Beindultak a kiszállítások, ami rögtön a csúcsra repítette a Tesla Model Y-ont
Javított tavalyi eredményén az uniós autópiac, megint több mint egymillió autóra került rendszám szeptemberben. A növekedés 7,5%, a 2021-es 970 ezres volumen 1 millió 40 ezer példányra növekedett, ami némi optimizmusra adhat okot, de jócskán elmarad a 2020-as számtól, tavalyelőtt az ősz első hónapjában 1,3 millió autó kelt el a Jato jelentése szerint.
A kis Peugeot szépen teljesít, a mindig is népszerű Renault Clio jóval hátrébb szorult a listán
A modellek rangsorában az elsőséget a kisebbik Tesla SUV, az általunk is tesztelt
Model Y szerezte meg, a 29 367 példány 227%-os növekedésnek felel meg. Ennek oka, hogy idén felpörögtek a kiszállítások, a tavalyi esztendő csak bemelegítésnek tekinthető. A második helyre a Peugeot 208 futott be közel 10 ezres lemaradással (19 601 db), amit a Dacia Sandero követ (17 773). Kicsivel 17 ezer felett teljesített a Skoda Octavia (4. hely), őt a Toyota Yaris követi (16 275). A Volkswagennél majdhogynem holtverseny alakult ki (T-Roc 16 048 vs. Golf 16 042), majd érkezik a Renault Clio és a Nissan Qashqai, a top 10-et az örökzöld Fiat 500 zárja.
A kínai Lynk&Co 01 megelőzte a műszaki rokonnak számító XC40-est a plug-in hibridek listáján
Az elektromos autók mezőnyét is értelemszerűen a Tesla Model Y vezeti, a második hely szintén a Tesláé (Model 3). Az első tíz helyezésen osztozik többek között a VW ID.4 (3.), a villamosított Fiat 500 (4.) és az olcsó Dacia Spring (5.). A plug-in hibridek kategóriáját fölényesen elvitte a Ford Kuga, a Kia Niro népszerűségét bizonyítja az elért ezüstérem, illetve az elektromos autóknál megszerzett 7. pozíció. Az európai vásárlók általában szkeptikusak a kínai járművekkel, mégis 2623 darab Lynk&Co 01 kelt el (7. hely), de persze árnyalja a képet, hogy a márka a Volvóval egy családba tartozik, bőven akad technikai azonosság a XC40-nel.
A német trió most nem szerepelt olyan fényesen, csak a plug-in hibridek listájára fértek fel. A BMW X5 a negyedik helyet csípte meg, a Mercedes-Benz CLA és a GLA a 9. és a 10. helyre futott be
A különböző hajtású modellek piaci részaránya nem változott drasztikusan. A dízelek, ahogy 2021 szeptemberében is, úgy most is az eladások 17%-át tették ki. A konnektorból tölthető modellek (tisztán elektromos és plug-in hibrid) egy százalékkal nagyobb szeletet hasítottak ki a tortából (24%), a többség továbbra is a tisztán benzines, illetve a lágy- vagy sima hibridre voksol (56%).
A friss Mazda CX-60 máris betört az élmezőnybe, a Tesla fölényesen uralja az elektromos ligát (Forrás: Jato)
Érdekes eredmények, de elemzésben inkább a villanyautosok.hu felé hajlok, mert ott a teslánál még az erős kínai arányokat írnak és a negyedéves értékek pont ezt mutatják. https://villanyautosok.hu/2022/10/28/europa-legnepszerubb-autoja-elektromos/
A Fiat 500 eredményét is megfelelő helyen kell kezelni, mert ott az Abarth (595, 695) Fiat 500 (ICE) és Fiat 500e (BEV) adódik össze. Nem értem miért szummázák őket, mert az 500e-nek nem sok köze van a normál 500-ashoz, teljesen különálló modell. Se az alap, se az elemei nem közösek.
Furcsa, hogy tavaly hogy kiemelték, ha egy-egy hónapban megverték a Golfot, de a 2021-es évet még behúzta Európában. Idén szinte sosem végzett már élen és nagy valószínűséggel meglesz a trónfosztás. Az első és a 4. helyezett Golf között 9 hónap után kevesebb, mint 30.000 db a különbség. Jelenlegi számok mellett már-már behozhatatlannak tűnik az elsőség Európában.