Érdemes-e olyan autót venni, amelynek sok tulajdonosa volt?
Van olyan autó Magyarországon, amelynek 17 tulajdonosa volt
Túlzás-e, ha egy autót hét különböző országban regisztráltak? Az új autók egy jelentős része elhagyja az országot, amint legördül a szalagról, és a használt autókat is gyakran exportálják, így életük során több tulajhoz kerülnek, ami nem kockázatmentes.
Bár előbb-utóbb minden autóval történhet baleset, egyes modelleket többször éri kár, mint másokat. Magyarországon egy 2015-ös Fiat 500L-ről derült ki, hogy 11 feljegyzett balesete volt. Ezt követte egy 2017-es Mercedes-Benz E-osztály és egy 2018-as Ford Focus, melyekről 8, illetve 7 kárfeljegyzés készült. A károk súlyosságától függően a biztosítótársaságok különbözőképpen állapítják meg a javítási költségeket. A magasabb kategóriájú modellek esetében általában többe kerül a helyreállítás. Ha egy autó többször is balesetet szenvedett, és a károk összesen több millió vagy akár több tízmillió forintra rúgnak, érdemes szakértővel alaposan átvizsgáltatni a járművet. A járműtörténeti jelentés rámutat, mely alkatrészek sérültek meg, így a szerelő ezekre a területekre összpontosíthat. Magyarországon a legnagyobb – 36,6 millió forintos – összesített kárértéket egy 2015-ös Lexus RC-nél regisztrálták. Ez az összeg akár egy lakás árával is felér. Szorosan mögötte következett egy 2020-as Tesla Model X 35,1 millió forintos, valamint egy 2012-es BMW 6-os sorozat 33,5 millió forintos kárértékkel. A futásteljesítményt akár több százezer kilométerrel is visszapörgethetik
A magyarországi apróhirdetésekben számtalan olyan autót találni, amely több százezer kilométert futott, de egyik sem éri utol azt a 2002-es BMW 5-ös széria modellt, amelynek a kilométerórája egészen elképesztő értéket – 901 327 kilométert – mutat. Az ilyen magas futásteljesítményű járművek végül elérik azt a pontot, ahol a hatjegyű kilométerszámláló a nulláról indul újra. Hogy jobban érzékeltessük: ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 000 kilométert tett meg 2002 óta – ami hatalmas távolság. Ezt követi egy 2009-es Audi A6 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6 601 290 kilométerrel. Magas futásteljesítményű autót azonban nehéz jó áron eladni, ezért a tisztességtelen eladók gyakran visszapörgetik a kilométerórát, hogy mesterségesen növeljék az autó árát. Magyarországon a carVertical által ellenőrzött járművek közül a legnagyobb kilométeróra-csökkentést egy 2008-as Audi A6-nál találták – az óra állását elképesztő mértékben – 421 635 kilométerrel – hamisították meg. Nem sokkal marad el ettől egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert csaltak, illetve egy 2002-es Audi A4, amelynek számlálóját 376 000 kilométerrel tekerték vissza. „Rengeteg probléma adódhat abból, ha olyan autót veszünk, amelynek kilométeróráját több százezer kilométerrel manipulálták. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen modell már nem megbízható, és gyakran meghibásodhat. Emellett a biztonsági kockázat sem elhanyagolható: egy ilyen magas futásteljesítményű autó nemcsak a vezetőre és az utasokra, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet” – mondta Buzelis. A címben feltett kérdésre tehát az a válasz, hogy minél több tulajdonosnál járt az autó, annál kockázatosabb vétel a használtpiacon. Persze egyetlen tulaj is lehet rossz gazdája egy autónak, amelyen nem végezteti el a szükséges karbantartási munkákat. Ám jellemzőbb, hogy a több tulajdonosváltáson átesett autók kapnak idővel kevesebb odafigyelést.