fényszórók immár LED Matrix technológiával is kaphatóak, míg a hátsó lámpák is korszerűbbek lettek. Oldalról nézve klasszikus kombi sziluett rajzolódik ki, nem is akar másnak tűnni, ami a mai SUV-ok uralta világban igazi felüdülés.
4,90 méter hosszú az új kombi, a tengelytávja pedig 2,84 méter, kerek 4 centivel hosszabb, mint az előd
1,5 centivel keskenyebb, a magassága viszont 0,5 centiméterrel nőtt, így 1,85 méter széles és 1,48 méter magas
A saját tömege 1750 kilogramm
A lámpák megjelenése függ a feleszereltségi szinttől, a legdrágább csomagokban így mutatnak. Elöl akár a LED Matrix-technológia is elérhető, mint opció
A Superb továbbra is rengeteg „Simply Clever” megoldást kínál, ilyen a tanknyílás mellé rejtett jégkaparó is
Habár a formatervéhez óvatosan nyúltak, az utastérben alapjaitól újragondolták a Superbet. A műszerfalon immár egy 10 colos digitális műszeregység bújik meg a kormány mögött, fölötte opcionálisan HUD is kérhető, középen pedig egy hatalmas, 13 colos multimédiás kijelző jár a magasabban felszerelt példányokba (az olcsóbb kivitelekben ez is 10 colos). Kevés fizikai gomb kerül az autóba, viszont a menü remekül átgondolt, nagyon gyorsan működik, és a sarkokra helyezett gyorsgombok is megkönnyítik a navigációt a szoftverben. Alatta a Škoda nemrég bemutatott, zseniális megoldása látható, amely a Smart Dials névre hallgat. Gyakorlatban három tekerőgombot takar a megnevezés, amelyekkel a klímát is lehet vezérelni. A 32 milliméter átmérőjű paneleket nyomogatni és tekergetni is lehet: előbbivel a funkció választható, míg utóbbival maga a beállítás. A két szélső panellel a vezető- és az utasoldali ülés fűtése, szellőztetése, illetve a hőmérséklet szabályozható, míg középen a hangerő, a vezetési módok, a térkép, és a klíma. Ezzel a megoldással rengeteg gombot spóroltak meg ésszerű és egyben esztétikus módon.
Nem csak könnyen kezelhető, de nagyon vagány is lett a Supeb műszerfala
10 colos a digitális műszeregység, a multimédiás képernyő mérete pedig felszereltségi szinttől függően 10 vagy 13 col lehet
Az általunk kipróbált Laurin & Klement felszereltségi szinttel rendelkező autóban az anyaghasználat is kiemelkedő, és a fahatású anyag sem üt el az összképtől
A Smart Dials a Superb nagy erőssége, ráadásul a testvérmodell Passat nem is kapja meg, csak a Škoda privilégiuma
Nagyon nagy piros pont a Škodának, hogy a kormányon maradtak a valós fizikai gombok. A kiosztásuk logikus, könnyen megszokható
Elöl és hátul is remek a térkínálat, egy átlagos felnőtt kényelmesen elfér hátul
A középkonzolról eltűnt a váltókar (a kormány mögé helyezték), így rengeteg tárolóhelyet alakíthattak ki, a műszerfalba süllyesztve pedig a 15 wattos telefontöltő pad is megtalálható. A rekeszeken túl két pohártartó, és az elektromos kézifék gombja lelhető még fel a két ülés között.
Ahogy a műszerfalon, a középkonzolon sincs sok fizikai gomb
A hátsó üléssorban – az elsőhöz hasonlóan – remek a térkínálat. Az ajtókban már alapból ott figyel a felhúzható napellenző, a kartámaszban pedig nem csak pohártartó van, de könyv/tablet tárolására is alkalmas lehet. Kombi lévén kulcsfontosságú a csomagtartó, ami hatalmasra nőtt, elvégre 30 literrel nagyobb lett a korábbinál, így már 690 liter a kapacitása, az ülések lehajtásával pedig egészen 1920 literig tornázható ez a szám (kivétel a plug-in hibrid, ott ugyanis 510 liter, és 1770 liter ez a szám az akkumulátor helyigénye miatt).
