Érdekes matek: villany szedán a hibrid SUV ellen
Melyik takarékosabb: az új Toyota RAV4 hibrid vagy a Tesla Model 3?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy amerikai szervezet a cukorkaként kapkodott Tesla Model 3 és a szintén sikergyanús új Toyota RAV4 hibrid költségeit vetette össze. Vajon melyik az olcsóbban tartható?
Kegyetlenül szabályzás- és persze támogatásfüggő egy villanyautó költségeinek alakulása. Itthon például egyelőre igen kedvező a helyzet, a legtöbb helyen még mindig ingyen tölthetők a villanyautók, ami persze hisztérikus jeleneteket is ki tud alakítani. Minden vevő számára ajánlott ugyanakkor, hogy végezze el a matekot: az ő autózási szokásaival, az adott tartási időre neki megéri-e villanyautót tartani? A számításhoz sokkalta inkább ajánlott a saját, fizetős töltést alapul venni, mintsem a kérdőjeles ideig ingyenes publikust. Az viszont kétségtelen előny, hogy itthon egyelőre a legtöbb nagyvárosban ingyenes a villanyautók és a plug-in hibridek számára a parkolás, sőt, a villanyautók a cégautó-adó alól is mentesülnek.
De nézzük, mire jutott a tőzsdepiaci elemzésekkel foglalkozó SeekingAlpha.com elemzője, aki a teljesen elektromos Tesla Model 3-ast és az öntöltő hibrid új Toyota RAV4-est vetette össze! Vajon mi fogyaszt kevesebbet: egy 4,6 méteres, összkerékhajtású családi szabadidőjármű vagy egy középkategóriás elektromos szedán? A válasz első megközelítésben kézenfekvőnek tűnhet, ám a gyakorlat egészen mást mutat, mint az elmélet.
Nézzük a számokat!
A hibrid Toyota hivatalos átlagos üzemanyag-fogyasztása 39 mérföld/gallon, azaz 6,03 l/100 km. Mivel az Egyesült Államokban jelenleg átlagosan 194 forintba kerül egy liter benzin, az átlagos amerikai autótulajdonos pedig 1600 kilométert tesz meg havonta, ez a folyóirat szerint éves szinten 804 dolláros, azaz kerekítve 227 ezer forintos üzemanyag-költséget jelent. Kilométerre lebontva: 4,2 cent, azaz 11,80 forint a tengerentúlon a RAV4 kilométerenkénti üzemanyagköltsége. Az újságírók nem érték be a hivatalos adatokkal, és maguk is megmérték a hibrid RAV4 fogyasztását: ólomlábbal vezetve 6,9, odafigyelve 5,3 litert hoztak ki az autóból, így a hatliteres átlag akár valós körülmények között is megállhatja a helyét.
Ezután a tesztelők megnézték a legkisebb Tesla hivatalos energiafogyasztását, amely 16 kWh száz kilométeren. Ez a fent említett havi használat esetén évente 3072 kWh. Ha ezt az energiamennyiséget nem otthonában, hanem a benzinkút-hálózat elektromos megfelelőjénél, a Supercharger villámtöltő-hálózaton veszi fel a tulajdonos (márpedig ha nemcsak otthona körüli szaladgálásra szánja elektromos autóját, hanem teljes értékű családi járműként tekint rá, és utazni is szeretne vele, nincs más választása), azért Kaliforniában, a Teslák első számú piacán 798,72 dollárt (ezerre kerekítve 226 ezer forint) kell fizetnie. (A Tesla Model 3 esetén ugyanis már nem ingyenes a Supercharger használata!) Ha úgy vesszük, hogy a Tesla Model 3 tulajdonosa nem tud otthonában tölteni, s kizárólag fizetős helyen táplálja autóját, a két modell üzemeltetése közötti különbség éves szinten nem éri el a hét dollárt, vagyis körülbelül kétezer forint a különbség. A vételárak között annál nagyobb az eltérés: míg a hibrid RAV4 leggazdagabb felszereltségi szintjén is megállunk 36 ezer dollár alatt, az egy feltöltéssel 500 kilométer megtételére képes, Tesla Model 3 46 ezer dollártól indul. A különbözetből a fenti számítások szerint több mint 12 éven át tankolhatnánk a Toyotát. Ez alapján az elemzés arra jutott, hogy elég sokáig kell ahhoz az autót tartani, hogy megérje az elektromos. A mateknak viszont nincs még itt vége, ugyanis a Teslára, mint villanyautóra az Egyesült Államokban is van jelenleg ártámogatás, az pedig jelenleg 7500 dollár, így a vételár különbözet bizony csupán 2500 dollárnyi, azaz a RAV4-hez már alig több mint 3 évnyi ingyen üzemanyag jut. Már amennyiben nem számolunk a közterületi villámtöltésnél olcsóbb energiaellátással a Teslához.
