A Volvo bemutatta legkisebb SUV modelljét, a tisztán elektromos EX30-ast, amelyet elsősorban városi használatra alakítottak ki. A csupán 4,23 méter hosszú, 1,84 méter széles, 1,55 méter magas és 2,65 méter tengelytávú ötajtóst a Geely SEA platformjára építették, ami viszonylag kedvező árképzést tesz lehetővé: a típus Németországban például 36 590 eurós – úgy 13,5 millió forintos – alapáron lesz kapható, ami villanyautós mércével kifejezetten versenyképesnek tűnik.
Az alapkivitelbe 51 kWh-s lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátort építenek, amely a hátsó kerekeket hajtó 268 lóerős villanymotort táplál. Ez a változat 344 km-es hatótávot ígér két töltés között, és gyorstöltéssel 26 perc alatt tölthető 10-ről 80%-ra. A drágább modellekbe 69 kWh kapacitású lítium-nikkel-mangán-kobalt (NMC) akkumulátort építenek, amely az olcsóbb változat egymotoros hajtásával akár 480 kilométer megtételéhez is elegendő lehet, és szintén 26 perc alatt töltődik 80%-ig. Ugyanakkor a nagyobb akkumulátor kétmotoros, 422 lóerős hajtással is készül majd: ezzel a hatótáv ugyan 460 km-re csökken, viszont akár 3,6 másodperc alatt is elérhető a 100 km/h. Ezzel az EX30 csúcsváltozata gyorsul a legjobban az összes Volvo közül.
Karosszériából is kétfélét kínálnak: a hétköznapibb alapváltozat mellett lesz egy emelt hasmagasságú, fényezetlen műanyagokkal dekorált Cross Country változat is, azoknak, akik többet szeretnének az alapmodell letisztult egyszerűségénél.
Belül már-már minimalistának tűnik az EX30: a legtöbb kezelőszerv a kormányra és a könyöklő végére került, a műszerfal legtöbb funkcióját pedig egyetlen középső tablet látja el. Az érintésérzékeny kijelzőn a Google autók számára fejlesztett operációs rendszere fut. Az autó teljes szoftvere távolról is frissíthető, és már a kezdetektől olyan funkciókat kínál, mint a mobiltelefonra letölthető virtuális kulcs.
Biztonsági szempontból is kínál újdonságokat a kis Volvo: ilyen például az ajtórányitásos kerékpárbaleseteket megelőző rendszer, amely fény- és hangjelzést ad, ha kerékpáros közeledik az autóval párhuzamosan.
A Volvo már most is felvesz rendeléseket az EX30-asra, amelynek a gyártása Kínában folyik majd, és még az év vége előtt elkezdik az első példányok leszállítását is. A svéd gyártó mércéjével mindenképp nagy szériás modellről van szó, amelytől jelentős eladásokat várnak. A terv az, hogy a Volvo termelését közel a duplájára, évi 1,2 millió autóra emeljék 2025-ig, és ebben jelentős szerepet szánnak az új alapmodellnek is.
Ez a kerékpárra figyelő rendszer szerintem hasznos, ehhez elég pár videót megnézni a budapesti közelekdésből.
Egy kis innovációval zseniális dolgokat hoztak ki a gyártók a tolatóradarból és ebben a Volvo sok szempontból az élen járt (nemcsak a fejlesztésben de abban is hogy nem egy vagyonért árulta pl a cross traffic alertet).
A villanyautók megítéléséhez szerintem egyszerűen nem rendelkezünk még saját tapasztalattal. Ahogy régen egy fogyasztás vagy lóerő adatot a legtöbb ember el tudott helyezni, itt a kwh adatok eléggé a homályba vesznek…