Év Autója 2014: íme a jelöltek
Melyik lesz 2014 Év Autója?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kihirdették, melyik 30 kocsi pályázik a 2014-es Év Autója címre. Van egy fő esélyesünk, s ha bejön a tipp, olyan márka győzhet, amely eddig még soha nem nyert Európában.
Megvan az első, még igen bő lista a jelöltekről, kiderült, melyik 30 kocsi pályázik a 2014-es Év Autója címre. Európában. Nagyon messze még a végső eredményhirdetés, hiszen arra csak jövő március elején, a genfi seregszemlén kerül sor, de azért szokás szerint latolgatjuk kicsit az esélyeket, hogy aztán decemberben meglássuk, favoritjaink egyáltalán fennmaradnak-e a Top 7-es rostán.
- BMW 4
- BMW i3
- BMW X5
- Citroën C4 Picasso
- Ford EcoSport
- Ford Kuga
- Hyundai i10
- Jaguar F-Type
- Kia Carens
- Lexus IS
- Maserati Ghibli
- Mazda3
- Mercedes-Benz S-osztály
- Mitsubishi Space Star
- Nissan Note
- Opel Cascada
- Peugeot 2008
- Peugeot 308
- Porsche Cayman
- Range Rover Sport
- Renault Captur
- Renault Zoe
- SEAT Leon
- Skoda Octavia
- Subaru Forester
- Suzuki SX4 S-Cross
- Tesla Model S
- Toyota Auris
- Toyota Corolla
- Toyota RAV4
Tavaly ugye tarolt a Golf hetedik generációja, az etalon wolfsburgi kompakt még a Világ Év Autója 2013 díjat is bezsebelte - már elnézést a képzavarért. A Volkswagen sikere megtörte a zöld vonalat (2010-ben a félig-meddig elektromos Chevrolet Volt/Opel Ampera duó, 2011-ben a bárminemű belsőégésű motort nélkülöző Nissan Leaf diadalmaskodott), s a piaci helyzetet, a trendeket látva a közeljövőben nem valószínű, hogy újabb zéróemissziós verdát jutalmazna az autós újságírókból álló zsűri. Jelölt olyan új (nem faceliftes, csakis új-új) autó lehet, amelyet most vagy legkésőbb az év végéig minimum öt országban forgalmaznak és mindben minimum 5000 példányban értékesítettek vagy értékesítenek. És hogy szerintünk mely modellek a legesélyesebbek? Következzék először főszerkesztőnk elmélete.
Katona Mátyás: C4 Picasso vagy Mazda3
De lehet-e ismét egy nyilván csak kevesek számára elérhető villanyautó a kitüntetett a Nissan Leaf 2010-es sikere, azaz 2011-es címe után? Talán nem, így pedig kiesik a BMW i3 és a Tesla S is. Akkor pedig úgy tűnik, hogy a személyesen még nem látott újdonságok közül kerülhet majd ki a győztes. Citroën C4 Picasso vagy Mazda3? Egyelőre utóbbi tűnik a legesélyesebbnek, hiszen épp a Hirosima-Frankfurt útvonalon bizonyítja elnyűhetetlenségét, s azt, hogy még az 1,6 literes, 120 lóerős benzinesével is egészen takarékos.
Én meg úgy közelíteném meg a heteket, hogy a BMW 4-nek és az X5-nek nem szépen fogalmazva semmi keresnivalója nincs a finalisták között, az i3 ellenben tuti benne kell hogy legyen a Top 7-ben. Nyerni nem nyerhet, ahhoz túl drága és túl BMW, viszont a Citroën C4 Picassónak tényleg jók az esélyei. Ford EcoSport? Nálunk (még) nem forgalmazzák, valószínűleg ugyanolyan remek kis gép, mint a Peugeot 2008 vagy a Renault Captur. Hopp, ezzel ugrottunk is egy nagyot, egyben le is tudtuk a kisméretű szabadidő-autókat. Divatosak, egész praktikusak is, de annyira nem átütőek, hogy kiérdemelhetnék a címet.
És akkor már szegmenseket csoportosítva: a kompakt SUV Ford Kuga/Subaru Forester/Suzuki SX4 S-Cross/Toyota RAV4 egyike sem az a hű, de komoly durranás, a másik háromnál valamivel kisebb Suzukinak a "magyarsága" miatt azért szurkolunk egy picit. Egyterű? A C4 Picassón kívül a Kia Carens és a Nissan Note. Csinosak, kényelmesek, tágasak, remekül variálhatók - talán a Note is megérhet egy döntős helyet.
