Évente ajánlott a klíma gondozása! De miért is? És miként?
Légkondicionáló-gondozás - nem csak javasolt, kötelező is
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Amíg hűt a légkondi, addig nem kell vele foglalkozni - vélik sokan, és hamisan. Megnézzük, hogy miért és miként érdemes törődni vele.
Mit érdemes tudni a klíma karbantartásáról? Alap, hogy elsőként ezt, mármint a légkondit is próbálni kell, mielőtt bármit is tennénk vele. Ha kellően hideg levegőt fúj a rendszer, akkor nagy baj nem lehet. Ezt persze nem elég kézrátétellel ellenőrizni, hanem műszer, hőmérő szükséges hozzá. Nem az autóé vagy szobai, hanem az utastéri szellőzőkbe dugható, gyors-reagálású. A leghidegebb állásba kapcsolt légkondi már 25 Celsius fokos külső hőmérsékletnél is 10 fok alatti levegőt kell, hogy fújjon, úgy tudja lehűteni a légteret. Ha ez nincs meg, a rendszerben - vélhetően leginkább a hűtőközeg nyomásával - baj van. Ilyenkor jöhet a nyomáspróba és a szivárgás keresése. A hűtőközeggel rendszerint színezőanyagot is töltenek a rendszerbe, így az apróbb szivárgásokra az utalhat. A nagyobbakra pedig a teljesen elillant gáz és az egyáltalán nem működő légkondi. Ez akár egy tömítés hibájából, rosszabb esetben a klímahűtő korrodálódásából is adódhat. Ilyenkor nitrogénnel ellenőrzik a szivárgást, majd annak lokalizálása után jöhet a javítás és a nyomáspróba, majd a rendszer feltöltése.
Utóbbi meghatározó, nem csak azt kell tudni, hogy milyen mennyiségű hűtőközegre van szükség, hanem azt is, hogy milyen mennyiségű kenőanyagra. A légkondicionálóban ugyanis az olajat a hűtőközeg tartalmazza és szállítja, s ha az a lefejtés után nem kerül vissza, a klímakompresszor előbb-utóbb le fog égni - következhet majd a rendszer tisztítása és a kompresszor felújítása vagy cseréje.
Törődni persze a hibátlannak tűnő légkondicionálóval is szükséges. A pollenszűrő cseréje legalább évente ajánlott, de városban, poros úton használt autónál félévente is esedékes lehet. Ha ugyanis el van tömődve, a levegő nehezen jut át rajta, azaz nem lesz megfelelő a hűtés. Szintén nem lesz megfelelő a hűtés, ha maga a hűtőventilátor koszos. Ezért aztán azt – szintén legalább évente – leginkább tavasszal ajánlott alaposan, slaggal átmosni. Szigorúan nem gőzborotvával, ugyanis az elgörbítheti és le is zárhatja a hűtőlamellákat. A mosást azért is ajánlott megejtetni tavasszal, hogy a télen felcsapódott sót kimossuk. Ötéves autóknál már ajánlott lehet a lökhárító lebontásával és főként az egymás mögé helyezett motor- és klímahűtős autóknál a radiátorok kiszerelésével járó alapos, áztatásos mosás. Ellenkező esetben a radiátorok eltömődnek, s nem csak az utastér, hanem a motor hűtése sem lehet optimális, ami akár annak megfőzéséhez is vezethet.
Klímaellenőrzéskor további fontos tétel, hogy a járó klímájú autó alatt pocsolya kell, hogy képződjön, a lehűtött levegőből ugyanis víz csapódik ki, s ha az nem távozik, akkor az autóban gombásodást indít meg, tenyészni kezdhet a gyilkos legionella baktérium. A lecsapódó vizet továbbá ki kell szárítani az autóból, legegyszerűbben úgy, hogy a ventilátor – azaz a motor - megállítása előtt kikapcsoljuk a légkondit, ilyenkor a még áramló levegő megszárítja a hőcserélőt. Ez persze inkább csak biztonsági intézkedés, az amúgy is meg kellene száradjon, de biztos, ami biztos alapon, illetve élettanilag is hasznos lehet. A lehűtött autóból való kiszállás előtt ajánlott ugyanis a szervezetet a magasabb külső hőmérséklethez fokozatosan felkészíteni.
