Érkezik a tél, itt az idei első téligumitesztünk

Fizetett hirdetés

Téli gumival már ősszel is biztonságosabb

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Le kell szögezni, ez még nem a rendes, nagyszabású téligumitesztünk, de az enyhe őszben is összemértünk 5-5 téli és négyévszakos abroncsot.

A globális felmelegedés sajnos az évszakok felborulásáról is szól. Az áprilisi fagynak "köszönhetően" az idei diótermés nagyjából a nullával egyenlő, október vége és november eleje pedig szokatlanul enyhe, már-már kora nyári időt hozott. Ennek negatív következménye számunkra, hogy bármennyire is próbáltuk, nem tudtuk még összehozni idei nagyszabású, 2012 óta minden ősszel megtartott téligumitesztünket. Tudom, október elején, sőt már szinte a napokban is lett volna kellően hideg hozzá, ám még nem voltak meg a szükséges abroncsok, amikből még most is hiányzik egy-egy garnitúra. A várakozás mellett viszont megcsináltuk annak a tesztnek a folytatását, amit idén január elején, valódi fagyban, részint havas és ónos esőben készítettünk, téli és négyévszakos abroncsokkal, valamint eltérő hajtásmódú autókkal, egy fronthajtású Audi A3-mal és egy hátul hajtó 3-as BMW-vel.
Hirdetés

Azt már a januári, zimankóban végzett teszt is megmutatta, hogy hiába veszünk téli gumit autónkra, ami havas-jeges úton kapaszkodóképességben és hasonló úton a megállásban is jelentős előnyt mutat, a gyakrabban előforduló nedves aszfalton nem biztos, hogy rövidebb fékutat fog adni, s talán meglepő fordulatot jelen tesztünk is tud mutatni. Most pontosan olyan körülmények között teszteltünk, amilyenek napjainkban jellemzőek: 14,5-17,5 Celsius fokon, száraz és vizes aszfalton, valamint a havas-jeges útéhoz hasonló tapadási tényezővel rendelkező nedves műgyantán néztünk fékutakat. Néztünk továbbá kanyarjellemzőket (az adott íven elérhető legmagasabb tempót), gördülési ellenállást (15 km/óráról indított kigurulással), kapaszkodási képességet és az utastérben mérve zajszintet is az eltérő abroncsokkal.

Méréseink
  1. Fékút 60 km/óráról száraz aszfalton
  2. Fékút 60 km/óráról nedves aszfalton
  3. Fékút 30 km/óráról nedves műgyantán (a jéghez hasonló tapadású felületen)
  4. Kigurulás 15 km/órás tempóról (enyhe, konstans emelkedőn) a gördülési ellenállás vizsgálatára
  5. Kanyarjellemzők vizsgálata száraz aszfalton: adott köríven elérhető maximális sebesség
  6. Zajmérés 50 km/óránál az utastérben
  7. Kapaszkodóképesség nedves műgyantán: álló helyzetből mennyi idő alatt tesszük meg az első 30 métert egy adott emelkedőn?


Látni akarok minden adatot − mért eredmények letöltése
További változó, hogy a négyévszakos (205/55 R16-os) abroncsokkal szerelt Audi A3 tömege 1,25, az automata váltós és kombi BMW 320d-é közel 1,5 tonna. Mindezekért a téli és a négyévszakos gumikat nem is összességében, hanem kategóriánként, autónként néztük meg. Az mindenesetre beszédes (de valljuk be, 15-18 Celsius fokon nem túlzottan meglepő), hogy száraz aszfalton nem egy téli, hanem egy négyévszakos abroncs adta a legrövidebb fékutat. Ugyanakkor vizes úton már előnyben voltak a téli gumik, még a nehezebb, tehát nagyobb tehetetlenségű tesztautóval is, a havas-jeges utat modellező nedves műgyantán pedig még nagyobb előnyt mutattak.

Hogy általában nem járunk rosszul a téli gumikkal már az enyhe őszben sem, azt mutatja, hogy bár szárazon a legrövidebb fékút négyévszakos abronccsal adódott, az átlagos fékút-hossz mindegyik útfelületen rövidebb lett a téli gumikat hordó, ám nehezebb 3-as BMW-vel, mint az Audi A3-mal, pedig fékrendszereik egyaránt hibátlanok voltak, az A3 szinte új autó volt. Ugyanakkor a 3-as BMW persze egy kategóriával nagyobb autóként könnyedén kaphat (jogosan) izmosabb fékrendszert - a megállási képesség nem kizárólag az abroncson múlik.


