Ennyibe kerültek az új autók 10 éve! – 2. rész
Tovább merengünk a régi szép időkön, amikor még "olcsóbbak" voltak az autók
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Utánanéztünk, hogy 10 évvel ezelőtt, hogyan alakultak az új autók árai. Az eredményeket elkezdtük megmutatni egy korábbi cikkben, most itt a folytatás.
Opel Astra és Corsa árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Opel Astra | 4 540 000 | 9 360 000 | 106% |
Opel Corsa | 3 165 000 | 6 200 000 | 95% |
Folytathatnánk konszernen belül a Stellantis többi márkájával, de inkább ugorjunk át Dél-Koreába, aztán majd később megnézzük a franciákat. Az utóbbi 10 évben a Hyundai és a Kia szépen felépítette az ár/érték arányban igencsak jó ajánló imázsát. A Hyundai i30-ast tíz évvel ezelőtt 3 999 000 forinttól lehetett hazavinni. Alapmotorja 1,4 literes, négyhengeres szívó benzines volt 104 lóerővel. Manapság is szívó négyhengeres az alapmotorja, az 1,5 literes benzines 110 lóerőt tud felmutatni, az alapára pedig 7 299 000 forint.
Hyundai i30 és Santa Fe árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Hyundai i30 | 3 999 000 | 7 299 000 | 82% |
Santa Fe | 9 199 000 | 17 099 000 | 86% |
Testvérénék a Kiánál egy cee’d már 2 999 000 forintért vihető volt, igaz csak 3 ajtóval, négyhengeres szívó, 1,4 literes benzinmotorral 90 lóerővel. Azóta hála égnek normalizálták a típus nevét, így már simán Ceed, viszont az alapára 7 649 000 forint. Ezért háromhengeres, egyliteres turbós benzinmotor jár 100 lóerővel.
Kia Ceed és Sportage árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Kia Ceed | 2 999 000 | 7 649 000 | 155% |
Santa Fe | 4 999 000 | 10 399 000 | 108% |
Maradjunk keleten, vizsgáljunk meg néhány japán márkát, amelyek a múltkor kimaradtak. Például a Honda, ahol a Jazz most már kizárólag hibrid hajtáslánccal érhető el. Az 1,5 literes benzinmotorral, 109 lóerős rendszerteljesítménnyel 7 849 000 forintról indul a kisautó. Tíz éve még 1,2 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral, 3 390 000 forintról indult.
Honda Jazz, Civic és CR-V árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Honda Jazz | 3 390 000 | 7 849 000 | 131% |
Honda Civic | 4 959 000 | 13 199 000 | 166% |
Honda CR-V | 6 649 000 | 12 499 000 | 88% |
Mazda? Nos, a Mazda különlegesnek számít, hiszen kitartóan fejlesztette a szívó benzinmotorjait. Most egy Mazda3 a Skyactiv-G benzinmotorral, ami kétliteres szívó négyhengerest takar 122 lóerővel, minimum 10 514 900 forinttól vihető haza. Tíz évvel ezelőtt az 1,6 literes, 105 lovas szívó négyhengeressel 4 430 000 forinttól vihető volt.
Mazda3 és MX-5 árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Mazda3 | 4 430 000 | 10 514 000 | 137% |
Mazda MX-5 | 6 040 000 | 10 461 000 | 73% |
A Nissan esetében a Juke és a Qashqai érdemes az említésre. A Juke most 9 400 000 forintról indul egyliteres, háromhengeres turbós benzinmotorral, 114 lóerővel. Tíz éve viszont 1,6 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral és 117 lóerővel indult, 4 220 000 forintról.
Nissan Juke és Qashqai árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Nissan Juke | 4 220 000 | 9 400 000 | 123% |
Nissan Qashqai | 6 430 000 | 11 999 000 | 86% |
Na, nézzük a francia vonalat. A Nissantól csak egy kicsit lépünk arrébb a szövetségese, a Renault felé. A kényes kisautó témával kezdjük. Clio tíz ével ezelőtt: 1,2 literes, 75 lóerős, négyhengeres szívó benzinmotorral már 2 540 000 forinttól vihető volt. Most egyliteres, szívó háromhengeres benzinmotorral, 65 lóerővel már minimum 6 339 000 forintot kérnek érte.
Renault Clio és Mégane árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Renault Clio | 2 540 000 | 6 339 000 | 149% |
Renaul Mégane | 3 490 000 | 8 999 000 | 158% |
Vissza a Stellantis márkákhoz és maradjunk a kompaktoknál. A Citroën C4 stílusa jelentősen megváltozott 10 év alatt, ahogy az ára is. Annak idején 4 499 000 forintról indult a 95 lóerős, 1,4 literes szívó, négyhengeres benzinessel. Most a már inkább crossovernek tekinthető alapmodell 8 910 000 forintról indul a háromhengeres, turbós, 100 lóerős benzinmotorral.
Citroën C4 és Peugeot 308 árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Citroën C4 | 4 499 000 | 8 910 000 | 98% |
Peugeot 308 | 4 590 000 | 9 730 000 | 112% |
A második részt a Fiattal zárnám, ahol olyan nagy öregekkel találkozunk, mint például az 500-as és a Panda. Bár az 500-asnak már létezik új generációja, tisztán villanyhajtással, most a sima változatot vesszük alapul, ami már több, mint 10 éve piacon van. A divatnak megfelelően ez is lágy hibrid, egyliteres, háromhengeres benzinmotorral, 70 lóerővel, 6 565 000 forintos indulóárral. 2012-ben az alapmotor a négyhengeres 1,2 literes, szívó benzines volt 3 201 000 forintért. A Panda jelenlegi generációja szintén 10 év felett jár, jelenleg már csak a Cross kapható itthon, ugyanazzal a háromhengeres alapmotorral, amivel az 500-as, de 6 400 000 forintos alapárral. 2012-ben szintén 1,2 literes volt az alapmotor, 2 550 000-os indulóárral.