Már csak egy fontos kérdés van hátra: miért pont a hibrid RAV4-essel mérték össze a Tesla Model 3 fogyasztását az újságírók? Egyszerű: a felmérések szerint mindkét modell vásárlói túlnyomórészt a világ legnagyobb példányszámban eladott hibridjének számító Toyota Priusból szállnak át, így az összehasonlítás tényleges piaci relevanciával bír. Aki kicsit matekozik a töltéssel, az bizony olcsóbban üzemeltetheti a Tesla Model 3-at, ami viszont helykínálatával és kiforrottságával még mindig nem egy RAV4. Utóbbi ugyanis a piac legmegbízhatóbb szabadidőjárműve, így továbbra is jó alternatíva azoknak, akiknek nem felel meg a Prius. A Tesla mondhatni, hogy a kalandvágyóbb kuncsaftok választásának tartható, a márka forradalmi modelljei ugyanis a megbízhatósági felmérésekben rendre a sereghajtók között szerepelnek. És végül még egy kérdés: miért nincs a Toyotának még villanyautója? Mert kivárnak, a jelenlegieknél nagyobb hatótávú, kiforrottabb modelleket kívánnak kínálni, ám nem kérdés, hogy a világ elsőszámú autógyártója sem fog kimaradni az elektromobilitásból.
Ha megengeditek, kicsit pontosítanék a cikken. Az igaz, hogy jár 7000 dollár kedvezmény villanyautóra, de csak abban az esetben, ha az eladott autók száma nem éri el a 200.000 darabot egy gyártó esetében. Mivel a Tesla ebben az évben ezt a számot elérte, ezért már csak 3750 dollár szövetségi támogatás vehető igénybe autónként. Illetve van még további feltétel is, ahol ezt a 3750 dollárt is megfelezik (pontos feltételt viszont nem tudok, nem emlékszem, de látható, hogy lassan meg fog szűnni az enyhén piactorzító kedvezmény).
Viszont ha nyertünk a Rav4 javára 3250 dollárt benzinre/karbantartásra, akkor lehet hogy jobban megéri 195 forintos benzint elpöfögni, mint Tesla3-t venni.
Meg is van a cikk, még októberben közölte a HVG
Ha szabad linkelni, akkor >>>
https://hvg.hu/cegauto/20181012_pofon_a_villanynak_artamogatas_helyett_extra_sarccal_sujtanak_az_elektromos_autokat_usa_dania_hongkong
Ha meg nem, akkor DEL
Ez a cikk mekkora marhaság.
Mi az hogy “öntöltő”? ez az amikor a Toyota a saját szegénységi bizonyítványát próbálja marketingelni mert gyakorlailag egy mild+ hibrid rendszert kínál PHEV helyett?
Egy PHEV talán nem “öntöltő”? Egy villanyautó nem öntöltő? Még egy sima mild hibrid is öntöltő… Ez a RAV gyakorlatilag annyit tud mint egy dízel csak sokkal többet zabál…
“Toyota hivatalos átlagos üzemanyag-fogyasztása”, na igen… ez az amit az előd sosem hozott, hanem inkább a dupláját… Ezzel szemben veszi azt hogy a Teslát meg nem szabad csak fizetős helyen tölteni?
Ez a forráscikk egy debil marketing ökörség., főleg amikor a Toyota hátrányait próbálják előnyként bemutatni, és hamis adatokkal félrevezetni a közvéleményt.