Minél ritkábban használnak egy klímaberendezést, annál nagyobb valószínűséggel megy idő előtt tönkre, s szintén mind sanszosabban alakul ki benne gombásodás. Az enyhébbekre gyógyír lehet az utastérben elhelyezendő, s zárt ablakokkal és belső levegőkeringtetéssel az utastérbe, azon keresztül pedig a szellőzőrendszerbe fújt gombátlanító spray, valamivel, de csak hajszálnyit hatásosabb, ugyanakkor jóval körülményesebb a szellőzőkbe fújandó hab, a legkomolyabb gombásodásokat pedig természetesen csakis a rendszer teljes megbontásával lehet kiűzni. Megelőzni azonban az utastérbe helyezett gombátlanító spray is segít, ha azt rendszeresen, évente elvégeztetjük. A gombátlanítás persze otthon is elvégezhető, ám mint az autó minden egysége, a légkondi is meghálálja a törődést, a tökéletes állapotú könnyebben és gyorsabban hűt, kevesebbet kell járatni. Karbantartott, ellenőrzött rendszerrel kánikulában, nyaralás közben sem kell arra számítanunk, hogy nem fog tudni megbirkózni a hőséggel vagy egyszer csak be sem fog kapcsolni.
A legeslegfurább, hogy nekik még egy autónak nevezett kütyüt is kell építeni ezen szerkezet köré. (Szemben pl. a moso/gató/gépgyártókkal.) 🙂
Nekem 12 éve tökéletesen működik a klíma az autómban. Pollenszűrőt persze szoktam cserélni, és egy-két alkalommal belefújtam azt a fertőtlenítő habot is, de ettől eltekintve nem piszkálta még senki a rendszert.
Felmerült már bennem, hogy esetleg lassan szervizelni kéne, de talán jobb, ha nem piszkálják. Never change a running system…
Ez így van, de nekem padlógáznál lekapcsolja a klímát, majd utána vissza (nem kíméli a kuplungot és a kompresszort…).
Nekem minden évben elmegy a gáz.
Mert az első generációs Priusba nem raktak Eco funkciót, hogy csak akkor járjon, ha a motornak is járnia kell, mert ott még a motor hajtja(Szemben a 2. és utána következő generációkban).
Szóval én meg nem járatom a motort feleslegesen mert alapjárat az nincs akkor meg minek..
Nyomás próbák mind jók. Csak hosszú távú szivárgásra tippelnek.
Én ezt az egész meglévő technológiát gyűlölöm.. gagyi..
Ha valaki még elfogad egy jótanácsot, akkor a klíma bekapcsolásakor a motor lehetőleg alapjáraton ketyegjen, mert olyankor a kompresszor kuplungja hirtelen sokkal kisebb terhelést kap, mint mondjuk ha a pályán 140-nél 3-4 ezres fordulaton szabadítod rá a nyútonmétereket.
Fura, hogy a gyártók nem „penészgombaálló” alkatrészeket építenek be! (Szemben pl. a moso/gató/gépgyártókkal.)
Mégfurább az, hogy azt hozzáférhetetlen helyeken teszik! (Szemben pl. a moso/gató/gépgyártókkal.)
A legfurább az, hogy a márkaszervizeikbe vagy más szerződött műhelyeikbe irányítanak megoldani a saját maguk kreálta problémát?! (Szemben pl. a moso/gató/gépgyártókkal.)
Nem hiszem, hogy ez más módon megoldhatalan probléma lenne! (Lásd pl. a moso/gató/gépgyártókat.)
Kedves Cikkíró!
Felhívnám a figyelmét némi ellentmondásra a cikkben.A gombásodás mint helyesen írta a hőcserélő pangó vízben kezdődik, nem pedig a szellőző járatokban ahová helytelenül a tisztító habot is fújni szokták.(Zárójelben megjegyzem, hogy annak ellenére is, hogy a legtöbb flakonon a hőcserélő képe van fent, de ezt a szellőző rostélyokon keresztül nem lehet elérni mert egyszerűen nem elég hosszú a cső hozzá.)Tehát a megoldás, hogy alulról a csepegtető csövön keresztül felfelé is befújjuk a habot rá a hőcserélőre így lesz csak igazán hatásos a tisztítás.Toyota márkaszervizek így csinálják legalábbis elvben.
Nos, lehet nem a megfelelő fórum, de azért megpróbálom. Opel Astra Kombi, G, 2008, 1,6 benzin. Tavaly lett klimakompresszor cserélve, mert zajos volt, bekapcsolás után rövid idővel elkezdett kellemetlenül búgni, igaz, nyomta a hideget ahogy kell. Sajnos a kompresszor csere után is jelentkezett a búgás, leginkább ha a kinti hőmérséklet túllépte a 28-30 fokot. Ami még érdekes, hogy érzésre jobban foja a motort mint az előző, lecserélt kompresszor. Száritó és szabályzó szelep is volt cserélve a kompresszorral együtt. Mi lehet búgás oka? Mielőtt a szijra és nyujtóra tippelnétek, igen, egyúttal azok is cserélve lettek. Igen, csak bekapcsolt klimánál hallatszik a búgás. Nem várom hogy megoldjátok a problémámat, de minden ötletet szivesen veszek. Köszönöm előre is!