A hirtelen lezúduló esővíz hamar felgyülemlik az utcákon, ezekkel érdemes vigyázni, ugyanis gazdasági totálkár is lehet a vége (fotó: MTI)
A nyári időszak több szempontból is megnehezíti az autósok életét. A hatalmas hőség fáradtságérzetet vált ki a sofőrökből, az erős napfény fárasztja a szemet, ezek pedig jelentősen csökkentik a reakcióidőt, és rontják a helyzetelemző képességet. A vihar előtti párás, fullasztó időjárás hasonló élettani hatásokat vált ki, így mire a cudar idő megérkezik, számos tényező befolyásolja a vezetési képességeket.
A vihar nem csak az autóban tehet kárt, könnyedén ellehetetlenítheti a továbbhaladást akár egy kidőlt fával is (fotó: MTI)
A vihar ezzel szemben éber sofőröket kíván, hiszen minden gyorsan történik. A heves esőzések miatt nagyon hamar kialakulnak vízátfolyások az aszfalton, melyek már kis sebességnél is életveszélyesek, ugyanis a gumiabroncs ezeken felúszva pillanatok alatt elveszti a tapadását, és irányíthatatlanná válik a gépjármű. Az utakon hamar kialakuló tócsák (vagy extrémebb esetekben belvizek) is problémát jelenthetnek, elsősorban a mélységük miatt. A 15 centiméteres állóvíz már igencsak mélynek számít az autó esetében, így mielőtt egy mélynek látszó pocsolyába behajtana valaki, győződjön meg róla, hogy az autója valóban képes megbirkózni az állóvízzel, mert a motortér beázása akár gazdasági totálkárhoz is vezethet. Emellett oda kell figyelni, hogy az ilyen szakaszokon történő áthaladáskor lehetőség szerint ne álljon meg az autó, hiszen a víz erősen fékező hatású, és könnyen lehet, hogy egy kisebb teljesítményű autó nem fog tudni újra elindulni mélyebb vízben.
A vizes burkolaton történő vezetés sok esetben nehéz feladat lehet, de egy vezetéstechnikai tréning elvégzésével sokkal felkészültebben vághatunk neki egy viharos, esős útnak (fotó: tanpalya.hu)
Nem csak a városi környezet tartogat veszélyeket viharos időben. A gyorsforgalmi utakon, de akár országutakon is problémát jelenthet az extrém oldalszél, melyet megfelelő kormánymozdulatokkal lehet ellensúlyozni. Fontos, hogy ilyenkor sem szabad rángatni a kormányt, néha csak elég ellentartani a szélnek, és gond nélkül lehet továbbhaladni. Szintén nyílt területen feltűnő a látótávolság jelentős csökkenése, ez ellen nem lehet közvetlenül mit tenni, viszont kötelező mérsékelni a sebességet a biztonságosabb haladás érdekében, ahogyan a KRESZ elő is írja a relatív gyorshajtásra vonatkozó szabályozásában. Eszerint a járművel minden esetben úgy kell közlekedni, hogy az időjárási, látási, valamint az útviszonyoknak megfelelő legyen.
Autópályán hiába 130 km/ óra a sebességhatár, esős időben ez életveszélyes lehet
A fent leírtak még korántsem elegendőek ahhoz, hogy valaki biztonságosan tudjon közlekedni viharos időben. A sofőrnek pontosan ismernie kell az autóját, valamint a saját korlátait, mert a gépjármű nem megfelelő ismerete, vagy a túlzott magabiztosság is teremthet veszélyes helyzeteket. Nem szégyen kiállni a forgalomból, ha valaki nem érzi kellően biztonságosnak, hiszen a bizonytalan autósok maguk is éppúgy teremthetnek veszélyes szituációkat, mint például egy kidőlt fa.