Semmi gond a SeekingAlpha cikkével, annak csupán annyi volt a célja, hogy megmutassa: pénzügyileg egyik vagy másik döntés csak marginális különbséget jelent egy átlag amcsinak, aki a havi átlag ~1000 mérföld utazásán mindössze 2$ üzemanyagköltséget spórolna, ellenben vontathat meg terepezhet is, ha szükséges. Ha valakinek ebből annyi jön le, hogy most öntöltő vagy nem öntöltő, az kocka.
De biztos ami biztos elintézték hogy a HSD-nek lejtsen a pálya…
Úgy gondolom, hogy az “öntöltő” itt azt jelenti, hogy nem kell külső töltőre csatolni. Az elektromos energiát a benzimotor által, valamint fékezéskor/lassításkor rekuperáció útján nyeri.
Igen ugyanezt a baromságot a Toyota is előadta egy ökör reklámnál ( https://autossagok.blog.hu/2017/07/19/leghulyebb_toyota_hibrid_reklam ).
Nos az a helyzet hogy mind a Model 3 mind a PHEV ugynezt tudja.
Az egyetlen különbség, hogy a a PHEV-eket töltheteted konnektorról (de persze nem “kell”, csak akkor többet fogyaszt mint a katalógusadat, persze a többletzabálást a HSD is tudja), míg a HSD NEM LEHET tölteni.
Ennyike.
És ez az egyik pofátlan hazugsága a forráscikknek, a másik a katalógus adatok amatőr átvétele. A harmadik meg hogy a Model 3 nál a worst case scenariót veszi.
Zöldike, akkor most pofa befog. Fuel cell terén hol van az imádott Európád? Csak azért kérdezem, mert ennek a járműnek itt nemsokára felvarrják a ráncait:
https://www.google.hu/search?q=toyota+mirai&client=opera&hs=JKR&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj6lKWIpprfAhVxpHEKHUYrDWMQ_AUIDigB&biw=1024&bih=627
És akkor még ott a Honda Clarity és a Hyundai Nexo is kapható már. Egyébként tudják a világ autógyártói, hogy csak az általad kijelölt úton haladhatnak? Aki onnan letér, az megkapja a kis gyalázó cikkjét a blogocskádban? Vagy más büntetésre számíthat? :-DDD
Hát barátom, te nem csakhogy nem veszed észre ha xopatnak, de lábujjhegyen ugrálva könyörögsz a bránerért 🙂
Aki ideológiai alapon rajong egy kintinensért az szerintem nem én leszek, mivel te szoktál tényeket ferdíteni és figyelmen kívül hagyni.
Azért halkan jegyzem meg amikor a Toyota a saját kontinensed autóit (vagy más kontinensek helyi modelljeit) próbálja lejáratni mert neki nincs olyan, akkor azt nem a vevők szép szemért teszi hanem mert pisztkos trükkökkel próbálja behozni amit bealudt vagy megspórolt a fejlesztéseknél.
Szóval amikor vetített kamu adatokkal próbálja bebizonyítani hogy neki nem is kell fejlesztenie, vedd meg inkább azt amire ugyen nincs támogatás vagy kedvezmény, de addig az a pár majom eltartja amíg kihozza a saját villanyautóját, vagy legalább PHEV-jét. Ahogy a Turbóbenyákat is lassan kihozza, úgy 10 év késéssel (a dízelnél meg inkább kapóra jött neki az a német civil szervezet amit elég volt támogatnia).
Ez a stratégia éppúgy igaz a dízeltechnológiára és a PHEV-ekre Európában, illetve a villanyautókra Amerikában.
Szóval lehet rajongani nem létező autókért mint valami együgyű tini szokott, csak az a helyzet hogy te még valészeg sosem láttál Mirai-t közelről nem hogy vezetni lett volna lehetőséged.
Viszont az nekem felettébb gyanús hogy sehol sem láttam még Mirai-t forgalomban, sőt még nagy autószalonokra se nagyon hozzák el, ennyire irreleváns a Mirai. Biztos valahol valamikor talán majd relevánssá válig a Clarity sorozat sem aratott le babérokat.