A szuperminis-kisautós Hyundai i10 vagy a Mitsubishi Space Star "töltelék" a 30-as listán, a vegyes, drága és annál is drágább Jaguar F-Type, Lexus IS, Maserati Ghibli, Mercedes-Benz S-osztály, Opel Cascada, Porsche Cayman, Range Rover Sport, Tesla Model S csapatból az F-Type, a Ghibli, az S-osztály vagy a Range akár be is furakodhat a döntőbe. Valamelyik. Nyerni egyik sem fog, de tűzközelben lenni is klassz az ő szintjükön.
És akkor a kompakt ferdehátúak, az Európában legnépszerűbb kategória: hárman joggal pályáznak a díjra (Mazda3, Peugeot 308, Skoda Octavia), ketten kevésbé (SEAT Leon, Toyota Auris). Miért is? A Mazda3 épp olyan forradalminak tűnik, amit elismerni szokás, és hát nem mellesleg baromi dögös. A Peugeot 308 is ígéretes és megnyerő, az amúgy kiváló, már-már középkategóriás Octavia és maga a Skoda márka meg akkora sikersztori, hogy csak ezért piedesztálra emelhetik. Ugyanakkor az Octavia egy Golf, és tavaly a Golf végzett az élen, szóval valószínűtlen a Skoda úttörő megkoronázása. A Peugeot annál inkább otthon van Év Autója-elsőségekben, és elég rég nyert már a 307 ahhoz, hogy jövőre a 308 találtathasson legjobbnak. Leon? Vele kapcsolatban is hátrány a 2013-as Golf-tarolás, a SEAT brand meg minden, csak nem sikersztori. Végül az Aurisról: sokkal jobb, mint az első volt, s már kombiként is elérhető, de nem Golf-szint.
És jövő márciusban a Mazda3 fog győzni. Vagy nem, viszont az Európában eddig nyeretlen Mazda pompás kompaktja 2004-ben még ugyan kikapott a Fiat Pandától (és holtversenyes második lett az V-ös Golffal), ám az újjal szemben nincs valóban szuper szupermini, nincs Golf, s lecsengett már az eljött az elektromos autók kora őrület. Egyelőre ennyi, folytatás úgy 3 hónap múlva.
Európai Év Autója - korábbi győztesek
1964 | Rover 2000 |
1965 | Austin 1800 |
1966 | Renault 16 |
1967 | Fiat 124 |
1968 | NSU Ro 80 |
1969 | Peugeot 504 |
1970 | Fiat 128 |
1971 | Citroën GS |
1972 | Fiat 127 |
1973 | Audi 80 |
1974 | Mercedes 450S |
1975 | Citroën CX |
1976 | Simca 1307-1308 |
1977 | Rover 3500 |
1978 | Porsche 928 |
1979 | Simca-Chrysler Horizon |
1980 | Lancia Delta |
1981 | Ford Escort |
1982 | Renault 9 |
1983 | Audi 100 |
1984 | Fiat Uno |
1985 | Opel Kadett |
1986 | Ford Scorpio |
1987 | Opel Omega |
1988 | Peugeot 405 |
1989 | Fiat Tipo |
1990 | Citroën XM |
1991 | Renault Clio |
1992 | Volkswagen Golf |
1993 | Nissan Micra |
1994 | Ford Mondeo |
1995 | Fiat Punto |
1996 | Fiat Bravo/Brava |
1997 | Renault Mégane Scénic |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1999 | Ford Focus |
2000 | Toyota Yaris |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2002 | Peugeot 307 |
2003 | Renault Mégane |
2004 | Fiat Panda |
2005 | Toyota Prius |
2006 | Renault Clio |
2007 | Ford S-Max |
2008 | Fiat 500 |
2009 | Opel/Vauxhall Insignia |
2010 | Volkswagen Polo |
2011 | Nissan Leaf |
2012 | Chevrolet Volt/Opel Ampera |
2013 | Volkswagen Golf |
„lecsengett már az eljött az elektromos autók kora őrület”
Én azt várom nagyon hogy azok csengjenek már le végre akik ilyen hülyeségeket találnak ki a semmiből, aztán meg a soha nem létezett őrületet cáfolják is.
