Erőt a hétköznapokra is! Hot hatchek használtan
Piaci körkép: használt hot hatchek hároméves korig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kívülről szinte csak egy átlagautó, de az ereje meg azokénak a jó duplája. A hot hatch recept egyre népszerűbb, nézzük meg a kínálatot!
Nemrégiben érkezett a vadonatúj Honda Civic Type R, minap számoltunk be a Volkswagen Golf GTI próbájáról - alaposan zsebbe kell nyúlni értük. Bár a Golf olcsóbb, a próbált vasak már mind nyolc számjegyű összegért kelletik magukat. De vajon mi a helyzet a fiatal használtaknál? Tavasszal egyszer már szemezgettünk a forró ferdehátúak közül, de akkor a magyar használtpiacon elérhető, legjobb vezethetőséget kínáló autókat kerestük. Most viszont csak az újabb, azaz maximum hároméves hot hatcheket céloztuk be, és a kemény izompacsirták mellet lesznek operett-sportautók is. Meg, ahogy kell kisebbek és nagyobbak is, divatosak és praktikusak is. Értékhatárt bár nem szabtunk meg, de az jól fog látszani, hogy egy villantós prémiumtermék felára mennyit dob még rá a tömeggyártók legdrágább autóinak használtan sem túl alacsony árára.
Mostani körképünknél könnyű dolgunk lesz. A hot hatchek bár tucatautó alapokra épülnek, a legtöbbjük egész komoly hozzáadott technikával emelkedik ki. Ehhez jönnek még a dögös részletmegoldások, azaz a legjobb fajta ízléses gyári tuning és persze az utcán szaladgáló megszokott kocsikénál jóval több erő. Hot hatchezni jó dolog, mert a napi használhatóság és a sportosság határán egyensúlyoznak, emiatt jó kompromisszumot jelentenek. A legtöbb autóvásárlónak persze ezek a kocsik már elérhetetlenek, hiszen áruk és fenntartási költségeik (és nem csak a fogyasztás miatt) magasabbak, mint szolidabb kivitelű társaiké.
Használt hot hatchek hároméves korig
Modell | Évjárat | Óraállás (km) | Ár (Ft) |
Audi S3 Sportback S tronic | 2014 | 25 000 | 12 000 000 |
BMW 135i M | 2013 | 27 000 | 8 900 000 |
Citroën DS3 Racing | 2012 | 74 000 | 3 900 000 |
Mercedes-Benz A 45 AMG | 2014 | 11 000 | 13 500 000 |
Ford Focus ST ST2 | 2013 | 25 000 | 5 590 000 |
Mazda3 MPS | 2012 | 18 000 | 5 990 000 |
MINI JCW | 2012 | 21 000 | 5 850 000 |
Opel Corsa OPC | 2012 | 51 000 | 3 899 000 |
Opel Astra OPC | 2013 | 26 000 | 6 900 000 |
Renault Clio RS Monaco | 2014 | 9 500 | 5 990 000 |
Renault Mégane RS 265 | 2014 | 8 200 | 7 550 000 |
SEAT Leon Cupra 280 | 2014 | 47 000 | 7 500 000 |
Skoda Octavia RS 2.0 TSI | 2014 | 20 000 | 6 000 000 |
Suzuki Swift Sport | 2012 | 135 000 | 2 350 000 |
Volkswagen Golf GTI | 2013 | 36 000 | 4 999 000 |
Mindettől függetlenül a kínálat szórása miatt reméljük lesz, aki talál a fenti táblázatban olyan típust, ami még belefér a költségvetésbe, de eddig látókörön kívül volt. Igyekeztünk az elérhető modellek közül a legjobb ajánlatokat kiszűrni. Volt, ami ki kellett maradjon, például a Honda Civic Type R - még az űr-szériából - 2010-ben köszönt le. A sperrdiffivel is kiegészített búcsúszériája még az erősebb konkurensekkel szemben is megállta a helyét, de ebbe a válogatásba már nem fért be, mert nem elég új darab. A Használtautó.hu közel nyolcvanezer hirdetése között nem találtunk 2012 után gyártott eladó példányt a Ford Fiesta ST-ből és a Peugeot 208 GTI-ből sem, de így is van több lehetősége annak, aki kis hot hatcheket keres.
