Eddig 5 000 km-t futott a legújabb vívmányokkal felvértezett BMW 5-ös ConnectedDrive gyári tesztautó
Amikor még nem volt dömping nyomtatott autós újságokból, az internetről pedig azt sem tudtuk, hogy eszik-e vagy isszák, szóval mintegy két évtizeddel korábban rendszeres gyakorisággal jelentek meg cikkek a jövő autóiról, futurisztikus formákat, alternatív meghajtásokat vizionálva kb. 2020-ra, és kihangsúlyozva, hogy ezeket az autókat (?) már vezetni sem kell majd. Nos, a jelképes dátum közeleg, a járműipar pedig, ha nem is öles léptekkel, de határozott irányban araszol a cél felé:
hibridek,
villanyautók már a mostani tesztekben is előfordulnak, és itt vannak a különféle vezetéssegítő berendezések, amelyek egyre könnyebbé, illetve biztonságosabbá teszik a közlekedést. Köszönhetően az autókba épített radaroknak, kameráknak, egyre komplexebb rendszerek születnek.
Radarok, kamerák, ultrahangos készülékek, GPS jeladók - a robotvezérlés kulcskérdése a lehető legprecízebb helyzetmeghatározás, és a közvetlen környezet hibátlan felismerése. Ha ez nem működik jól, akkor életek kerülhetnek súlyos veszélybe
Ehhez hasonló képet már hétköznapi autóról is lehet készíteni. Igazából a BMW is a már meglévő vezetéssegítő rendszereit hangolja jobban össze, új feladatokat bevonva a körbe
A holttér-figyelők legtöbbször a tükrökbe épített fényforrásokkal jeleznek, hogy vigyázzunk, mert valaki éppen mellettünk halad, a sávtartók ugyancsak figyelmeztetnek (pl. volán- vagy ülésrezegtetéssel), amennyiben meghatározott sebesség felett, irányjelzés nélkül akarjuk az adott sávot elhagyni, sőt, a Honda vagy a Volkswagen, már szintén igen komoly képességű berendezése még a kormányzásba is besegít, hogy visszataláljunk a helyünkre. A tempomatok vonatkozásában sem ritka már az adaptív, távolságtartós berendezés, amikor az autó a megadott értékig gyorsít, tartja a követési távolságot, ha pedig kell, szükség szerint
fékez (akár állóra), és mindezt folyamatos váltakozásokkal, a körülményekhez igazodva képes tenni. Nagyon sok gyártónál már elérhetők ezek az opciók, az utóbbi időben egyre nagyobb számban a relatíve olcsó, kompakt szegmensben is, a BMW azonban most rámutat, messze még az út vége. A müncheniek ötlete nem teljesen új, a Volkswagen kísérleti, TAP (Temporary Auto Pilot) berendezéssel
felvértezett Passat kombija már képes arra, hogy 130 km/órás tempóig önállóan haladjon, ott, ahol az elektronika képes felismerni a sávot jelző felfestést. Voltaképpen az imént említett vezetéssegítő rendszerek finomhangolásáról van szó, és még nem jött el az idő, hogy a vezető teljes nyugalomban hátradőljön, ám a BMW fejlesztése, az automatikus előzési funkció ismét közelebb visz ehhez.
Fotón is megdöbbentő a látvány: a rendszer akadályként érzékeli a kamiont, amely lassabban halad, mint a BMW, tehát meg kell előzni. Az autó "tudja", hogy a mellette lévő sávban nem jön senki, ezért végrehajtja a manővert, miközben a vezető csak nyugodtan ül és nem csinál semmit...
A technológia rendkívül bonyolult, hiszen az autónak meg kell tudnia határoznia a helyét a saját sávjában, másodszor pedig képesnek kell lennie tisztán felismerni az összes járművet és tárgyat a szűkebb környezetében. Ennek érdekében a tesztautót helymeghatározást segítő eszközökkel - rendkívül precíz GPS-szel, ultrahangos és videó készülékkel - szerelték fel. A rendszer bekapcsolás után képes automatikusan kontrollálni a gázt, a féket, valamint biztonságosan meg tudja előzni a lassabban haladó járműveket, és mindezen manővereket a vezető közbeavatkozása nélkül.
BMW TrackTrainer: GPS és videóadatok feldolgozásával képes az ideális ívek meghatározására és követésére. A BMW versenypályákon már használja a vezetéstechnikai tréningeken
Akárcsak a VW, a BMW is a már meglévő berendezéseit hangolta össze: többek között a nyomvonalkövetésre alkalmas BMW TrackTrainer, a sebességtartó automatika (ACC), valamint a vészleállító asszisztens (BMW Emergency Stop Assistant) alkot egységet. A projekt vezetője, Dr. Nico Kämpchen elárulta, komoly fejtörést okoztak az autópálya fel- és lehajtók, a forgalomba becsatlakozni kívánó járművek felismerését nem volt egyszerű „megtanítani” a szoftvernek, de a rendszer jelen helyzetben már 130 km/óráig biztonságos. Kämpchen utalt arra is, hogy valóban új élményt jelent a „robotpilóta”, amely azonban nem helyettesíti az emberi figyelmet, maximum segíti azt.
Emergency Stop Assistant: ha a vezető elveszíti uralmát a jármű felett, a vészleállító képes felismerni a helyzetet, és önállóan irányítani az autót. A rendszer automatikusan aktiválja a vészvillogót, a forgalom figyelembevételével lehúzódik az út jobb szélére, és riasztja a hatóságokat
Sok fejtörést okoztak az autópályák ki- és felhajtói, de a BMW vezető mérnöke szerint 130 km/óráig nincs probléma a rendszerrel
Az innovatív vezetéssegítő szolgáltatások fokozatosan jelennek meg a szériagyártmányokban, és nem titok, hogy a következő ciklusban a prototípusokat az útépítések és felújítások jelentette problémák kezelésére is programozzák majd. A fejlesztések azonban több szálon futnak. A
BMW i3 koncepcióautóban például már megtalálható lesz azon parkolást segítő asszisztens, amely képes a vezető beavatkozása nélküli önálló parkolásra, tehát az automatika a kormány mellett a váltót, illetve a pedálokat egyaránt kezeli. A forgalmi dugó asszisztens átveheti a sofőrtől az irányítást a monoton közlekedési szituációk alkalmával: az autó felveszi a forgalom ritmusát, és folyamatosan biztonságos távolságot tart a többi járműtől az automata kormányzás és sebességtartás segítségével.
A vezetés élménye. – tartja a BMW jelmondata, de úgy tűnik, néhány éven belül vagy új szlogent találnak ki Münchenben, vagy nekünk, autóvásárlóknak kell elfogadni, az élményt az jelenti, hogy nem mi vezetünk.