Ezzel az első mondatoddal azt akarod mondani, hogy neked is Mazdád van? 🙂 Másrészt kicsoda szakember itt az oldalon? Egyáltalán milyen szakmára gondolsz?
Most talán tényleg nyerhet a Mazda.
Nincs már mögötte Ford,nincs Peugeot disel motor.
Minden saját fejlesztés.Csak azt a belső unalmas formát tudnák már elfelejteni a japánok.Ez az egy negatív amivel veszthetnek.Tökéletes a mai viszonylatban de senkit nem fog meg a karakterük belülről.És ugye a gyarló ember belülről vezeti az autót!
Bár megbízhatóak a német autók, főleg a prémiummárkák, (annyi pénzért ez a minimum, főleg, hogy régebben nem volt mindig így) azért nem elhanyagolható a Mazda előnye, mert teljes mértékben Japánban készül! A Mazdán kívül csak a Subaru gyár gyárt kizárólag Japánban, az meg inkább versenyre fejleszt, nem hétköznapi használatra.
Már tavaly is a Mazda 6-osnak kellett volna nyernie! Nem az alaptalanul agyonajnározott Volkswagennek! El kell ismernem, végre pofás lett, és jó autó. De azért nem kell tőle hasra esni! Sokkal forradalmibb a Mazda, és ésszerű meggondolásból fogva, nem épít turbós motort, főleg kis motorhoz turbót. Majd meglátjuk hogy mennyi javítás lesz velük idősebben. A Mazda elöl-hátul független futóműves, akár a Ford. A régebbi 6-os ráadásul dupla keresztlengőkaros volt elöl. Hátul nyilván multilink. Csak a Volkswagen V volt ilyen, de az sem sikerült tökéletesre. A Honda is leszokott már róla, az űr Civic-től kezdve butább, de persze azért ahhoz képest jó futóművet gyárt. De nem Mazda. A Mazda meg nem öreguras és tömegcikk mint a Ford. A 6-osnak kellett volna nyernie!
Ez az! Én is feltuningoltatam a verdát chiptuning + még sok minden más vátoztatás és így már megtettem hajtva átalakítás után 40000km-t de nem akar széthullani!
öcsém C Corsája ( ugye ugyan az a motor, váltó, futómű és padlólemez mint az olasz tesójának), most kellett gömbfejeket, és féltengely csuklókat cserélni, egyszer „kutyacsontokat”…a többi mind természetesen kopó és cserélendő alkatrészeken kívül( fékek, vezérlés, szűrők)..most lépte át a 200 ezret, a kocsit három és fél éves kora óta ő használja, második tulaj, a kocsi 2006-os..pedig öcsém is ütötte vágta sokáig, míg a chiptuning-ot kiélte rajta..(gyári 69 lóról 100 lóra)..legalább olyan jó ez a motor mint a régi ISUZU dízelek..
Érdekes én is vettem 1-t 2005-ben 1.3-as mjet és kifejezetten úgy használom, hogy próbáljon elromolni ütöm vágom, hajtom, de az istenért nem akar széthullani ez az olasz technika. Ja és nem volt az én típusom az év autója. Ja a másik dolog meg, hogy rendeltetés szerűen karban tartom annak ellenére, hogy ütöm vágom, hajtom mint az állat. Ez már a 4. olasz autó a családban és az ISTENÉRT nem akarnak széthullani. Pedig aztán probálok mindent elkövetni,hogy a volkszvágenes, bmw-s audis kollégák dörzsölhessék a tenyerüket de az ISTENÉRT nem sikerül mosolyt csalni az arcukra. Ja és lassan 300000km-nél tartok pedig már rég el kellett volna romlania!! 1 filléres autóról beszélünk nem pedig prémium márkás márkáról!
Azt hogy tavaly a Fosvágen nyert azt én sem értem..pláne hogy a Mazda6 tényleg nem volt döntős…
Ha egymás mellé kellene tenni, mi az ami a Fosvágenen korszakalkotó volt, és mi az ami a Mazda6-on?Pláne az előző sorozattal szembe vetve…
Tesla lenne a nyerő nálam, de nem tudni hogy az értékesítési adatok mennyit számítanak.Mondjuk az Opel Amperából sem adhattak el sokat…
Ha valóban elmegy 500-550km-t olyan használat mellett ahogy egy átlag ember használja a fosszilis üzemanyagos autóját, akkor pláne befutó lehet..