A négyévszakosok közt nem okozott meglepetést a Michelin CrossClimate+ száraz utas elsősége, az viszont igen, hogy vizes aszfalton is első tudott lenni. Igaz, ez most egy tavalyi gyártású gumi volt, kánikulai gumitesztünkön pedig egy idei vérzett el. Hogy a négyévszakos gumi kompromisszum, azt jól mutatja, hogy a száraz és vizes aszfalton legjobb Michelin a havas-jeges utat modellező műgyantán utolsó, míg az ott első Vredestein Quatrac 5 szárazon fékezhetőségben utolsó, vizes úton utolsó előtti lett. A Vredestein viszont első a kapaszkodóképességben és a gördülési ellenállást mutató kigurulásban, valamint zaj szempontjából is. Így talán nem is meglepő, hogy összértékelés szerint is a Vredestein Qautrac 5 lett a mezőny legjobbja, a másik két dobogós, a Toyo Celsius és a Hankook Kinergy 4S pedig sehol sem volt kiemelkedő, ám mindenhol jó közepes tulajdonságaikkal 90 százalék feletti összesített (súlyozott) eredménnyel végeztek. A végeredményhez 20 százalékos súlyt adtunk a száraz és nedves aszfalton, valamint a nedves műgyantán fékezés, 15 százalékot a nedves műgyantán kapaszkodás, 10-10 százalékot a kanyarjellemzők és a gördülési ellenállás, 5 százalékot a zaj értékének.

Téli gumival sem fogunk meghalni az őszben!
Bár az enyhe ősz sokak számára azt sugallja, hogy nem is érdemes téli gumira költeni, fontos tudni, hogy számos országban, akár már a szomszédos Ausztriában is kötelező felszerelés november 1-től tavaszig a téli gumiabroncs. Tesztünk eredményei pedig mutatják, hogy a 15-18 Celsius fokos időben sem kell téli gumival drasztikusan megnyúló fékútra számítani. Ahogyan azt már említettük, a téli gumis átlagos fékhosszok a nehezebb autóval is jobbak lettek, ami egyben azt is jelenti, hogy a különféle téli abroncsok eredményei kisebb szórást mutattak, mint a négyévszakosaké.

A téliek közül száraz úton legjobb Toyo Snowprox S954 vizes aszfalton is második, nedves műgyantán harmadik lett.

Utóbbi két felületen a Yokohama BluEarth *Winter V905 adta a legrövidebb fékutat, míg kapaszkodóképességben a Hankook Winter iCept Evo2 bizonyult legjobbnak, ahogyan kigurulás/gördülési ellenállás/üzemanyagtakarékosság szempontjából és zaj kapcsán is, míg a legjobb kanyarjellemzőket a BF Goodrich g-Force Winter2 esetén mértük.

A négyévszakosaknál is alkalmazott súlyozás szerint a téliek közül a Yokohama BluEarth *Winter V905 bizonyult legjobbnak, de 94 százalék feletti összesített eredményt ért el a Toyo Snowprox S954 és a Hankook Winter iCept Evo2 is. Ezeket gond nélkül tekinthetjük jónak, s még a BF Goodrich g-Force Winter2 eredménye is korrekt. A Falken Eurowinter HS01 most utolsóként végzett, de tudjuk, hogy alacsonyabb hőmérsékleten más sorrend adódhat. Januári tesztünk és annak sorrendje persze extrém példa, akkor ugyanis az itthon ritkán tapasztalható fagyos körülmények között mértünk, száraz úton nem is tudtunk tesztelni.

Mostani összevetésünk legfőbb üzenete, hogy már az enyhe őszben sem árt téli gumit felszerelni, azt pedig a januári mutatta meg, hogy főként hátul hajtó autóval erősen ajánlott a jó téli gumi, de fékezés szempontjából pontosan ugyanannyira fontos bármilyen hajtásmód esetén is.

Amint megérkezik a fagyponthoz közelebbi hőmérséklet, megejtjük szokásos nagyszabású téligumitesztünket is, ahol az idei év újdonságait, például a négyévszakosok közül a Birdgestone Weather Control A005-öst, a téliek köréből a Michelin Alpin 6-ost is meg fogjuk vizsgálni. Stay tuned!
Tesztünket az Abroncs Kereskedőház támogatta.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

6 thoughts on “Érkezik a tél, itt az idei első téligumitesztünk

  • 2018.11.10. at 10:58
    Permalink

    Ha lehetne, mostantól ilyen fizetett hirdetéseket rakjatok ki az oldalra, mint sunyin elhelyezett rágót meg a csomagtartóba eldugott olajoskannát.

    Főleg, hogy a társadalmi felelősségvállalás jegyében elvégzett tesztekre (én legalábbis annak gondolom) könnyebb hirde.. akarom mondani partnert találni.

    Köszi a tesztet, a pdf jó ötlet volt, igényes lett az is.

  • 2018.11.10. at 11:34
    Permalink

    elméletileg inkább az ősz tolódik ki, de meglátjuk milyen lesz a december. nagyjából a gumicsere miatt emlékszem mindig, hogy nov végén cseréltem le télire (most is 7-8 fok nappali maxot mondanak nov végére, mint eddig sok éven át), most már hamarabb cserélem, mert a nyári gumi az életben nem tapad meg este a 8 fokban 😀 napközben kicsit nyúlosabb 15 fokban a téli, de nem rosszabb mint a nyári.

    ezért is gondolkodom, hogy esetleg vmi 4 évszakosat vennék télre, téli helyett, mert az 15 fokban kevésbé puhulna fel mint a téli, de 0-10 fok között meg jóval jobban tapadna, mint a nyári.

    ezért lenne éredkes még számomra, hogy ha letaposott hóban is néznénk a 4 évszakosakat, a nedves gyantás dolog nem tűnik rossznak, de ugye 0 fok körül lennék kiváncsi vagy esetleg -5ben, hogy a téli és a 4 évszakosnál mi a különbség, mert 5fok fölött mindenhol a 4 évszakos a jobb. Főleg ez a Toyo celsius számomra gyanúsan jó 😀 ha minusz fokban is jól teljesítene, erősen elgondolkodnék rajta.

