
A sofőrök többsége körültekintően vásárol, és kerüli a manipulált kilométerórájú vagy sérült járműveket, ám az autók más titkokat is rejthetnek. Egyes modellek például lényegesen többször váltanak tulajdonost, vagy gyakrabban éri őket baleset. A járműadatokkal foglalkozó carVertical cég megvizsgálta a magyar használtautó-piacon a 2024 első felében észlelt legszélsőségesebb eseteket. Ezek között szerepel egy 2019-es Audi A7, amelyet figyelemre méltó módon hét különböző országban regisztráltak. Ezt követi egy 2013-as Audi A6 és egy 2015-ös Audi S3, melyeket hat országban tartottak nyilván. A tulajdonosok általában néhány év elteltével váltanak autót, de ez nem minden modellnél van így. Az idei rekordot egy 2007-es Audi A5 tartja, amelynek tizenhét tulajdonosa volt. Egy 2001- es Audi TT és egy 2011-es Volkswagen Golf szintén gyakran cserélt gazdát: az előbbi 16, az utóbbi 15 alkalommal.

„
Ha egy autónak feltűnően sok tulajdonosa volt, érdemes utánajárni, mi áll a háttérben. Az emberek többsége 4-6 évente cserél autót, de ha egy gépkocsi évente vagy akár néhány havonta új tulajdonoshoz kerül, az komoly problémákra utalhat. Az importautók vásárlói különösen nagy kockázatnak vannak kitéve, hiszen ezeknél a járműveknél sokszor nehezebb visszakövetni, hány tulajdonosváltáson estek át. A járműtörténeti jelentéseket kínáló szolgáltatások növekvő népszerűségének köszönhetően azonban ezek az információk már azonnal hozzáférhetők – mondta Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője. A carVertical jelentések idővonal-szekciója tartalmazza például az autó regisztrációs adatait, tulajdonosváltozásait és korábbi műszaki vizsgáit, ami különösen hasznos lehet azok számára, akik új modellt keresnek.
A legmagasabb összesített kárérték meghaladta a 36 millió forintot
Bár előbb-utóbb minden autóval történhet baleset, egyes modelleket többször éri kár, mint másokat. Magyarországon egy 2015-ös Fiat 500L-ről derült ki, hogy 11 feljegyzett balesete volt. Ezt követte egy 2017-es Mercedes-Benz E-osztály és egy 2018-as Ford Focus, melyekről 8, illetve 7 kárfeljegyzés készült.

A károk súlyosságától függően a biztosítótársaságok különbözőképpen állapítják meg a javítási költségeket. A magasabb kategóriájú modellek esetében általában többe kerül a helyreállítás. Ha egy autó többször is balesetet szenvedett, és a károk összesen több millió vagy akár több tízmillió forintra rúgnak, érdemes szakértővel alaposan átvizsgáltatni a járművet. A járműtörténeti jelentés rámutat, mely alkatrészek sérültek meg, így a szerelő ezekre a területekre összpontosíthat. Magyarországon a legnagyobb – 36,6 millió forintos – összesített kárértéket egy 2015-ös Lexus
RC-nél regisztrálták. Ez az összeg akár egy lakás árával is felér. Szorosan mögötte következett egy 2020-as Tesla Model X 35,1 millió forintos, valamint egy 2012-es BMW 6-os sorozat 33,5 millió forintos kárértékkel.
A futásteljesítményt akár több százezer kilométerrel is visszapörgethetik
A magyarországi apróhirdetésekben számtalan olyan autót találni, amely több százezer kilométert futott, de egyik sem éri utol azt a 2002-es BMW 5-ös széria modellt, amelynek a kilométerórája egészen elképesztő értéket – 901 327 kilométert – mutat. Az ilyen magas futásteljesítményű járművek végül elérik azt a pontot, ahol a hatjegyű kilométerszámláló a
nulláról indul újra. Hogy jobban érzékeltessük: ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 000 kilométert tett
meg 2002 óta – ami hatalmas távolság. Ezt követi egy 2009-es Audi A6 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6 601 290 kilométerrel.

Magas futásteljesítményű autót azonban nehéz jó áron eladni, ezért a tisztességtelen eladók
gyakran visszapörgetik a kilométerórát, hogy mesterségesen növeljék az autó árát. Magyarországon a carVertical által ellenőrzött járművek közül a legnagyobb kilométeróra-csökkentést egy 2008-as Audi A6-nál találták – az óra állását elképesztő mértékben – 421 635
kilométerrel – hamisították meg. Nem sokkal marad el ettől egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert csaltak, illetve egy 2002-es Audi A4, amelynek számlálóját 376 000 kilométerrel tekerték vissza.

„
Rengeteg probléma adódhat abból, ha olyan autót veszünk, amelynek kilométeróráját több százezer kilométerrel manipulálták. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen modell már nem megbízható, és gyakran meghibásodhat. Emellett a biztonsági kockázat sem elhanyagolható: egy ilyen magas futásteljesítményű autó nemcsak a vezetőre és az utasokra, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet” – mondta Buzelis.

A címben feltett kérdésre tehát az a válasz, hogy minél több tulajdonosnál járt az autó, annál kockázatosabb vétel a használtpiacon. Persze egyetlen tulaj is lehet rossz gazdája egy autónak, amelyen nem végezteti el a szükséges karbantartási munkákat. Ám jellemzőbb, hogy a több tulajdonosváltáson átesett autók kapnak idővel kevesebb odafigyelést.