Ha már FIAT. akkor 1984-ben a FIAT UNO kapta a megtisztelő címet. Akkoriban az az autó felforgatta az addigi megkövesedett ízlésvilágot. Akkori mércével mérve, tulajdonképpen nem is tekintették autóformájúnak, ronda- ocsmány stb. jelzésekkel illették. Azóta láthatjuk milyen innovatív lépés volt, megnyitotta az utat egy olyan formavilágnak, ami ma is egyeduralkodó a kiskocsik birodalmában.
A TIPO 1989-ben nyert. Annál meg az volt a koncepció a tervezőasztalon, Mercedes szolgáltatású és kényelmű autót akarunk, csak annak a töredéke áráért!!! 1994-től 3 évig volt TIPO-m, igazolom ezt a törekvést. Szolgáltatásaival, kényelmével nagyon elégedett voltam, (nyilván 20 évvel ezelőtti mércével kell mérni), műszaki tartósságával, már kevésbé.
Ez volt a múlt, ma már mások a szempontok.
Ma egy igazi „válságautó” volna az iránymutató, úgy vételárban, mint az érte kínált legmagasabb szolgáltatásban, és legkedvezőbb fenntartási költségek mellett. Ilyet nem igazán látok a 2014-es jelöltek között, annál inkább az autógyártók egoizmusát.
Egy olyan autót sem látok a listában ami önmagában megérdemelné a címet, mert 1. nem ad semmi különöset, középszar miért kapjon ilyen címet, 2. a pár komolya luxusverda meg nem szokott kapni (a 4es eleve egy nem nyertes autó kupéváltozata).
Marad az autógyártásnak örök emlékű fejlesztést adó modell/ márka, ott meg csak a Tesla játszik, de ők meg ugyebár outsiderek…
Mert nem rendeltetésszerűen használtad.
1995-ben a Fiat Puntó nyert?
No, én 96-ban vettem egy újat. Az életben soha többet Fiat.ot. 1 év alatt több baja volt, mint amennyi új adót a fidesz bevezetett 3 év alatt!
Seat Leon 🙂
Én is a Teslára szavaznék, de sajnos nyerni nem fog. Nagy álmom egy ilyen, talán egyszer meglépem 🙂
Reálisan nézve Pug 308 v Mazda 3 lesz a befutó.
Akiket esélyesnek tartok, az a Mazda 3, a Peugeot 308 és a Citroen C4 Picasso, nekem nagyon tetszik a Renault Capture is, de nem hinném, hogy az odakerülne a döntőbe. Nagyon szép az Opel Cascada is, de kabrio, ami erősen rétegmodell nem hiszem, hogy a végső győzelemre esélyes lehet.
A cikk szerzőjéhez hasonlóan én sem hiszem, hogy a Maserati, Jaguár vagy a Tesla labdába rughat. Ennek az az oka, hogy nem nagyon választanak 25-30 millió körüli vagy még annál is drágább kocsikat. A korábbi nyertesek között sehol egy S Merci, egy Audi A8, vagy egy 7-es BMW, de még egy „nyamvadt” 5-ös sincs.
Nyilván üzleti szempontokat is figyelembe véve olyan kocsikat választanak, amiket egy átlag ember, átlag család (természetesen nyugat-európai léptékkel nézve) meg tud venni. Ha jól megnézzük, az utóbbi 15-20 év nyerteseit – a villanyosokat nem tekintve – talán a Ford S-Max és az Opel Insignai a legdrágábbak. Az Opel átlag 6-7 milliós kocsi, a Ford meg 7-8 körüli.
Egytől egyig jó autók amik fel lettek sorolva, de soknál nem is igazán értem, hogy mitől lehetne Év autója.
A Tesla S lenne igazából az ami ténylegesen megérdemelné ezt a címet az én szememben. Ezen kívül én még el tudnám képzelni az Opel Cascadát, Renault Capturt és a BMW i3-at is. A többi igazából szerintem csak egy puszta modellváltás, semmi újítás nincs egyikben sem. Mármint olyan, ami miatt ezt a címet kiérdemelhetnék. Suzuki SX4, Subaru Forester, Kuga, Leon, Octavia..érthetetlen. Esetleg még a Citroen C4 Picasso-t el tudnám képzelni esélyesként.