Közben évi milliós nagyságrendben fogy villanyautó és PHEV.
Azért hozzá kell tenni, hogy ha a Tesla akkora SUV lenne mint a RAV4, akkor még többet fogyasztana.
Hmm az olaj lobbi csak kihozta hogy még mindig a benzines a jobb választás… de elfelejtettek megnézni egy nagyon fontos tételt mégpedig a szerviz költségeket … a Toyota egy Teslához képest mérföldekkel vezetne tekintve Toyotába még mindig kell olaj,szűrők,szokásos szir-szarok amiket ránksóznak a márkaszervizben …Teslának meg ha jól tudom benne van az árban 200.000 km ig a szerviz munkadíja ami egyébként vicces mert diagnosztikán kívül nem csinálnak semmit . Ha jól tudom ezt is 50.000 km vagy 2 évente kell elvégezni ” bár ebben nem vagyok teljesen biztos” .
Szóval az olajlobbis állreklám cikk itt vérzik el igazán , hogy ezt a költséget nem is számolták az éves fenntartási költségekhez csak az üzemanyagárat …
Tesla 3 szervizintervallum a manual szerint:
– minden 10ekm után az első és hátsó gumik felcserélése
– fékfolyadék csere 2 év vagy 40ekm, amelyik hamarabb elérkezik
– akkupack hűtővízcsere 4 év vagy 80ekm után, amelyik hamarabb elérkezik
Ahogy olvastam, az is le van írva, hogy nem szabad még rátölteni egyikre sem.
Árak: fékfolyadék csere max 150$, a hűtőfolyadékot max 300$ áron cserélik általában szervizben. Jahh, a Tesla szerviz-óradíja 175$/óra.
Nem foglalkoznak az utastér szűrővel, nem említi egyik anyag sem.
Ezzel szemben a Toyota szervizlistája annyival hosszabb, hogy nincs kedvem begépelni, linkelni meg nem szeretnék. Amit javasolnak: 6 havonta vagy minden 5000 mérföld után vidd be szemrevételezésre az autót, ez náluk a minor service. Ha nem szintetikus olajat töltöttek az autóba, akkor olaj és szűrőcsere 6 havonta vagy 5000 mérföldenként. Ha szintetikus olajat töltöttek a hibridbe, akkor elég évente vagy 10000 mérföldenként olajat cserélni (magyarul minden második minornál)
15e mérföld vagy 18 hónap után (ezt hívja intermediate service-nek) szemrevételezik a levegő és kabinszűrőt, megpörgetik a kerekeket, szemrevételezéses vizsgálat a szokásos kopó-fogyókra-futómű-kipufogó-folyadékszintek, de a legfontosabb (ezzel kezdődik a leírás a minornál is): ellenőrizni kell, hogy a bal egyben a szennyfogó szőnyeg megfelelő pozícióban van.
Ennek ára számomra kitalálhatatlan, annyiféle kedvezményt lehet igénybe venni mindenféle kuponokkal, hogy valószínűleg egyedi árakat fognak adni mindenkinek. Cserébe egy átlag dealer reggel 7-től este 10-ig nyitva tartja a szervizt, lehet menni olajat cseréltetni munka után is.
Egy kis kitérő: ha komolyabb Teslád van, akkor ott már kicsit húzósabbak az árak, nem ingyenes a szerviz ott sem, fórumot egy perc alatt átnézve amit írnak: átlag 600 dollárt költ egy S-re éves szinten, szintén ennyiért gumizza. Szóval az sincs ingyen és nem csak annyiból áll, hogy wifin keresztül távgyógyítva be sem kell menned a szervizbe.
Szóval egy nálunk közel 50 milliós autó éves szervizszámlája megáll kb 160.000 Ft ból 😀 és ez még van akinek problémát okoz kifizetni miután megszabadult 150.000 dollártól 😀 😀 nézzük már meg hogy menyibe kerülne egy S merci szervizköltsége 1 évre Tesla szintű futás esetén . Tuti biztos hogy nem jön ki 160.000 Ft ből
A cikkben nem a drágább S modelt vették alapul így felesleges az S-el jönni mert annak az autónak sem nem a Toyota Rx4 a fő konkurense mint ahogy a Model 3 nak sem .
