Nyugi, nem az XM-ről lesz szó
Idén is kitett magáért a BMW Magyarország, hiszen amellett, hogy továbbra is nagyszerű támogatói a Balatonfüreden rendezett
Concours d’Elegance rendezvénynek, ismét két olyan modellt is hoztak a rendezvényre, amiért bármelyik autórajongó lelkesedni tud. Tavaly az
E9 és a
Z8 ráébresztett, miért válik valaki BMW rajongóvá, most pedig a Z3 és egy kombi M5 győzött meg arról, hogy nem csupán egy „hájplufi” a bajor márkai modelljei iránti rajongás.
Időtlen forma. Még ma is frissnek, kívánatosnak hat
A Z3-at szerintem nem kell sokat magyarázni. Aki vezetett már roadstert, tudja, hogy az egyik legjobb élményautó egy ilyen. Ráadásul pont akkor lesz jó, ha nem „tolják túl”. A BMW-rajongók biztos szájon kapnának ezért, de az 1,9-es, négyhengeres, szívóbenzinmotorral kiváló masina, a hathengeres bár szebben szól, feleslegesen nehéz az orrába. Szóval ez a Bavarian Classics keze munkáját dicsérő, kiváló állapotú Z3-as is így volt kerek. A hűvös idő ellenére is nyitott tetővel „krújzoltunk” vele, hiszen a vászon másodpercek alatt eltüntethető, szükség esetén pedig visszazárható.
Négyhengeres motorral is élményautó
Egészen pontosan egyébként 140 lóerő és 180 Nm forgatónyomaték, amit ez a kis élményautó kínálni tud, amihez ötfokozatú manuális sebességváltó és hátsókerék-hajtás társul, ám az üres tömege nem éri el az 1,2 tonnát. Úgyhogy, aki szereti még kicsit táncba is viheti James Bond autójának a fenekét. Bizony, az Aranyszemben is feltűnt az első nagy sorozatban gyártott Z-jelölésű BMW. A marketingesek tehát ügyesen éreztek rá, hogy az 1995-ben debütált típust az ugyanabban az évben vászonra kerülő filmben hirdessék. Itt azonban mindenképp meg kell említenem, hogy valójában az E36-os 3-as sorozat alapjaira épített Z3 formaterve már 1992-ben készen állt, csak épp jegelték.
Szerencsére kapott utódokat a Z3
Az egészben pedig az a legszebb, hogy aránylag elérhető áron hozzá lehet jutni például az olyan 1996-os példányokhoz is, ami a képeken szerepel. Persze nem tolonganak a Z3-asok a Használtautó.hu felületén, de 2 és 3 millió forint között jó állapotú példányokat lehet kifogni. Manapság egy igazi élményautóért ez nem nagy ár.
Az M5 Touring az egyik legritkább M-es BMW
Viszont azt az M5 kombit, amit szintén a Bavaria Classics hozott mindennapi közlekedésre alkalmas állapotba, nos, azt már gyűjtői körökben kell keresgélned. Pedig első pillantásra gondolom azt mondanád, hogy ebből az M5-ből azért akadhat szép számmal. Igen ám, de nem a Touringból, ugyanis ebből csupán 891 darabot gyártottak a típus 1992-es frissítése után, így a legritkább M-es BMW-k táborát gyarapítja. Ráadásul hatfokozatú, manuális váltóval csak 209 darab készült, a képeken látható változat pont ilyen, de az első gazdája a gyári dekorcsíkozás nélkül kérte, az utasterét pedig bőrbe burkoltatva.
Látványnak sem utolsó a motorja
Azonban a különlegességeknek itt még nincs vége. Ez volt az utolsó M5-ös, amit még kézzel raktak össze a gyárban, illetve elektromosan állítható lengéscsillapítókat is kapott, amelyek ma is hibátlanul működnek. Persze bármelyik állásban is használják, azért ez mégiscsak egy sportautó. Családi sportautó, de jobban belegondolva nem biztos, hogy a gyerekekkel együtt mennék vele csapatni. Ugyanis az ABS kivételével mellőz mindenféle ma megszokott vezetősegédet. Pont ezért nem is rángattuk a bajszát az eső áztatta Balatonfelvidéken.
Utastere nem makulátlan, de letagadhatna 1-2 évtizedet
Azért így is érezni lehetett, hogy a 3,8 literes, sorhatos benzinmotor a maga 340 lóerejével és 400 Nm forgatónyomatékával olyan könnyedén mozgatja a nagy testet, mint ahogy Godzilla dobálljak kisujjból a halászhajókat. Természetesen a hátsó kerekekre érkezik az erő, miközben 6,3 másodperc alatt 100-on van és elképesztően szép tónusban üvölt a motor 7000-es fordulaton. A szép tónus itt mély, érces hanghordozást jelent, egy közelgő vihar erőteljességével. Szóval ez az E34-es is fellibbentette előttem a fátylat, hogy miért rajonganak egyesek a BMW-kért, vagy épp miért érzik úgy, hogy pénzt és időt nem sajnálva rendbehoznak ilyen autókat. Pedig a pénzt tényleg nem szabad sajnálni rá, mert egy ilyen M5 Touring értéke megközelíti a 25 millió forintot, vagy akár át is lépi.
Múlt és jelen találkozása. Az M4 Competition is ínyenceknek való, de az E34 valósznűleg jobban megdolgoztat a vezetősegédek nélkül
Valóban itt (illetve kb az E32től) jött a BMW igazán lendületbe.
A 90-es és 2000-es évek élmény-roadsterei most nagyon jó áron futnak. SLK, Z3, TT, Mx5 tuti tipp.