Evo motorral még a SUV is vonzó? Turbós Outlandert próbáltunk!
Mitsubishi Outlander 2.0 Turbo, 2006 használtteszt: a szabadidő-autó, ami tényleg élményt ad!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha a SUV-okra gondolunk, akkor valószínűleg nem az igazi, régimódi vezetési élmény jut eszünkbe, ahogy manapság a Mitsubishiről sem az érdekes autókra asszociálunk. 2006-ban még mindez teljesen másként volt, tökéletes példa rá ez a használt Outlander.
A Mitsubishi fénykorának utolsó csodái közül való az Outlander Turbo, ami valóban egy báránybőrbe bújt farkas
A nálunk járt autó projektoros első fényszórói kadmium sárgán világítottak, talán ez volt az egyetlen részlet, ami nem jött be rajta, ám alighanem izzócserével orvosolható ez is
4,55 méter hosszú, tengelytávja 2625 milliméter, ám az alja ezzel a motorváltozattal mindösszesen 170 milliméterre emelkedik el a földtől: a korabeli crossoverek közt ez egy igen sportos adat
Elölről és hátulról nézve is szögletes, robusztus, már-már terepjárós a küllem, szélessége 1750 milliméter, magassága pedig erőforrástól és kerékmérettől függően 1620 és 1690 milliméter közt alakul
A műszerfalon minden egyszerű és letisztult, az összes kapcsoló ott van, ahol lennie kell, és úgy funkcionál, ahogy várnád tőle
A karbonhatású dekorbetét és a két szellőző közé helyezett analóg óra csak elméletben hasonlít a jelenlegi Suzuki Vitarára, a gyakorlatban ez annál igényesebbre sikerült
A klíma vezérlésére három tekerő jutott: pont annyi, amennyi kell, semmi túlbonyolítás
A kormány és a rádió nem gyári, előbbi egy Lancer Evo alkatrész, míg az utóbbi csak egy hétköznapi, modern, utángyártott fejegység, korrekt hangzással
A mechanikusan állítgatható vezetőülés már nem hibátlan, ennek ellenére az óraállás függvényében korrekt állapotra, gondos korábbi tulajokra utal az autó belseje
Az Outlander elöl és hátul is nagyjából a korabeli családi kombik helykínálatával szolgál, a hátsó ülések támlája is állítható
A csomagtartó a katalógusadat szerint alig haladja meg a 400 litert, ám plafonig pakolva erre akár rá is duplázhatunk, a hátsó üléseket ledöntve pedig sík padlós, 1705 literes tér fogad
A csomagtérpadló alatt a szerszámoknak és kellékeknek kialakított tárolót, azalatt pedig a mankókereket találjuk
A 18 colos, széles gumival szerelt felnik mögött fúrt féktárcsákat találunk, ezek a jobb fékerő és a hatékonyabb hőelvezetés miatt kerültek az autóra, a gyári megoldásnál könnyebb és gyorsabb megállás jót tesz az Outlander Turbo kezelhetőségének
A féktárcsáknál látványosabb jele az erőnek a gépháztetőn található légbeömlő és a méretes kipufogó: mindkettő gyári, egyik sem dísznek került az autóra
A négy kereket ugyanis a Lancer Evolution VIII. turbómotorjának enyhén lenyugtatott változata hajtja meg, ekkor gyönyörű hangokra és brutális megmozdulásra érdemes számítani
Ez akkoriban a Mitsubishinél 201 lóerőt és 302 Nm csúcsnyomatékot jelentett, amellyel az 1670 kilós bálna 7,7 másodperc alatt éri el állórajtból a 100 kilométeres óránkénti sebességet.
Itt arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy két okból sem a mai autók mezőnyével kell összemérni ezt a gyorsulást. Egyrészt 2006-ban ez az érték egy másodpercen belül volt az aktuális GTI Golf, az európai Civic Type R és a 2,7 literes Porsche Boxster idejéhez képest is. Másrészt - és ez talán fontosabb is a számoknál - az érzet sem olyan, mint a mai 8 másodperc alatti "nullaszázak". Itt bizony belenyom az ülésbe a turbó, ami még véletlenül sem 1500 környékén tölt, hanem nagyjából 2700 és 3000 közötti fordulatszámon, de akkor rendesen. Ez alatt tartva kényelmes, hétköznapi autózásra is tökéletes az Outlander Turbo, ám fölötte, padlógázon egy teljesen más arcát mutatja. A vadállat mivolta persze az éhségén is látszik: egyes mítoszok szerint akár 13-14 liter környékén is tartható a fogyasztása, ám a tesztkör során nálunk stabilan 18 liter környékén mozgott az aktuális átlag. Ezért cserébe rengeteg élménnyel és mosollyal gazdagodtunk, amihez a forgós, igazi japán motor hangja mellett az autó egyetlen motorikus módosítása, a gázelvételkor hangosan felszisszenő lefújószelep is hozzájárult. Fenntartása nem csak a tankolás szempontjából lehet viszont zsebbenyúlós, a tulaj tapasztalatai szerint az alkatrészek árával és elérhetőségével is lehetnek problémák, ám semmi sem megoldhatatlan. Elmondta, sok esetben a tuningalkatrészek olcsóbbak a gyári megfelelőknél, éppen ezért nem csak az ilyen autó ritka, hanem a gyári állapot is. Ezen az autón ennek ellenére igyekezett kerülni a szükségtelen módosításokat, az összes utólagos átalakítást említettem a korábbiakban: a kormánykeréken, a felniken, a lefújószelepen és a fékeken kívül minden gyári az autón. Azt viszont még nem tisztáztuk, hogy mennyire ritka az ilyesmi: első generációs Outlanderből jelenleg összesen 23 találatot dob fel a Használtautó.hu keresője, ebből mindösszesen 3 példány hordja az Evo motort az orrában. Míg a mezei változat már 1 millió környékétől elérhető, a legolcsóbb turbósat kereken 2 millióért hirdetik, míg a legdrágábbért 3,5 milliót kérnek, középen pedig a maga 2,5 milliós árcédulájával ez a konkrét autó pihen a listában.Nincs olyan szög, ahonnan ne sütne róla, hogy érdekes autóval van dolgunk, ám magam sem gondoltam volna, hogy ekkora élményt ad majd
Ma már nem ilyenek SUV-ok és a crossoverek, és ez szomorú: az első generációs Outlander legerősebb változata különleges, érdekes és hihetetlenül szórakoztató, ha ilyesmit keresel, mindenképpen megér egy próbát a típus