Értéknövelés – 20 éves az új MINI
A németek jobban tudták? – 20 éve jelent meg az első új MINI
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Újragondolni a márkát, vagy folytatni, csak kicsit másként? A britek és a német tulajdonosok másként képzelték el a Mini jövőjét, és látva a végeredményt úgy tűnik, a BMW-nél jobban tudták, milyennek kell lennie a Mininek.
Alec Issigonis megálmodott aprósága forradalmasította a népautókat, a minimális helyen maximális helykihasználás fogalma lett hirtelen a Mini.
A brit autógyártás viszont amennyire virágzott a második világháború után, a ’90-es évekre úgy tűnt el a tűz, befektetőkre volt szükség a gyártók fenntartásához, és a Minit, pontosabban annak akkori tulajdonosát, a Rovert a BMW vásárolta fel a ’90-es évek közepén. A Rovernél már az évtized elején elkezdték tervezni a Mini utódját, 1993-ban vázolták fel az első terveket. Az új Minit a Rover 100-as sorozatának utódjaként is szánták, így a márka lényege meg is változott volna. A Rovernél úgy nyilatkoztak a tervekről akkoriban, hogy az eredeti koncepció szerint a modern világ szükségautóját fogják megalkotni, ezeket a terveket azonban a BMW-nek is látnia kellett.A Rovernél Angliában és a BMW-nél Münchenben, illetve Amerikában egyidőben kezdtek el dolgozni a Mini utódjának tervein.
Az eredeti Mini ekkor még gyártásban volt, de már az utolsó szériát készítették, érett a váltás, legkésőbb az ezredfordulóra. A tervezés és fejlesztés döcögősen indult, 1995-ben hozták össze a két fejlesztőcsapatot, hogy prezentálják a látványterveket és az életnagyságú modelleket. A Rover három valódi méretű modellt prezentált és számtalan rajzot, a BMW projektjeinek számáról nincs pontos információ, de legalább hat, egyes források szerint hét autót mutattak be és rengeteg rajzot. Jelentős különbségek adódtak a projektek között, a legfontosabb, hogy a Rovernél mindenképp négyüléses autóban gondolkodtak, ahogy az eredeti Mini is levette lábáról a közönséget. Ám azóta 40 év eltelt, az igények teljesen megváltoztak, és a BMW már a jövő nemzedékének tervezett autót, így náluk a Mini a két első ülésre és a vezethetőségre, a sportosságra koncentrált. A Rover tervei között szerepelt háromajtós négyüléses, majdnem gömb alakú négyüléses kisautó és annak hosszabb tengelytávú ötajtós kivitele is. Csővázas karosszériában gondolkodtak, a márka bevett Hydragas rendszerű futóművében és japán kei carokból származó 660 köbcentis motorokkal a hátsó tengelyen.1999-ben a BMW vezérigazgatója Bernd Pischetsrieder távozott a posztjáról, ő volt az egyetlen, akiben a Rovernél igazán bíztak.
A brit márka felvásárlásakor ő biztosította a Rover vezetőségét és fejlesztését arról, hogy a Mini múltját tökéletesen tiszteletben tartják és pontosan tudják azt, hogy mennyit jelent a világnak a kisautó. Az új Mini már Pischetsrieder távozása előtt lényegében elkészült, már a közúti és versenypályás teszteket végezték a Mini és a Rover emblémás modelleken is, amikor a BMW új vezetősége eladta a Rover márkát.A nagyobbik motorral sem nyomott többet 1050 kilónál, a rendkívül alacsony súly pedig potenciális sportos háromajtóssá tette.
A Cooper S kivitel 1,6-os Tritec motorját kompresszorral támogatták meg 170 lóerőt kihozva ezzel az apróságból.A könnyű súly, a BMW-sen masszív összeszereltség és a precíz irányíthatóság jogosan szegezte rá a gokart jelzőt.
Az első új Mini annyira brit, amennyire csak lehet, de ehhez az kellett, hogy a márka jövőjét is lássák. Életstílus-autóként született újjá, divatos lett a retro, és ezt az autóipar java részt a MINI-nek köszönheti.