Érkezik a megoldás a villanyautó-akkucsomagok újrahasznosítására
A lítium-ion akkumulátorok újrahasznosításán dolgozik a Toyota
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Toyota egy szakértő partnerével együtt arra keres megoldást, hogy miként lehetne hatékonyan újrahasznosítani a modern villanyautók akkumulátorait.
Ha minden a tervek szerint alakul, az eljárás jelentősen csökkentheti az akkumulátorok egész élettartamára vetített költségét, illetve szénlábnyomát, továbbá a gyártással járó hulladék mennyiségét.
A Toyota már 2015-ben meghirdette 2050-es környezetvédelmi kihívását, amelyben nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy az évszázad derekára járművei teljes életciklusukat tekintve elérjék a szénsemlegességet. A mostani együttműködés szorosan kapcsolódik ehhez az ambícióhoz, hiszen az akkumulátorok nyersanyagainak kitermelése, illetve maga a gyártási folyamat jelentős energiaigényű, komoly környezeti terheléssel járó eljárások, így minden olyan folyamat üdvözlendő, ami legalább részben szükségtelenné teszi ezeket a lépéseket.
Amennyire én hallottam, a Tesláknál ez már megoldott: a kiemelt elemek péládul házak napelem-rendszereibe kerülnek be mint tárolók. Persze értem hogy a cikkben egy más szinten zajló újrafelhasználás áll, amiben a Toyota a hibridekkel korábban szerzett előnye miatt talán előbb is szembesül. De attól még nem látszik hogy ez miben több vagy jobb mint amit mindenki más csinál már az iparágban.
Valószínűleg nem darálják le a cellát, hanem valamelyik desztillációs eljárással kinyerik az elektrolitot és a cellát ezt követően szétszerelik. A katódfólia egy ugyanolyan kémiájú akkumulátorcellában hasznosítható és nem kell végiogmennie a nagyon anyag és energiaigényes folyamatokon.
A cella többi része nyilván megy a darálóba.
A hátrány, hogy ugyanolyan cellába lehet csak visszahelyezni. És a gyártás gépesítése is nyilvánvalóan alacsonyabb fokú lesz.
“mihez kezdjenek a hálózatról tölthető járművek élettartamuk végére ért, vagy egyéb okból hulladékká vált – például balesetes járművekből kiszerelt vagy gyártási selejtnek minősülő – akkumulátoraival”
Le sem kell gyártani.
Extrazöld!