Összesen 29 modellt neveztek az idei díjakért, a Suzuki Vitara az Év Magyar Autója 2021, a Mercedes-Benz CLA 250 e a plug-in hybridek közül az Év Zöldautója 2021, míg a Renault Clio a kisautók kategóriájában a Magyar Év Autója 2021 címet viselheti
Második éve volt szerencsém zsűritagként részt venni az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Járműipar.hu által szervezett, magas olvasottságú hazai autós lapok újságíróit verbuváló Év Magyar Autója díjak zsűrizésében. Sokan és sokszor kérdezik meg, hogy miről is szól ez. Nos, leginkább arról, hogy a hazai piacnak, a hazai vevőknek fontos szempontok alapján pontozzuk a kipróbált modelleket, s így lehet az, hogy nálunk nem feltétlenül az a modell nyer, ami a nemzetközi megmérettetéseken. Fontos továbbá, hogy nem egy abszolút győztest, hanem kategóriánkénti bajnokokat választunk, ami jelentős könnyítés, hiszen nem kell kis- és luxusautókat összemérnünk. Bár zsűritagként nem kapunk pénzt ezért a sok-sok időt elvivő projektért (és szerintem ez így van rendjén!), hogy megéri-e, az nem lehet kérdés, hiszen már tavaly is voltak olyan modellek, amit az országból elsőként vezethettünk, de idén is, az
Opel Crosslandet és a
Mokka-e-t például egyaránt a gyári tesztflottából kaparinthattuk meg egy-egy próbára.
Magyarország kedvenc modellje, a Suzuki Vitara nyerte az Év Magyar Autója 2021 címet és az idei közönségdíjat is
Év Magyar Autója 2021
Az Év Magyar Autója csakis hazai gyártású lehet, ebben a versenyszámban tehát Audi, Mercedes-Benz és Suzuki indulhat jelen állás szerint. Indult is, a győriek az A3 Sportbacket, az esztergomiak a piac legnépszerűbbjének számító Vitarát, a kecskemétiek a csakis náluk gyártott CLA Shooting Brake legújabb, zöld rendszámra is jogosult 250 e verzióját jelölték. Ebben a versenyszámban nem csak az autók maguk, hanem például hazai beszállítói arányuk, azaz a GDP-re gyakorolt hatásuk is számít. Összességében a legjobb ár/érték arányú modell, a Suzuki Vitara végzett az élen, második az Audi Q3 Sportback, harmadik pedig a Mercedes-Benz CLA 250 e lett.
Magyar Év Autója 2021 - 6+1 kategória és díjazott
Ebben a versenyszámban indult a legtöbb autó, a kisautók körében a tavalyi győztes Renault Clio ezúttal a friss
E-Tech Hybrid verziójával állt rajthoz és mérkőzött a Hyundai i20-szal, az Opel Corsával, valamint a mindenképp hibrid Honda Jazz-zel és a hó elején európai Év Autója címet szerzett Toyota Yarisszal. Bevallom, nálam utóbbi nyert, de a többi zsűritaggal (Bíró Csongor, Csordás Gábor, Gulyás Péter, Miklós-Illés Kálmán) összesített listán a nagyobb teljesítményű és tágasabb Renault Clio E-Tech nyert, második lett az ügyes Honda Jazz, harmadik a Toyota Yaris.
A kisautók kategóriájában a Renault Clio E-Tech Hybrid, míg a családi autók közül a szintén leginkább hibridként meghatározó Honda CR-V nyert
Számomra a másik kifejezetten érdekes szegmens a családi autóké volt, amiben a Citroën C5 Aircross Hybrid, a Honda CR-V, az Opel Crossland, a SEAT Tarraco és a Volkswagen Golf 8 indult. Éles volt a verseny, én egy ponttal többet adtam ugyan a
Golfnak, de összesítettben a tágas és hibridként igen ügyes
Honda CR-V nyert. Az üzleti autók kategóriájában (BMW 2 Gran Coupé, SEAT Leon Sportstourer, Skoda Octavia, Volkswagen Arteon Shooting Brake) én szintén mást, a remek ár/érték arányú
Skoda Octaviát tettem az élre, viszont a kollégákkal összesített pontok alapján a stílusos
Volkswagen Arteon nyert.
Tarolt a Volkswagen, az Év Zöldautója 2021 díj villanyautó kategóriájában holtversenyben ugyan, de élen az ID.3, a szabadidő-autók kategóriájában a Tiguan, az üzleti autók között pedig az Arteon végzett az élen
A szabadidő-autók kategóriájában széles méretosztály indult, a Nissan Juke, az Opel Mokka, valamint a Skoda Kamiq, de még a Suzuki Vitara is a kisebbek közül, a Subaru Forester e-Boxer és a Volkswagen Tiguan már egy osztállyal feljebb. Az én dobogóm a Vitara, Juke, Tiguan sorrendet adta, de ismét kiderült, a kollégák sokkal kevésbé árérzékenyek, így a végső kategóriagyőztes a Tiguan lett, második helyen a Vitara, harmadikon az Opel Mokka végzett.