De egy nagyon lényeges dolgot kifelejtettél a Teslába nem kell olaj !!! És a fő problémát az olajlobbisok itt látják ..ha kellene az elektromos autóhoz több olaj mint a belsőégésűhöz biztos lennék benne hogy már csak elektromos autók lennének …
Nem rémlik, hogy Washingtonban autókat gyújtogatnának az üzemanyagárak miatt és az elnök lemondását követelnék sárga fényvisszaverő mellényben. Ha én olajobbista lennék, biztos az USA személygépjármű szektora érdekelne legkevésbé. A finomítóból az jön ki, amit akarnak – legyen az útalapanyag, műanyag gyártáshoz való olaj vagy más. Az a shale olajnak nevezett trutyi ami várhatóan az észak-amerikai olajtermelés alapját adja amúgy sem képvisel olyan minőséget, amiből motorolajat vagy más komolyabb tribológiai igénybevételhez való kenőanyagot akarnának gyártani.
Tegnap fel órát Tesla fórumokat olvasgattam (természetesen nem a magyart), nagy átlagban ennyit kell költeni az autóra egy átlagos felhasználónak.
Ha figyelmesen elolvastad volna a kommentemet, a kis Tesla és a RAV4 volt a lényegi mondandóm, az S csak mint kiegészítő információkat tartalmazott arról, hogy nem minden Tesla karbantartása olcsó és egyszerű.
Én nem felejtettem ki semmit, leírtam mindent, ami kell mindkét autó gyár szerinti karbantartásához. Ha hasonló figyelmesség mellett olvasnám a kommentedet mint te, akkor szigorúan a kis Teslába is kell olaj.
A Mercedes karbantartásának kikérése nem bonyolult feladat, a magyar oldalon is fent van, a lehetőség előtted is nyitott.
Zöld: “Viszont az nekem felettébb gyanús hogy sehol sem láttam még Mirai-t forgalomban, sőt még nagy autószalonokra se nagyon hozzák el…”
A “nagy” jelzőt európai autószalonokra értetted? Mire másra, ugye? :-DDD Figyu, ha a nagy toporzékolás közepette lesz némi kis időd, tekintsd meg ezt a videót, tanulságos kis beszélgetés van benne az európai autópiac mai “jelentőségéről”(az idézőjelet kéretik kihangsúlyozva figyelembe venni). Talán ha megnézted, nem pufogtatod tovább az ostoba Európa-mániádat:
https://www.youtube.com/watch?v=sJy4wJKL3I8&t=2424s
Amit belinkeltél az egy se füle se farka beszélgetés, írdd le hogy mit akarsz ezzel mondani nincs időm 50 percet végignézni.
Amit szúrópróba szerűen belehalgattam az vagy üres locsogás vagy égtelen baromság (egyszerűen és tényzserűen cáfolható, max jól hangzik a kocsmában olyanok között akik igazi autót csak képen láttak)..
Ami az Autószalonokat illeti, nos minden kontinensen van 1 vagy 2 rendezvény amit a gyártók nemzetközi szinten promótálnak, ez nálunk Genf illetve az évente egymást váltó Párizs/Frankuft. Utóbbira minden évben el szoktam látogatni, előbbi nem praktikus, ráadásul nem sokkal előtte tartják a Brüsszelit ami majdnem olyan nagy és közel olyan jó élmény.
Ezek a rendevények lényege hogy a gyártók 2-10 millió euróból standot építenek és bemutatják amit be akarnak. Például 2015-ben a Mirai-t A frankfurti autószalonon mutatták be, ez volt a világpremierje az autónak, amiből azt gondolná az ember hogy az európai piacban erősen reménykedtek, ami nem alaptalan, mert az EU28 a vilgá legnagyobb piaca az ilyesmi autóknak.
Talán feltűnt, de az EU a leginkább krönyezetvédő piac, ahol legerősebb környezetvédelmi szabályozási és adókorlátok vannak életben.
“…nincs időm 50 percet végignézni.”