    Nyárra nyilván nyárit tennék, mert a 4 évszakos is meg téli is 30-50 fokos aszfalton kezelhetetlen erős kocsival.

  • 2018.11.10. at 17:17
    Permalink

    Néztem az elkövetkezendő 30 napot és hát +6 fok alá nemigen megy le a hőmérséklet még este sem . Ha jól számolom az már Dec.közepe … onnan meg még van vissza kb 60 nap a télből és itt a tavasz … szóval akkor miért is kellene fulloso téligumit venni és miért is ne lenne elég egy jó minőségű többnyire nyári mintás 4évszakos ezekre a telekre aki 70% ban városban járkál?

  • 2018.11.11. at 13:00
    Permalink

    Saját kocsimra van téli és nyári garnitúra is felnivel, otthon cserélgetem, néha gumisnál. Évente 30 ezret megyek. A feleségem évente 10 ezret megy, az ő kocsiján 4 évszakos van (Michelin CC). Tökéletesen megfelel. Az igazság az, hogy nekem is jó lenne a 4 évszakos, hiszen szinte mindig száraz aszfalton megy az ember, ráadásul autópályán járok munkába, amit hó esetén is azonnal takarítanak. Nem is nagyon emlékszem, hogy mikor mentem havas úton. Akkor meg úgyis óvatosabb az ember, lassabban megy, nagyobb követési távolságot hagy, jobban támaszkodik a motorfékre, stb. Őszintén szólva azt untam meg a legjobban, hogy a gumisnál nekem kellett időpontért könyörögnöm, adott is 3 héttel későbbre, lehetőleg munkaidőben, hogy nehezebben tudjam megoldani. Apám tavaly április elején elment a gumishoz, hogy eljött a nyárira cserélés ideje. Mondta a gumis, hogy május 2……… és nem viccelt.

  • 2018.11.16. at 00:50
    Permalink

    Ez a teszt akkor érne valamit, ha nyári gumi is lenne száraz/nedves úton. Akkor rögtön kiderülne, hogy a nyári verné a 4 évszakost, télit is minden felületen, kivéve havon… És rájönne a sok birka, hogy teljesen felesleges téli gumit szereltetni azért, hogy a városban eljárjunk munkába… Évente talán van 4-5 nap, amikor hó van, azt is felsózzák pár óra alatt… De még a téli Tátrában, Tirolban is alig van olyan, hogy áll a hó az úton. ah meg durva hó van, akkor a téli gumi sem segít, csak a hólánc.. Autópálya dettó, még soha életemben nem mentem havas autópályán. És ha belegondolunk, ’90 előtt kinek volt itt téli gumija? És mégis közlekedtünk…

    • 2018.11.17. at 17:42
      Permalink

      Kedves András!

      Sajnos nincs igaza. Amit leírt, az egy nagyon népszerű tévhit, különösen az idősebb ismerőseim, rokonaim körében. Ők is előszeretettel hangoztatják, hogy azelőtt sem volt téligumi stb. Csak azt felejtik el, hogy azóta rengeteget fejlődtek az autók /teljesítményben is/ és sokkal nagyobb a forgalom az utakon. Manapság szerintem elfogadhatatlan, hogy valaki pl. pár cm hó miatt főúton 90 helyett 30-40-el akadályozza a forgalmat, mert makacsságból csak nyári gumit hajlandó használni az autóján. /Persze télivel sem lehet mindig a megengedett legnagyobb sebességgel közlekedni/
      A gumiabroncsgyártás rengeteget fejlődött és az utóbbi években rengeteget fejlődtek a négyévszakos abroncsok. Ha nem akar évente 2x kereket cserélni, akkor csakis a négyévszakos abroncsot javaslom.
      Bár én mindig az évszaknak megfelelő abroncsot használom, itt Magyarországon szerintem is túlerőltetik ezt a dolgot, hazai viszonylatban manapság már bőven megfelelő egy négyévszakos abroncs. A nyári gumi a téli hidegben nagyon felkeményedik, hiszen nem ilyen hőmérsékletre optimalizálták a gumikeveréket. Mifelénk komolyabb havazással egyre ritkábban találkozik az ember, nedves, latyakos utakkal azért viszonylag sűrűn. A nyári gumi hidegben ott is elvérzik.
      Javaslom, olvassa el a tavaly novemberi autonavigátoros gumitesztet, itt nyári gumik is /le/szerepeltek…
      https://www.autonavigator.hu/cikkek/melyik-gumi-jo-telre-megmertuk/

      Üdvözlettel: Árpi

Vélemény, hozzászólás?