Ketté oszlott a haszonjárművek díjazása is, a három nevezett pickup sorrendje a közös összevetésük után nem volt meglepetés: Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara
A haszonjárműveknél már szerényebb volt a szubjektivitás, itt mindenki a célszerűséget nézte, így első helyen végzett a pickupok között a Ford Ranger Thunder, második és harmadik pedig a Toyota Hilux és a Nissan Navara lett. A furgonok közül két modell indult, mindkettő elektromos: az Opel Vivaro-e és a Fiat e-Ducato - mivel utóbbit nem tudtuk kipróbálni, az Opel nyert, egyébként volt is annyira jó, hogy simán lehet, hogy a Ducatót próbálva is tette volna.
A nevezett elektromos furgonokból egyet tudtunk csak kipróbálni, így kevéssé meglepő módon nyert az Opel Vivaro-e
Sportautóból már több modell is indult, a BMW Z4 M40i, Cupra Formentor, Lexus LC Convertible, Renault Mégane R.S. Trophy-R sor alighanem a leginkább örömteli perceket okozta a zsűrizés során, igaz a Lexus LC kabrióját nem tudtuk kipróbálni. A többi viszont kivétel nélkül állakat ejtő volt, s közülük összességében az egyetlen roadster, a BMW Z4 gyűjtötte a legtöbb pontot. Nálam amúgy a Cupra Formentor nyert, mert remek vezethetősége mellett még mindig egy jól használható autó, ami vetélytársairól nem mondható el, azok sokkal inkább céleszközök.
Viszonylag széles mezőny volt a sportautóké, hiszen a nevezett modellek között roadster, kompakt, kabrió és crossover is szerepelt. A győztes a BMW Z4 lett, második a Cupra Formentor, harmadik a versenypályán is potens Renault Megane R.S. Trophy-R
Év Zöldautója 2021
Kedvenc kategóriám, ha jól belegondolok, az itt nevezett autókkal mentem a legtöbbet, ezeket vallattam a legtöbbet, s értem akár üres akkumulátorral a töltőhöz, voltak kalandok, az egyszer biztos, de szerencsére nevezett autók is szép számmal. A hibridek körében: BMW 530e, DS 7 Crossback E-Tense 4×4, Ford Kuga plug-in hybrid, Jeep Compass 4xe, Mercedes-Benz CLA 250 e, Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid, Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Érdekes végeredmény alakult ki, ugyanis a Toyota RAV4 Plug-in Hybrid és a Mercedes-Benz CLA 250 e pontosan azonos pontszámot gyűjtött. Nálam 2 ponttal a Toyota nyert, leginkább tágassága miatt, de be kell valljam, vezethetőségben tényleg jobb a CLA, ami ráadásul villámtöltést is fogad. Mindkettő remek plug-in hybrid, ahogyan a második helyre került Renault Captur és a harmadik Ford Kuga is.
Holtverseny: azonos pontszámot ért el a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250 e és a Toyota RAV4 Plug-in Hybrid - mindkettő abszolút ajánlott konnektoros, az átlagosnál gyorsabb tölthetőséggel
A tisztán elektromos modelleknél szintén holtverseny alakult ki, a Volkswagen ID.3 vezethetőségével mindenkit levett a lábáról, míg a Hyundai Kona hatótávjával, szerény fogyasztásával, kiforrottságával és remek ár/érték arányával nyert a többi elektromossal (Fiat 500e, Honda e, Nissan Leaf, Opel Mokka-e, Peugeot e-2008, Volkswagen e-up!) szemben. Itt a második helyre jutott az Opel Mokka-e, harmadikra pedig a vele azonos műszakiságú Peugeot e-2008.
A közönség kedvence a piac kedvence!
Szokás szerint nem csak mi pontoztunk, a nevezett 46 modell sorából a közönség is megjelölhette a neki leginkább kedves modellt. Nagy küzdelemben a piac kedvencének számító Suzuki Vitara végzett itt is az élen, a második helyet a Hyundai i20, a harmadikat a Mercedes-Benz CLA Shooting Brake 250 e szerezte meg.
Év beszállítója 2021
A Járműipar autóipari szakmai magazin és az Autószektor autós portál az Autós Nagykoalíció közreműködésével 2020-ban is meghirdette az Év Beszállítója 2021 versenyt. Azok a Magyarországon termelő, fejlesztő vagy szolgáltató autóiparban érdekelt vállalatok nyerhetik el ezt a kitüntetést, amelyek az adott évben komoly beruházást, létszámbővítést és fejlesztést hajtottak végre Magyarországon. A szerkesztőségek a megkérdezett autógyárak, illetve autógyártók ajánlásaival a következő vállalatoknak ítélték az Év Beszállítója 2021 díjat: Bridgestone Tatabánya Kft., Continental Automotive Hungary Kft. (Veszprém), Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft., Salgglas Zrt., SEG Automotive Hungary Kft.
Hársfalvi János, a Suzuki marketing vezetője kapta az Év Autós Marketing/PR-szakembere 2021 díjat
Év Autós Marketing/PR-szakembere 2021
A zsűrivel nem csak az autókat díjazzuk, hanem a munkánkat leginkább segítő marketing/PR-szakembereket is. Idén ebben a versenyszámban Hársfalvi János (Suzuki) végzett az élen.
A közönségdíjjal együtt tehát összességben tizenhárom Év Magyar Autója díjat adhatunk át a hazai forgalmazók és gyártók részére, további huszonegy dobogós modell pedig oklevélben részesül. Az Év Magyar Autója verseny idén is folytatódik, a 2022-es évre meg fogjuk nézni, hogy melyik lesz melyik lesz a magyar autópiacon a „legmagyarabb”, a „legjobb” és a „legzöldebb” autó.