Két éve hozta létre hat francia nagyvállalat a Software République nevű konzorciumot, amely a korszerű közlekedéshez fejleszt új megoldásokat. Ezeket mutatták be most együtt, a H1st Vision nevű autóban, amely ugyan Renault jelvényt visel, de itt nem a jármű a lényeges. A tavalyi Scénic Vision tanulmányon alapuló jármű olyan technológiákat vonultat fel, amelyek elvben kényelmesebbé vagy biztonságosabbá tehetik a mindennapi közlekedést.
Egy ilyen a biometrikus azonosításon alapuló hozzáférés: az autó érzékelői képesek felismerni a tulajdonos járását, arcát és beszédét, és ez alapján hozzáférést biztosítani a járműhöz. A tükörbe épített érzékelő már hat méterről felismeri, ha valamelyik regisztrált tulajdonos közeledik, majd a hátsó ablakon megjelenő kijelzőn át megkérdezi, hogy beszállna-e. Ilyenkor elég annyit mondani, hogy igen – persze a megfelelő hangon – és az autó kinyílik, az adott felhasználóra szabva az autó üléshelyzetét. A tervezők szerint az adott felhasználó beállításait például tárolhatják a jogosítvány-kártyáján, így akár bérautóknak, vagy megosztott autóknak is megadható lenne előre minden beállítás.
Egy másik érdekes újdonság az autóba épített 16 hangszórós hangrendszer, amely minden utashoz külön szól. Így bárki telefonálhat az autóban, és a hangrendszer zajkioltó technológiája gondoskodik arról, hogy a többi utas semmit ne halljon a beszélgetésből. Szintén személyre szabottan képes értesíteni a vezetőt a veszélyes helyzetekre, és arra is, ha megkülönböztetett jelzést használó jármű közeledik.
A H1st Vision parkolni is önállóan képes, sőt, előre választ parkolóhelyet aszerint, hogy mi az utasok kívánsága: választhatjuk, hogy a célponthoz legközelebb eső, a leggyorsabb elérést biztosító, vagy a legolcsóbb parkolóhelyet válassza. Ez utóbbi két esetben a rendszer figyelembe veszi a forgalmi dugókat és tömegközlekedési lehetőségeket is. A parkolást egy csetboton keresztül az autó maga fizetheti, sőt, a parkolójegy megjelenítésére is képes.
A jármű tisztán elektromos hajtású, és a töltőrendszerét úgy alakították ki, hogy a tárolt energiát vissza is tölthesse az elektromos hálózatba. Így áramszünet esetén gondoskodhat akár egy egész ház áramellátásáról, de úgy is beállítható, hogy az olcsó időszakokban töltsön, a drágább csúcsidőszakokban pedig visszatápláljon, amivel pénzt is kereshet a tulajdonosának.
Az autó nem csak a sofőr éberségének monitorozására képes, de méri a szívritmust és a légzésszámot is. Ennek alapján javaslatokat tesz a szellőzés és világítás beállításaira, sőt, ha azt észleli, hogy a vezető mérges lett, légzőgyakorlatokat is javasolhat. Ha azt észleli, hogy a sofőr nem alkalmas a vezetésre, vagy egészségügyi ellátásra szorul, azt is felajánlja, hogy segítséget hív, vagy videóhívást indít egy orvossal.
Az autó fedélzeti rendszere a baleseti kockázatra is figyelmezteti a vezetőt: a korábbi baleseti adatok, az aktuális időjárás és forgalmi viszonyok alapján jelzi, hogy hol állhat fenn a szokásosnál nagyobb esély egy baleset bekövetkezésére.
A H1st Vision egyik legeredetibb ötlete, hogy az autó saját magát is képes szimulálni, és ezzel megjósolni az alkatrészek elhasználódásának mértékét. Így nehezen hamisítható, és elég pontos állapotjelentést adhat a jármű állapotáról, ami használtautó-adásvételnél például igencsak jól jöhet.