És mégis mozog! Nem csak a Föld, a 20 éves Uno is
Kívülről ijesztő, vezetni öröm. Használt Fiat Uno
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Giordano Bruno szerint a Föld, szerintem meg a 20 éves Uno. Két eretnek, de igaz kijelentés.
Na, ha látott már valaki viharvert, rozsdás autót, hát ez az. Nincs egy ép eleme, a hátsó ablak alatt rendesen lukas, még a tetőn is rozsdafoltok éktelenkednek! A tengeri levegő – világosít fel Roberto. Lassan tíz éve hoztam Milánóból, már akkor is alig ért valamit, de bírja. Ez még szívatós, beindítsam? –Ne viccelj! Beülök, pöcc-röff, már ketyeg is az egykor hipermodernnek, ma meg agyonverhetetlennek számító ezres FIRE. Látják, szakmai ártalom, még alig ültem be egy autóba, és máris tesztvezetek.
Kis szívatóval egyenletesen, kellemes orgánummal húz a motor, persze, van egy kis repedtfazék hang, majd pont a kipufogó ne lenne rozsdás… A kuplung ugyan tökéletes, de a váltó sem lett precízebb húsz év alatt, azért a nagy lötyögés közepette el lehet találni a fokozatokat. Meglepő módon nem a szokásos második, hanem a harmadik fokozat szinkronja van ki, nyilván ezt kapcsolják a legtöbbször a sziget dimbes-dombos, kanyargós útjain. Fék fog rendesen, akad egy kis kormányholtjáték, huplikon meg koppan valami, de kibírható – különösen úgy, hogy a kanyargós utakon gyakorlatilag nem is lehet hetven fölé menni. Itt egész élvezetesen terelgethető a kis Uno, mintha pontosan az ilyen utakra találták volna ki.
Az első megállás után persze utolért az olasz elektromosság bosszúja: elfordítom a kulcsot, erre egyetlen reakcióként elalszik minden, se kép-se hang. Legalább van ürügy a motor szemrevételezésére! Motorháztető fel, na, azt sem tette meg senki az utóbbi években, minden rendesen olajos, poros… De rend van, láthatóan nem barkácsoltak, a hibánk oka pedig a lelazult akkusaru. Kézzel hiába mozgatom, szerszámunk nincs, de lejtő van, marad a begurulásos módszer. A délelőtt aztán ezt még eljátsszuk egy párszor. Igazolva látszik az Uno használók általános tapasztalata, mi szerint lehetnek gondok, de az autó azért hazavisz. A Használói Vélemények statisztikái is ezt a vélekedést húzzák alá, hiszen a tartósságát csak két csillagra értékelik, viszont a megbízhatóságát a nem csak korához képest előkelő négyesre.
Azért aki ma Uno vásárlásán töri a fejét, annak nem árt az óvatosság! Magyarországon elterjedtebb a barkácsolás, a használtautó piaci helyzet miatt rengeteg bontószökevényt tartanak életben tulajdonosaik. A rizikó még vállalható mértékű egy valóban keveset futott, na jó, legalább tudható futásteljesítményűt Uno vásárlásakor, de húsz éves, kétszázezernél többet futott kisautóktól senki ne várjon csodát, mindig kell valamit javítani, mégsem lesz jó soha többé! Különösen a dízelekkel ütheti meg az ember a bokáját. A mi kölcsönautónkat is szerkezeti állapotát tekintve simán elhoznám, a rozsdásodások legalább provizórikus kijavítása után városi rohangálónak tökéletes lenne.
Délben széles vigyorral adom vissza a kulcsot Robertónak – Nem indult, de semmi gond belökdöstük. Laza az akkusaru. Egy mozdulat a kombinált fogóval, és már pörget is az önindító, mint új korában. Közben faggatózom: Mikor állt meg a kilométer-számláló? - Ki tudja? - És nálatok nincs műszaki? - Hogy ne lenne, de nem vészes: világítson, fogjon rendesen a fék, ne lógjon a kormány vagy a futómű, ne füstöljön, és ne folyjon az olaj (nagyon). Boldog olaszok! Pesten ezt az Unót a Mozaik utca 500 méteres körzetébe se lehetne vinni. Pedig a célnak tényleg megfelel, ahogyan a sztorink kezdődött, gyaloglás, busz vagy robogó helyett olcsó lehetőséget kínál az egyéni, független helyváltoztatásra. Márpedig, ez a lényeg, nem a presztízs, a lóerők, a gyorsulás meg a végsebesség, hanem hogy oda és akkor mész, amikor és ahová kedved tartja. Lehet, ezt a leckét kéne először megtanulni az olaszoktól?
