Az idei évben az Egyesült Államokban 50%-kal nőtt az e-kereskedelem, egyre több terméket kell kiszállítani, miközben egyre több városból próbálják kiszorítani a belső égésű motorokat, erre válaszul készült a kék hűtőmaszk-bordás Ford E-Transit is
Online bemutatón leplezte le a haszonjármű-szegmens európai és észak-amerikai vezetőjének számító Ford a már több mint 10 millió példányban eladott Transit legújabb, legmodernebb verzióját, az E-Transitot. Alapvetően a hajtáslánc változott, de ehhez azért számos dolgot átalakítottak. Az E-Transit is háromféle hosszúsággal és kétféle magassággal, valamint akár alvázas fülkeként és platósként is kapható (összesen 25 féle kivitelben, akár 4,5 tonnás össztömeggel). 198 kW-os (269 lóerős), 430 Nm nyomatékú villanymotorja a hátsó kerekeket hajtja, így ott a felfüggesztés is új: független. Bármelyik verziót is nézzük, a rakterek mérete nem csökkent, a nettó 67 kWh kapacitású (8 év/160 000 km garanciával adott) akkumulátor a padló alá került.
Elsősorban a telephelyi, 11 kW-os AC töltőre építkezhetnek a vállalkozók, amivel egy éjszaka alatt visszatáplálható a 67 kWh-s, 350 km WLTP hatótávot adó akkumulátor. A Type2 és a CCS csatlakozó a hűtőmaszk közepére került
A hatótáv kapcsán a Ford számos felmérést végzett ügyfelei körében, legtöbbjük napi 100 kilométer alatt autózik, van néhány, aki felette, ugyanakkor a kevesebbet autózók is rendkívül sok, akár napi 200 indítást végeznek, amihez kétségtelenül jobban passzol a kiváltandó turbódízelmotoroknál 90%-kal kevesebb alkatrészből felépülő, 40%-kal szerényebb karbantartási költséget adó villanymotor. A 2050-re a karbonsemlegességet célzó Ford ráadásul olyan hatótávot hoz - WLTP szabvány szerint - az E-Transittal, hogy az vélhetően a legtöbb, nem hosszú távú fuvarozással foglalkozó cégnek megfelelő lesz: 350 kilométert. A tölthetőséget ráadásul 115 kW-os DC villámtöltő és 11 kW-os AC adja, utóbbival egy 3 fázisú, 16 amperes fali dobozzal is alig több mint 8 óra a teljesen lemerült akkumulátor telítése, előbbivel pedig fél óra alatt megvan a 80%-os szint. Egy nap közbeni, akár ebédszünetes villámtöltéssel tehát simán hozható 600-700 kilométeres napi hatótáv, ami akár nemzetközi fuvarozáshoz is jó lehet már, az akkumulátor az erős villámtölthetőség érdekében természetesen vízhűtést is kapott.
Online kapcsolat és navigáció is jár a monitornyi központi kijelzőhöz
Az elektromos autókhoz talán különösen fontos folyamatos online kapcsolat mindenképp jár, alapáras a Fordpass Connect modem, amivel egyrészt távolról is figyelhető, hogy miként áll a töltés, a töltöttség, távirányítható az elektronikus légkondicionáló, de a flottás ügyfelek számára számos egyéb lehetőség (távfelügyelet, járműkövetés) is rendelkezésre áll. Az E-Transit nem csak az üzemeltetők, hanem a sofőrök életét is számos megoldással könnyíti, ilyen például a holttérfigyelő vagy a távolságtartós tempomat, a 360 fokos kamerarendszer vagy a tolatási fékasszisztens, ami immár a tolatás közbeni koccanásoktól is megóvja a sofőrt. Az E-Transit minden szempontból ütőképesnek ígérkezik, ám várni még sokat kell rá: az európai piacra csak 2022 első negyedévében érkezik, közúti, a Ford nagyobb partnereit is bevonó tesztelése már jövőre megkezdődik.
Az Egyesült Államok számára épített, jövőre várható F-150 és a Mustang Mach-e mellett az E-Transit is fontos pillére a Ford karbonsemlegességi törekvésének