Egy piros céges autónak indult, 600 lóerős rekorder lett belőle
Egy évtizede már annak, hogy a Škoda egy tekintélyes rekordot döntött meg: kétliteres robbanómotoros autó sosem ment még annyival, mint amennyivel egy Octavia RS ment 2011. augusztus 19-én. A külön erre a célre felkészített Octavia RS (vagy ahogy a szigetországban hívják: vRS) 227 mérföld/órával (365 km/h), száguldott. A rekorddöntés Utah-ban, a bonneville-i sómederben történt, a hitelesítést a Dél-Kaliforniai Időmérő Egyesület végezte. Akkor az RS részleg Egyesült Királyságbeli 10 éves évfordulóját ünnepelték, most pedig a 20 éves alkalomra újra eredeti állapotába hozták a 600 lóerősre tuningolt kétliteres, négyhengeres Octaviát, amit a Millbrook Proving Ground pályáján tesztelhettek a szakmabeliek.
Fékek helyett ernyővel lassították
A rekordot elérő pilóta, az újságíró Richard Meaden így nyilatkozott, visszaemlékezve a történelmi pillanatra:
"A sómederben vezetni egy valóra vált álom volt. Mindig kiváltságosnak éreztem, hogy teljes gázon csapathattam a sós területen. Tudva azt, hogy mennyi szenvedély és kemény munka vezetett ahhoz, hogy az Octaviát eljuttassuk a Speed Weekre, még nagyobb kiváltságnak éreztem az egészet. Hihetetlenül büszke vagyok arra, amit mindannyian elértünk, és sosem felejtem el, milyen érzés volt megdönteni a rekordot és egy ilyen kivételes csapattal dolgozni."
Újra eredeti, működőképes állapotába hozták az egy évtizedes bajnokot
Először egyébként nem is a rekorddöntésre hajtottak, csupán a 200 mérföldes, azaz 322 kilométeres óránkénti sebességet akarták elérni. Ugyanakkor az első tesztkörökön tapasztalt könnyedség, amivel az Octavia elérte ezt a sebességet, arra sarkallta a csapatot, hogy célozzák meg a rekordot. Ahogy az a sebességrekordoknál lenni szokott, két irányban kellett próbára tenni a kocsit, a kettő átlaga lett végül a 365 km/h. Az akkori Octavia RS elég új volt még, így nem sok külső tuningcég alkatrészei közül tudtak válogatni. A Škoda saját szakemberei, valamint a REVO Technik közösen dolgoztak a kocsin, hogy több mint 600 lóerőt sajtoljanak ki a négyhengeres blokkból. Új befecskendezőket szereltek be, amelyek több üzemanyagot küldtek az égéstérbe, egy nagyobb hűtőrendszert raktak az autóba, illetve az olcsóbb Octaviák hosszabb fokozatkiosztású váltóját használták, ami lehetővé tette a nagyobb végsebességet. Még a fékrendszert is eltávolították, hogy csökkentsék a rugózatlan tömeget, helyette gombnyomásra előbukkanó ejtőernyő lassította le a kocsit. Mindezt egy olyan autóban, ami eredetileg a Škoda brit munkatársai egyikének céges autója lett volna.