A cikk így fejeződik be:
“Márpedig, ez a lényeg, nem a presztízs, a lóerők, a gyorsulás meg a végsebesség, hanem hogy oda és akkor mész, amikor és ahová kedved tartja. Lehet, ezt a leckét kéne először megtanulni az olaszoktól?”
Ez a befejezés újságírói túlzás!
Az olaszok nem ilyenek a vezetésben, nem így látják az autót, nagyon is számít náluk a presztízs, a lóerők, meg a gyorsulás. Az olaszok úgy hajtanak, ahogyan a “csövön kifér”. Eszméletlenül jó (fizetős)autópályáik vannak (Észak-Olaszország). Az a vezetés amit az olaszok produkálnak, az átlag magyar autós számára totál ismeretlen, na abból lehetne tanulni, de itt pontosan az ellentétes oldalról beszélek, mint amivel a cikk záródik.
Nem lehet hogy azért vizsgálják át a kocsit töviről hegyire, hogy adj némi nemű lóvét?Amúgy bele beleköthetnek bármibe viszont utána kérheted a hatósági műszaki vizsgát, és ha tényleg tutira fel volt készítve a kocsi akkor ott simán átmegy.
Nekem olyan szerelő készíti fel a kocsit akinek mindene van otthon, még fék és rázópadja is.Majd a Közlekedésfelügyelethez, vagy a franc tudja mi az új neve, viszi a kocsit műszakira…És eddig sosem volt gondom a kocsival.Persze mindent kicserél aminek már nem megfelelő a minősége.
Na,az ilyen vizsgabiztosokat érdemes megkeresni az utcán,és JÓL megköszönni neki a szívózást.Gondolom,mindenki érti,mit értek ezen.Én ezeket nem nevezném szakiknak,főleg abból az időből nem,inkább egy jó elvtárs volt,hozzáértés nélkül,de elegendő hatalmi gőggel.Szánalmas az ilyen ember.
Ja, a csavarhúzó! Gyerekkoromban (1975 kb) apám habzó szájjal hozta haza a Zsigulit a Mozaikból, kikapta a fékcsövet, és keresztben szétvágta: látod, itt szúrta ki a rohadék! -ordította. A vizsgasoron ugyanis nem jól reagált a nagyhatalmú vizsgabiztos beszólására, miszerint MINDEN vizsgára új gumifékcsövet kell beszerelni. (Mindig voltak ilyen mániáik) Erre a szaki eltűnt az aknában, aztán felküldte a Zsigulit a fékpadra, és nézd, az egyik fékcső ereszt! Az a barom az aknából kibökte a csövet: nesze, mérnököcske, mondom, hogy szar a fékcsöved!!! Lehet, ez a szaki még nem ment nyugdíjba, hanem Opelfanéknál szurkál tovább?
Nekem nagyon tetszett a cikk. Végülis miért ne hisz olasz autó buzi vagyok. Nekem is volt két Unom, egy 1.1 karbis, meg utána egy 1.1 ie. Mindkettővel megvoltam elégedve, még a mai napig is szeretem, és lehet újra venni fogok. A kettőt együtt 3 évig használtam, de egy önindítón, gyújtáskapcsolón, meg egy zárbetéten kívül semmit nem költöttem rájuk a kötelezőkön kívül. Megjárta az első németországot, a második meg ausztriát. Sosem állt meg, nem hagyott cserben. Pozítív véleményem a két autó megkímélt állapota miatt alakult ki, én nem bántam meg, hogy megvettem őket. Az elsőt 2006-ban, a másodikat 2008-ban, majd tavaly váltam meg tőlük. 🙁
Jó a duma..ez a kocsi nem menne át műszakin a Mozaik utcában :)) Sajnos simán átmenne, mert van az a pénz…
Sőt nekem volt műszakin az egyik régi autóm (1978-as Opel Asci B), amin az egyik gumi kopott volt, így lecserélték egy méretre stimmelő, de más bordázatúra, és azt mondták ez igy megfelel.
Jó, mondtam én, majd a rendőrnek is ezt mondom, hogy ezen és ezen a vizsgaállomáson volt a kocsim…
Tudjuk jól hogy kis hazánkban a pézen múlik minden…
Másik dolog, ha kímélik a kocsit akkor kibír egy emberöltőt, de ha állatkodnak vele ki lehet nyírni évek alatt is.
Holnap viszem vizsgára a pontosan 20 éves literes, benzines UNO-mat.
Országúti forgalomban 5-5.2-t, városban 6 körül fogyaszt. Eddig mindig zöld bélyeget kapott.
Nem adnám sok jóval újabb kocsiért.