Válságos időket élünk, de legalábbis sehol nincs mostanság kolbászból a kerítés. A vevőkért vívott verseny ettől persze ádázabb, mint valaha, a piac a telítettnél is telítettebb, amire az autógyártók és a marketingesek válasza a következő: ahogy te, úgy autód is legyen és lehet is egyedi! A személyre szabhatóság egyik tökéletes mintapéldánya az az Opel Adam szupermini, aminek a kulcsa is tucatnyi színből választható, s hogy kellően magunkénak érezzük, még a neve is ott figyel a jeladón
Az elmúlt hetekben, hónapokban több olyan újdonság is járt nálunk, amelynek egy-egy extrája biztosítékverő - legalábbis a józan paraszti logikával gondolkodó ember esetében. Mi most az igazán trendi, s mint ilyen, általában teljesen fölösleges, nem ritkán veszélyes kütyü? Merre megy az ipar? Mely extrák lehetnek annyira vonzók, hogy mágnesként egészen a szalonig, mi több, a vásárlásig is csalogathatják a fogyasztói társadalom 22-es csapdájába mosolyogva sétáló vevőt? Ímhol egy kis csokor még azzal a megjegyzéssel, hogy a számtalan modern kiegészítő és/vagy segédberendezés közül az, amely akár csak egyetlen életet is megment vagy egyetlen sofőrnek is segít a biztonságosabb vezetésben, nos annak van értelme. Ilyen ugye mondjuk a sokak (sokunk) által lefitymált fáradtságérzékelő, a sávtartó vagy épp a parkolóautomatika. De ezek itt alant? Másról szólnak. Divatról, személyre szabhatóságról és a cégek abbéli kényszerességéről, hogy mindig valami újat hozzanak. És hoznak is.
Csak két fegyver még az Opel Adam arzenáljából: csillagos eget imitáló LED-es tetővilágítás és (több Peugeot-ban is látott) fényképnézegető... Előbbiben az lehet a nagy szám, hogy korábban ilyet tán csak a Rolls-Royce Phantom luxusautó tudott, utóbbi pedig egyike azoknak a végtelen alkalmazás-megjelenítéseknek, amik az okostelefonokkal párosodás eredményei. Egy valamirevaló kocsinál ma már kvázi alap a mindenféle multimédiás rendszer. Nem vezetjük az autókat, hanem telefonálunk, netezünk, követjük a navigáció - nem ritkán rossz - tanácsait, s mintha egyre kevesebb figyelmet szánnánk a forgalomra, arra, hogy mi történik velünk és körülöttünk. Sebaj, előbb-utóbb tényleg robotautókban csücsülünk, s mindent a gépek fognak irányítani
A nemrég próbált tesztautóban - sajnos? - nem volt, de a Fiat 500L bemutatkozásakor az egyik truvájt a Lavazza-féle kávéfőző jelentette. Tessék? Igen, kávéfőző a kocsiban, ami nem lakókocsi saját konyhával és miegymással. Mindegy, reméljük, hogy akik élnek ezzel az opcióval, nem menet közben fogyasztják el a feketét, hanem meg-megállva, pihenve és nyújtózva is egyet. Apropó, mobilvécé az autóba miért nincsen még, hm?
A Renault Captur egyik becsalija a bal oldali képen látható cipzáros, másikra cserélhető és/vagy 30 fokon mosható üléshuzat, amit azzal is reklámoztak, hogy hurrá, a későbbi eladáskor olyan lesz a kárpit, mintha új volna még az autó... Halkan tesszük hozzá, hogy az üléskárpit csak egy a sok-sok elemből, már ami az autó utasterét alkotja. Jobbra szintúgy a Captur (első) ülése, csak annak a hátoldala nem hálóval, hanem már-már foszforeszkáló tárológumikkal. Látványos, annyi szent
Felfrissült a Skoda Superb, s a csehek nem győzték hangsúlyozni, hogy a Simply Clever filozófia jegyében például esernyőtartó van a bal hátsó ajtóban. Egyébként ez még praktikusnak is mondható, de hátast nyilván nem dobunk tőle. Az új Skodák hátsó lámpáinak extra LED-ezése bezzeg egyértelműen a vásárlók totális csapdázása, hiszen egyrészt milyen remek már, hogy a Rapidé egy, az Octaviáé kettő, a Superbé meg három füzérből áll, másrészt így kiválóan felismerhetővé varázsolják a modelljeiket, hogy azok aztán szinte eladják magukat. Mellékesen az abszolút divatos LED-es világítás energiatakarékos is, ez tehát az abszolút win-win helyzet
Downsizing van, méretcsökkentés vagy szép szóval élve leméretezés. A motorok egyre kisebbek, szívó helyett mind turbóval lélegeztetett, s az egyre kevesebb hengerben egyre kevesebb üzemanyagot égetve az egyre kisebb károsanyag-kibocsátás a lényeg. Ebből kifolyólag a sportos autókban is mind ványadtabbak a motorok, de arról, hogy hangélményt azért adjanak, egy-egy rezonátorcső gondoskodik. A motortérből bevezetett hang messze nem gépi, de azért kellemesebb a semmilyen vinnyogásnál. Utoljára a faceliftes Peugeot RCZ-ben és az új Ford Fiesta ST-ben találkoztunk hangpótlással, s mindkettőt élvezetesebbé tette. A Fiesta ásza különben a MyKey cucc, ami programozhatóságával sok szülőt bírhat arra, hogy Fordot vegyen a gyereknek. Korlátozható a végsebesség, a hifi hangereje, amíg a kölök be nem köti magát, kikapcsolhatatlan lehet az ESP, szól a gép, hogy ideje tankolni, ilyesmi...