Az új Superb is rengeteg Simply Clever megoldást tartalmaz. A hátsó fejtámlákból például olyan karok hajthatóak ki, amelyek megtartják az utas fejét, ha ülve szeretne aludni. Az első üléssorban ott a mini-kuka, és az elmaradhatatlan esernyők is megtalálhatóak az első ajtókban, immár újrahasznosított anyagokból
Sötétítő rolók az ajtókban
690 literes a csomagtér, ez 1920 literig bővíthető, kivétel a konnektoros hibrid, ugyanis az akkumulátor a csomagtartóból vesz el helyet
A csomagtér bal oldalán egy kis panelben tépőzáras rögzítőelemeket rejtettek el, amelyek segítségével rögzíthetők a poggyászok
Motorfronton – csakúgy mint a
Volkswagen a Passat esetében – a Škoda is széles palettát kínál, így benzines, plug-in hibrid, és dízelmotoros opciót is kínálnak a csehek az új Superbhez. A portugál óceánparton tartott menetpróba során a 2,0 literes, 193 lóerős, 400 newtonméter nyomatékkal rendelkező, összkerékhajtású példányt próbálhattuk ki.
A táblázatban – jellel jelölt adatokat egyelőre nem közölte a gyártó
2024-et írunk, így egyre ritkább látvány egy új autóban: 2,0 literes, 4 hengeres TDI erőforrás a motortérben
Egyből egy kellemes szám fogad a Superb digitális kijelzőjén, amikor beröffen a dízelmotor. 900 kilométeres hatótávot ír, ha tele a 66 literes üzemanyagtartály. A kétliteres motor kulturáltan jár, a 400 newtonméteres nyomaték 1750-es percenkénti fordualttól rendelkezésre áll, így Normal módban is rendesen hú, Sportban pedig egészen fürge, amit a 7,6 másodperces 0-100-as gyorsulás is alátámaszt. A hétfokozatú DSG váltó jól szuperál, gyorsan, szinte észrevétlenül kapcsolgat, többnyire a helyzetnek megfelelő fokozatba, viszont ha mégis elszámolja magát, akkor a kormány mögötti váltófülekkel átvehető a vezérszerep. A futómű továbbra is hozza a kötelezőt, nem túl puha, nem túl kemény, igazi arany középút, a kisebb úthibákat szépen kimozogja. A kanyarokkal sincs rossz viszonyban, tempós kanyarokban is stabil az autó, egy pillanatig sem érezni, hogy le akarna esni az útról, összességében tehát kellemes élmény közlekedni vele. Egyedül a tolatókamera gyenge felbontását nézve érheti szó a ház elejét, de ez is megszokható, ám feltűnően spórolós.
A legmagasabb felszereltségi szinten már nagyon nehéz belekötni abba, amit a Superb kínál
Jelenleg három felszereltségi szinttel érhető el a Superb Combi. A belépő kivitel az Essence névre hallgat, amely a hazai konfigurátorban 14 455 912 forinttól kezdődik, ettől egy szinttel fentebb helyezkedik el a Selection (15 228 796 forinttól), míg a már sokszor emlegetett L&K csomag 18 223 534 forinton nyit. Ugyanakkor a Škoda elárulta, hogy még az idei év második felében érkezik a Sportline felszereltségi szint is, amely minden kétséget kizáróan a legdrágább alternatíva lesz.
A 4. generációs Superb minden aspektusból fejlődött az elődhöz képest
Az évtized hátralévő felének alapértelmezett taxija?
Az 1.5 TSI-k közül a PHEV változat a 270+ kg súlytöbblet ellenére 1,2 másodperccel hamarabb van 100-on. Akkor már érdemes lenne feltüntetni a kombinált lóerő és nyomaték adatokat is, nem?
“a műszerfalba süllyesztve pedig a 15 kilowattos telefontöltő pad is megtalálható.”
Inkább 15 wattos lesz az.