Évente fél évvel öregszik a hazai autópark – ez is sok!
Ismét öregebb lett az autópark! Meddig vénül még?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kétszer ilyen rossz is lehetne a helyzet, de ez sem kedvező, a hazai autópark átlagos életkora érezhetően növekszik.
Míg a 90-es évek előtt szinte folyamatosan érkeztek a KGST-országokból az új autók, a rendszerváltás idején teljesen átalakult az autópiac. A korábbi csatornák elapadtak, már a keleti autók sem számítottak kellően olcsónak, s mindenki „nyugati” autót áhított. Aki megtehette, újat vásárolt, a többiek pedig használtat, leginkább külföldről. Így aztán növekedni is kezdett a mind nagyobbra duzzadó autópark átlagos életkora, mely 2000-re már 11,8 évre nőtt. Az akkori, még 2,5 millió példány alatti autóállománynak még elegendő volt 130-140 ezer új autó forgalomba helyezése, hogy az addig növekvő átlagéletkor csökkenni kezdhessen.
Újautó-eladások és a hazai autópark átlagéletkorának alakulása (2002-2012)
Jól látható, hogy 2002-től 2006-ig apadt, majd az újautó-eladások visszaesésével ismét emelkedni kezdett a hazai autópark átlagéletkora
Csaknem 20 évvel ezelőtti szintre esett vissza az autópiac 2010-ben
A használtak fele 10 év feletti, ugyanakkor csak 15 százaléka 6-9 éves, s mintegy harmada 1-5 éves korosztályú, azaz pontosan az a szegmens, amely legjobban hiányzik a hazai használtautó-állományból és -piacról. Ebben a szegmensben nem csak kevés az autó, kevesen is adják el az ilyen korú autójukat, hiszen megfigyelhető, hogy míg korábban a céges, azaz flottavásárlók legtöbbje 3-4 évente cserélte autóit, ma ezen idő akár kétszereséig is megtarthatják azokat.
A külföldről érkező használt autó tehát nem egyértelműen negatív hatás a 2007-ig csökkent, azóta ismételten növekedésben lévő, jelenleg 12 éves átlagos autóéletkorra. A használt példányok között ugyanis vannak kifejezetten fiatal, kevéssé használtak is, pontosan olyanok, amilyenek itthon elvétve, s a korábbiaknál magasabb árakon kaphatók meg. Hiába azonban a fiatal használt autók érkezése, még azok sem pótolhatják az újak fiatalító hatását, így aztán az átlagos életkor növekedése egyelőre szakadatlannak tűnik, s amennyiben az új autók piaca nem tud jelentősen a jelenlegi évi 50 ezer példányos szintje fölé emelkedni, 6 év múlva akár 15 év is lehet az átlagos hazai autó-átlagéletkor.
Mindez számos negatív hatással járhat, noha az nem valószínű, hogy a hazai városok emisszióalapú behajtási korlátozását az átlagos – a mai 12 éves átlagéletkor alapján Euro III-as – szint fölé emeljék, Nyugat-Európában már ma is könnyű belefutni EuroIV-es behajtási zónákba, ahova például az átlagos magyar autókkal nem lehet behajtani. Hiába ad ma a legtöbb autógyártó 12 éves átrozsdásodás elleni garanciát, felette egyre több autós kell majd szembenézzen a korrózióval, illetve autóink nem csak környezetvédelmi, utas- vagy akár gyalogosvédelmi szempontból is mind nagyobb lemaradásba kerülhetnek majd, azaz joggal félhetünk attól, hogy Európa roncsautó-temetője leszünk.
Akkor én jobb vagyok az átlagnál, én egy 2001-es kocsiból ültem át egy 2002-esbe. Mondjuk egy kisebb kategóriába…
A mindenki által megtapasztalt gazdasági helyzet miatt az átlag ember számára az új autó vásárlás elérhetetlenné vált . Ebből adódóan , mivel autózni viszont sokaknak muszáj , még sokáig marad a kp- s vásárlás , zömében 1 milla ősszegben . Ezért lesz továbbra is népszerű a levetett , nyugati országokból már kitiltott , rissz- rossz állapotú ” vágyálmok ” behozatala és forgalomba hozatala .Egy szó mint száz , lesz ez a átlag életkor mutató magasabb is .
Lehetne újabb az autópark, ha valódi, megfizethető hitelkonstrukcióra adnák az új és a fiatal használt autókat. Ez a mostani hitelezés ez nem járható út. A szemlélettel is baj van, az is újat akart a „0” Ft-os időszakban, akinek egyébként nem is lett volna szüksége autóra, na ezt használták ki a hitelezők. Egy bizonyos kor felett pedig mindegy hány éves az autó, ott már csak a műszaki állapota számít, amit jó állapotban fent is lehet tartani, csak odafigyelés kell. Az ilyen EURO III meg IV és egyéb besorolás értelmetlen, a széttuningolt új autók eleve elveszítik a besorolást, ha valaki egy öreg, de karbantartott autóval jár és az gázüzemű, akkor lehet jobb a károsanyag kibocsátása mint egy újnak. Szemléletváltás kell, hogy lehessen fiatalítani, illetve a régieket is megfelelő szinten kell tartani, ennyi.
Nincs több 0-Ft-tól elvihető Suzuki 🙂
Amúgy tartósabbak is már a modern autók. Nekünk van a családban egy 2001-es, egy 2003-as és egy 2005-ös autónk (a két utóbbit újonnan vettük, a legidősebbet 2 évesen).
Napi használatban vannak, és köszönik szépen, működnek… Sok észérvvel nem tudnám megindokolni a cseréjüket…
A benzinár és rossz idő nagy úr, szerintem azt lehet érezni.
Tudom.
Mátyástól szerettem volna kérni egy olyan statisztikát, hogy mennyi autónak van érvényes vizsgája, illetve mennyit használnak rendszeresen. De gondolom ezt nem olyan könnyű megszerezni. Érzésre kevesebb az utakon a jármű, kisebb a dugó, jobban lehet haladni.
Nem kevesebb lett, hanem idősebb. Ami fenntarthatatlan az inkább a sok hitel:D
Én örülők neki. Nem kell ennyi autó. Ez fenntarthatatlan.
2007-ben mindenki hitelre vett autót, ezért van az a nagy szám. 0 Ft-ra dobálták a kis suzukikat, chevyket, amik mostmár semmit sem érnek.
Írhatnátok egy cikket arról, hogy miből áll össze egy új autó ára a gyártói ártól a regisztrált, rendszámozott, blablabla papírokon át egészen a vezethető autóig. Egy kis/közép kategóriás átlagos autó esetében. Szerintem kiderülne miért öregednek.