Ez a két kép (Renault Clio) is szépen ábrázolja a szituációt. Egyedi (optimalizált mély hangzást ígérő) Bass Reflex hangszóró, s a helyek, ahol különböző színnel turbózható fel, színezhető ki, tehető egyedivé, vidámmá a beltér. Amúgy a Renault is kínál kamu hangokat, s azokat a Bass Reflex szállítja. Lehet például V6-os benzines hangja az 1.5 dCi-nek, na nem kívül, az utca népének, csak bent, csak nekünk
Zárásképp két Kia-példa: gyorsító csíkok egy nagyon nem gyors Rio kisautón, változtatható kormányrásegítés (szériában) a cee'd kompaktban. A csíkozás, a matricázás, a mindenféle dekorelemekkel egyedivé bűvölés ma szinte kötelező, a rásegítésével állítható kormány viszont parasztvakítás, nem más. A Fiat-féle City-gombnak sincs sok értelme, de ennek aztán semmi - egy tényleg jó hangolás kéne, nem három (Comfort, Normal, Sport) rossz. Persze kellenek ezek az extrák, hogy el lehessen velük adni az autót, azonban inkább több hasznos ötlet kéne, mint például a holttérfigyelő, a ráfutásgátló, a félretankolást ellehetetlenítő betöltőnyílás és társaik
Teljes mértékben egyetértek az előttem szólóval „City-gomb” témakörben! 🙂 Én először a már csak emlék 2002-es Stilonkban találkoztam ezzel a gombbal, és a kezdeti – értsd első 2 alkalom, hogy használtam – után egyszerűen „beleszerettem”. Feleségem is csak ámult, hogy „Jé, mennyivel könnyebb így parkolni!”. Részben azért a cikk írójának is igaza van/lehet: minek ehhez gomb, legyen alapból ilyen a kormány szervó rásegítés, minek azt gombbal kapcsolhatóvá tenni. Azaz lassú menetben vajpuha, aztán szépen keményedjen fel (csökken a rásegítés, ahogy nő a menetsebesség). A válasz egyszerű, hogy mindneki az igényének megfelelőt váalszthassa: kér belőle vagy sem.
Egyébként nem sok idő elteltével aztán nálunk fixre bekapcsolt állapotban leledzett a City-servo gomb az autóban. Monjuk idegen, aki először beült a voln mögé az csodálozott is, hogy „Hú, de könnyű a kormány!” 🙂
„[i]A Fiat-féle City-gombnak sincs sok értelme[/i]” Jóember, vezettél Te már ilyet? Nekem eddig kb. 20 különböző típusú autóm volt….. – tehát nem az az egy city szervós Fiat Punto, amit most nyúzok – és bátran állíthatom, hogy városi (Bp) használatban az egyik legértelmesebb, valós előnyöket nyújtó extra!
Ha választanom kéne az elektromos ablak és a city szervo között, én az utóbbit választanám.
Persze aki először használ ilyet, annak furcsa. Olvastam olyan véleményt, hogy a city szervo egy kalap sz.r, mert majdnem nekiment a falnak az illető, ugyanis nem számított a kormány könnyűségére.
De aki tartósan használja városban, mint pl. én….és átülök egy másik – nem city szervos – autóba….akkor felteszem a kérdést, hogy ebben az autóban van egyáltalán szervo? Persze tudom hogy van…csak más.
Van itt sok fölösleges hülyeség az biztos, de ha már kényelem, a figyelmeztetés kevés üzemanyagnál egész korrekt. Sok (többnyire nő) ismerősömnek nem elég a kis sárga fény a műszerfalon, mert minek nézné sminkelés és vezetés közben még azt is. Ehhez az „élete végéig kezdő” csomaghoz rögtön hozzá lehetne kötni ablakmosó, és kiégett izzó figyelmeztetést is, vagy a „sötétvantebirka” kapcsolj tompítottat is bemondhatná a saját autója, mert én hiába villogok szemből, attól nem lesz okosabb.
És még egy, ha már úgyis divat a nagy kijelzős beépített képernyő, a fent említett kategóriának lehetne egy kis tájékoztató csomag az autójáról, mi hogyan működik, stb… mert sokan még a kapcsolók és visszajelző fények jelentésével sincsenek tisztában. Csak ma már ciki a gyári könyvet olvasni, de ha kijelzőn van pdf szerűen és dizájnosan megtervezve, akkor talán szánna rá pár percet mikor nem ért valamit.
Szinten kijelzőre, kicsit komolyabban belelátni a vezérlésbe, akár egy beépített diagnosztikai programmal már nekem is tetszene, de ez csak álom:D
Az AUdi is csinált valamit a V6 TDIjével mert szenzéciós hangja volt belül, akár mesterséges akár nem, ez jó dolog. Volvo D5öst is élvezettel hajtottam, köze ninsc a szokásos 4hengeres kerregéshez.
Ezek már teljesen jó kompreomissumok.
Amúgy tele van em létfotnopsságú extrákkal minden árlista, személy szerint számomra ott kezdődik a diszfunkcionalitás amikor körólményesebb a luxus extra mint nélküle, lásd e-ülésállítás, villanymotoros csomagtartó, és sok automata váltót is ide sorolnék. Pár éve a navigáció is értlemtlen extera votl a filléres és sokkal jobb utólagos berendezések mellett…
És emellett akadnak olyan dolgok amik azért javítanak a komfortérzeten, mint a távtartó tempomat, motoros tükör, gyekerkzár a hátsó ablakhoz.
Most tekintsünk el attól hogy prémiummárkánál feláras az amúgy alapnak gondolt dönthető üléstámla.
Az a kavefozo az tuti:)
Nekem is kene a Focusomba.