Kisautókra épülnek, de a mai kiskocsi méret miatt a kis hot hatchek sem feltétlenül csak a városi szlalomhoz jók. Egyenesfutásuk, felszereltségük és ebből adódó kényelmük alkalmassá teszik őket akár ingázásra is. Ha bejön az erőtöbblet és a kemény futómű, akkor nyilván nem lesz gond a kismotoros belépőváltozatokénál nagyobb üzemanyagszámla sem, és egy átgumizás sem ugyanaz egy ballonos 15 colos, vagy egy jó alacsony oldalfalú (népiesen peres) felniszett esetében sem. A francia harapós kiskocsi szellemiségét nagyon jól megidézi a Citroën DS3, annak is leginkább a Racing csúcsváltozata. Motorja csak 1.6-os, de turbóval 207 lóerőt teljesít. Nem sokkal gyengébb a D szériás Opel Corsa 192 lovas OPC változata sem, a rajongott Nürburgring Edition kivitelben pedig még erősebb is. A sima OPC itt inkább a hangulatnak és a stílusnak szól, de azért az 1.6-os turbómotor itt sem gyenge. Vonzó ajánlat a Renault Clio RS, pláne Monaco GP kivitelben. Alig pár ezer kilométer futással egymillióval az új ára alatt pláne az.
Nagy az árkülönbség a kompaktok között is, pláne ha prémiumgyártók követik el őket. A két legdrágább találat itt most az Audi S3 és a Mercedes-Benz A 45 AMG. Mindkettő alapból összkerékhajtású, duplakuplungos automataváltóval szerelt és 300 lóerő fölötti teljesítményt ad. Hot hatchek, de nem egy ligában a többiekkel, legalábbis ha az árat nézzük. Műszaki tekintetben a szintén összkerekes BMW 135i M fogható hozzájuk, de tegye fel a kezét az, aki nem lenne boldog egy elsőkerékhajtása ellenére zseniálisan vezethető, igazi élményautónak számító Renault Mégane RS-sel? Nagyobb a választék a francia izomkompaktból, és a kisebb presztízst jóval alacsonyabb vételárával ellentételezi. Mi marad akkor? A menő külső, a korrekt belső és az élményszámba menő vezethetőség.
Szintén kompaktok, de szelídebbek, így a mindennapi használathoz is ideálisabbak a tömeggyártók ajánlatai. A Ford Focus ST például kombiként is elérhető, erejét és gyorsítóképességét nem is annyira egy szűk szerpentinen, hanem autópályán lehet kihasználni. A Volkswagen Golf GTI és konszerntársai a SEAT Leon Cupra, meg a Skoda Octavia RS állnak legközelebb a megszokott szériaautókhoz. A Golf GTI nagyon sokat finomodott a betonkemény első szériája óta. Nála fickósabb a SEAT, a Skoda meg extra méretű puttonyt, meg mellé egy kategóriával fentebbi helykínálatot is ad, mindezt szerény áron. Ha a választásba bele kell férjen egy kis józanság, akkor utóbbi a nyerő - pláne kombi kasztnival.