Többen írták több helyen is a Mazda3-at. Nem igazán értem mi az, ami miatt egyáltalán dobogós is lehetne. A technikája mindenféleképp nagyon jó, hiszen Mazda, de ezen kívül semmi. Egy teljesen átlagos kompakt. Ha visszaemlékszünk tavaly mindenki a Mazda6-ost jósolta egyértelmű befutónak, én akkor sem értettem, hogy milyen alapon és még a döntőbe se került be ha jól emlékszem, de ebben lehet tévedek. Arra emlékszem, hogy nagyon sokan nehezményezték ezt, én viszont megértem. A formavilág a CX-5-el indult, ami elölről egy Hyundai ix35, oldalról Qasqhai hátulról meg Infiniti és ezt a formát átruházták a Mazda6-ra, majd a Mazda3-ra. Az előző 6-os és a 3-as viszont nagyon feküdt.
1értelmű, hogy Model S.
Többi átlagos, maga katban mind szuper, de semmi olyat nem tudnak mint egy év autója….
A M S óriási mérföldkő.
A Mazda 3-ban semmi különleges nincs a motorján kívül…Elment Hiroshimából Frankfurtba.. Nagy cucc, annak idején a 301-es (vagy a C-Elysée) is ment pár ezer kilométert A 308-as se valami nagy szám, de azért drukkolok neki. Biztos befutó a Renault Zoe mert nem csak elektromos, hanem szép és nem is kifejezetten drága. Bár akkor az i3 is esélyes. Remélem hogy elektromos lesz a befutó, bár a C4 Picassot sem bánnám.
Mindegyik mellé könnyen oda tudnám illeszteni, hogy mi alapján is érdemelte ki vajon ezt a díjat? Végignézve a listát látszik jól, hogy az „Év autója” nem üres szavazás. Legfeljebb az óvodás korosztály szokásához híven nem ismerve a gyökereket, fikáz.
De ez nem baj, mert ahogy 15 éve még teli torokból okádott a sok proli a Skodára, ma már a legtöbbjüknek féltve őrzött vágya egy ilyen cseh autó. Fel persze egyik sem áll, hogy azt mondja, „2000-ben orbitális ökör” voltam.
Az emberek ilyenek.
Egy befutó: „Tesla Model S”
Elektromos autó, nem csak a spórolásról szól hanem prémiumos benyomást is kelt.
„lecsengett már az eljött az elektromos autók kora őrület”
Hiszen még csak most kezdődik. Ugyan hibridek már ~10éve léteznek, tiszta elektromos hajtásúak most kezdenek teret hódítani.
„A Mazda3 épp olyan forradalminak tűnik, amit elismerni szokás” Az új motorokon kívül miben annyira forradalmi? Komolyan nem értem…egyébként valóban szép, bár hetekig lehetne azon vitatkozni, hogy a külső dizájnelemek többségét pontosan mely gyártóktól is sikerült „ellopni”. Én is látok benne kapásból vagy négy-öt típust. Szerintem a Tesla S érdemelné meg az első helyet, de úgyis az nyer aki ügyesebben tud majd lobbizni.
Tényleg érdekes visszanézni, de a legtöbbnél most is ugyanaz ugrik be mint akkor: Mire fel?
Persze más az értékrendünk, de általánosságban is nehezen tudok érveket sorakoztatni kb a lista fele mellé, szóval így utólag sem érzem igazoltnak ezeket:D
Hasznosnak találom az év autói összeállítást 1964-ig visszamenően.
Mindenki levonhatja belőle a konzekvenciát így utólag, hogy a piac, a közmegítélés milyen mértékben igazolta vissza a korábbi odaítéléseket. Szerintem legalább 90%-os mértékben jól döntöttek az év autója odaítélésénél.
2014-re? Ki milyen szempontokat emel ki. Azt választanám amelyik a legkisebb ráfordítással a legtöbbet képes nyújtani tulajdonosának. Nyilván a szempontok különbözőek, mindenki saját körülményeiből, elvárásaiból indul ki, eszerint ítél. Szempontjaim alapján a voksom Hyundai I10.