Tehát nekem mindig legyen időm a baromságaidra, de neked sosincs az én érveléseimre. Oké. Nem zavarlak, biztos fontos programod lesz egy autóipari vezetővel…
Írd le amit mondani akarsz. A múltkori ppt-dből is bármit ki lehet hozni.
Néha nem árt egy gyors angol nyelvű gugli keresés is hogy a saját kis magyar nyelvű univerzumodat elelnőrizd a valósággal szemben (ez főleg a Nissanos sztorinál volt aktuális)…
Minden esetre mire ránéztem Vályitól azz égtelen marhaság volt. Nem egy észkombájn a fószer de nem is ezért tartották…
Isten ments, hogy belekeveredjek a Csalfával való vitádba. De mindig mikor már azt hiszem szorult beléd némi logika és ész, te tuti házhoz mész a seggbekukiért. Neked mindenképp bele kell eröltetned a hülyeségeidet minden olyan cikk alá, amiben japán autó szerepel? Ki ne hagyj legalább egyet, ugye? Te tényleg beteg vagy, már ne is haragudj. Öntöltő, nem öntöltő, átveri a Toyota a vásárlóit, nem veri át…
A VW átverte, ott a dízelbotrány. Meg a legutóbbi pl, ahol előszériás szarokat adtak el, mint ellenőrzött új típusokat. Persze a dízelbotrányba a legtöbb európai autógyártó simán belekeveredett így vagy úgy.
Aztán ott az Alfa. Új autókat adnak el, amik pár éven belül szarrá válnak, ez mi ha nem becsapás? Ott a BMW amelyik jó pénzért öngyulladó autókat ad el és még csak el sem ismeri, hanem mellébeszél, mint általában az általad imádott európai autógyártók legtöbbje. Ott volt nem olyan rég a Renault, amelyik gagyi, ócska minőségű elektronikával ellátott autókat adott el, amelyek messze földön híresek voltak a meghibásodásaikról, kérdezd meg találomra bármelyik autószerelőt. Soroljam még?
Mi a fészkes fenéért nem fogod már be végre egyszer akkor amikor kell a lepénylesődet ahelyett, hogy baromságokat írsz, pusztán azért, mert a japán autó utálatod a hobbid. Erre vered? Most komolyan.
@rothfbb: először is nettó hazgzság amit állítasz: amit te hülyeségként akarsz beállítani, nos ott tényekre hívtam fel a figyelmet. Vagyis arra TÉNYRE, hogy a Rav4 nél katalógus adattal számolnak, ami például a SAJÁT (akár fényképekkel alátámasztott) tapasztalatom alapján köszönőviszonyban sincs a katalógusadattal, a kifutó modellnél (de a legtöbb teszt hasonló konklúzióra jut).
Emellett még megjegyeztem pár hasonló húzást a cikkben.
Erre jött fröcsögni csalfa (szokás szerint ökörségekkel), most pedig te akarsz felszállni a xopórollerre, kamu hangulatkeltésekkel. Mivel Renault-m nem volt nem tudok nyilatkozni, de Alfákról igen.
“Alfa. Új autókat adnak el, amik pár éven belül szarrá válnak” ez egy tipikus fofátlanul ordas hazugság, amit nehéz higgadtan fogadni.
Az ilyen tudás helyett felhalmozott ökörségek miatt van annyi ökörség a komemntekben, meg a közvélekedésben. A sok hülye meg nulla tudással puszta előítéeltekből ácsingózik torka véres japán xarkupacokra.
Épp ezért olyan baromságot épeszű ember nem ír le, hogy minden alfa azonnal szétesik.
Csalfa jön mindig idelógia alapó ökrségekkel amit valami japánokról képzelt zéró műveltségen alapuló meggyőződésből nyer. Persze arra nincs agykapacitása hogy pár cikket kiguglizzon (pl hogyan tussolta el a Toyota a fékbotrányát, de ott a Takata, a Kobe, a Mitsubishi,a Nissan, az Olympus és ez csak a mostani évtized). Ezek mind sokkal súlyosabbak mint a VW friss híre.
“Mivel Renault-m nem volt nem tudok nyilatkozni…”
Ó, hogy nem szakad rád az ég, te bloggerbalfék…