Belefér még a hároméves korhatárba a máig utolsó, amúgy második szériás Mazda3 MPS is. A 2,3 literes, 260 lóerős turbómotorja 380 Nm nyomatékú, és a motorház légbeömlőjét leszámítva egész szolid jelenség. Lehet vele meglepetést okozni, már ha az ember ebben leli szórakozását. És a legjobb, hogy viszonylag barátságos áron akad belőle keveset futott példány is. Hogy még egy japánt említsünk, ebben a körképben is megkerülhetetlen az egykori [i]mi autónk[/i]. Ha három évnél nem idősebb hot hatchet keresünk a lehető legolcsóbban, akkor az aktuális, 2010 óta futó Suzuki Swift Sport utónevű változata a megoldás. 2 és 2,5 millió forint között kapni belőle 150 ezer kilométernél kevesebbet futottat, minden példánya a kisautó szinthez képest jól felszerelt, hangulatos berendezésű, és ha nem is über erős, azért nagyon is szerethető.
ja és ugye csak régiek közt tudok turkálni 😀 tájposR, meg ts meg már nincs is :D:D:D (illetve typer lesz jó) szóval, így még érdekesebb, mert egyébként újonnan sem látok jappó hothatch-eket, nem, hogy 2-3 évesen, szal így mégjobban kíváncsi vagyok a csúcsszuper jappó hotheccs listára !!!!!
mik lennének azok a rettenetesen ártartó, iszonyat király jappó hotheccsek? tényleg nagyon érdekelnek. mps-ről tudok, vélemény is van róla a disi egy hulladék és van eladó és nem szuperújárútartósárú 😀 , corolla ts-ről is tudok, de azok már régiek, plusz megint nem szuperár, type-r-ből is van bőven, árban ezek sem tudnak többet…imprezzából is van bőven, de az nem kimondott hothatch csak az új 5ajtósa régebbiek szedánok, azok viszont nem tartoznak ide. szóval ezeket így hirtelen fejből, és ezekre az általad elmondottak nem igazán igazak. szóval várom azt a szuper listát és neveket, amikre te gondolsz. nagyon kíváncsi vagyok 😀
Egyáltalán nem olyan rossz az az 1.6 Thp motor. Erőss s takarékos. egyenletes a nyomatékleadása. Novoth fiamék a totálsártól megmondták a tutit, ám megfelelő megelőző karbantartásokkal kiküszöbölhető az általuk említett kokszosodás (pl: nem 30 ezrenként cserélsz olajat, hanem 10 ezrenként -ami nem egy ökör ára-)
Alfa Romeo Giulietta QV….
Kisautók közül a Swift Sport igen izgalmas jószág. Aki szereti az old school méregzsákokat, annak ez lesz a legizgalmasabb. Pörgetni kell, direkt a kormányzása, váltója, hangos, a futóműve, puha az ülése, de így is komoly vigyorfaktora van. Utolsó mohikán, kéne venni egyet.
Nekem mégis a DS3 lenne a befutó ebből a méretosztályból. Hajtottam pár napig, ahogy szuszog, hörög, no meg ahogy megy…remek jószág. nem utolsósorban vagányul néz ki.
kár a ds3-ért, hogy olyan csúnyácska 😀 pedig ezzel az 1.6thp-val egész jót megy 7,3/100 …de a kettő közül sokkal inkább akkor a 308-as, még az is belefér ebbe a körbe éppen és még normálisan néz ki (számomra nem karakteres, de megpróbáltak mindenből egy picit a pugnál (sportos is, praktikus is), ebben talán kicsit karakteresebb az új 7-es golf, ami jó)
Hogyne dominálnák a piacot, amikor szinte nincs is vetélytársuk a Távol-keletről. Ez elég nyomós ok. 🙂
Menetteljesítmények tekintetében még nagyon sok autó beleférne a listába, ha a Peugeot menetteljesítményei lennének a mérvadók.
Viszont a Peugeot-nak lenne egy tagadhatatlan előnye. A motorja még a legrosszabb motorok listájába is beleférne, így nem a csak a menetteljesítményeivel hozná izgalomba a tulajdonosát. 🙂
Az európai autók masszívan dominálják a piacot. Nem ok nélkül! A listát kiegészíteném a Peugeot 308 THP motoros verziójával, amely a menetteljesítmények tekintetében bőven belefér!
http://www.hasznaltauto.hu/auto/peugeot/308/peugeot_308_1.6_thp_active_156_le-s_verzio-9465216