Fiat 500 és Panda árak változása
2012-es alapár [Ft] | 2022-es alapár [Ft] | Drágulás | |
Fiat 500 | 3 201 000 | 6 565 000 | 105% |
Fiat Panda | 2 550 000 | 6 400 000 | 151% |
Még mindig nem értünk a sor végére, hiszen legutóbb is ígértem prémiummárkákat, de ezek maradnak a végére. Hamarosan következik a folytatás.
Érdekes cikk, szeretem az ilyen összehasonlításokat, pláne, ha konkrét megfogható számokon alapulnak, ahol nincs vita. Érdekesek a 10 évvel ezelőtti számok, de ha a 2 évvel ezelőtti számokat hasonlítanánk, a maiakkal, akkor is jelentős az áremelkedés. Mi 2020-ban vettünk egy Reanult Capturt (1.33 TCE Intens), ami akkor 6.25 millió Ft volt, ma ez alulról súrolja a 10 milliót, vagy talán meg is haladja. Egy rokonom szintén 2020-ban (lehet, hogy 2019-ben) vett egy Opel Astrát a Best felszereltséggel, ami akkor egy egész jó opció volt. 5 millió Ft körül volt az ára. Ma ez is 9-10 milliónál kezdődik. És akkor még meg kell említeni, hogy 2020-ban még volt 0% THM, ma a finanszírozás is jelentős plusz pénzbe kerül.
Sokszor azt szoktam hasonlítani, hogy 1992-ben 8.000 Ft volt a minimálbér, és 998.500 Ft volt az első F Astra (ha jól emlékszem). Tehát egy Astra kb. 125 havi minimálbérbe került. Most 200. 000 Ft a minimálbér, tehát egy mai új Astra kb. 47 havi fizetés. 2012-ben egy új Astra kb. 100 havi minimálbér volt (minimálbér 93 ezer Ft). Ha ezt nézzük, még mindig most állunk a legjobban. De ha megnézzük 2020-at ahhoz képest elég rosszul állunk, mert akkor kb. 31 havi minimálbér volt az új Astra.
Nyilván ez is sok mindentől függ, lehetne nézni az átlagbért, más volt az adózás, mások az autók is, de egy képet ez is mutat.
Egy helyen rosszul számoltam, 2012-ben csak kb. 49 havi minimálbér volt egy új Astra, nem 100 havi (rossz számot osztottam). Ma kb. hasonló a szint. Vagyis amit 2012-2020 között előre léptünk, azt most gyorsan buktuk.
Astra:
2012, 4540000 HUF, nettó havi átlagbér: 142500 HUF = 31,8 hónap, (KSH)
2022, 9360000 HUF, nettó havi átlagbér: 342900 HUF = 27,2 hónap. (Infostart szeptemberi adat)
Fura, én is azt hittem 10 éve jobb adatok voltak, de ez kissé árnyaltabb.
A magyar háztartások 2. éve!!! a legszegényebbek vásárlóerőt tekintve (EUROSTAT) csak a bolgárokat előzzük meg, de nincs vész, megkaptuk a támogatást!!! leszünk még negatív listavezetők is.
Ezek is nagyon érdekes számok, köszönöm, hogy megosztottad velünk!
Én nagyjából 20 éve követem az újautópiacot, és 4-6 évente intenzívebben tárgyalok egy saját autóra.
Utólag visszagondolva a válságokban mindig rosszabb volt új autót venni, a gyártók valahogy mindig nagyobb haszonkulccsal próbáltak kevesebb autót eladni a válságok idején, pedig korábban jellemző volt a keresleti oldal válsága, a gyártás mindig utána tudott volna menni.
A cikkben szereplő drágulás egy része azért árfolyamból adódik, 2008 körül valami 250 volt az euró, és 2010 után is inkább 270 volt a sztenderd. Aztán beindult állami szinten az elmebetegség és 2015 óta az árfolyam látványosan elszaladt.
Eközben a „haldokló nyugaton” évről évre pár százalék volt az infláció, és az autók alig drágultak. Mármint a listaárak, mivel a modellciklus alatt évről évre jobb akciókat hirdettek, míg ki nem jött a csili-vili új amit ugyan drágábban extráztak, de az újak rendszerint nagyobbak és minden porcikájukban jobbak voltak.
A fenti árazási trükkök miatt szerintem nagyon nehéz összevetni árakat, de a listaárak Euróban szerintem alig változtak 2004 és 2018 között. 2018 óta már más a helyzet, de az elején inkább a szállítási késedelmek tűntek fel a baráti körben.
Aztán 2020-tól teljes zűrzavar a pandémia miatt, majd csiphiány és 2022től ez az idióta háború (és a háború nyomán megszakadt ellátási láncok), amire józan ésszel kevesen számítottak, pláne arra hogy ez a kretén Putler engedi eddig fajulni a dolgokat és lassan egy éve háborúzik.
Ennek nyomán most már euróban is szaladnak el a listaárak, amit szokszoroz a Forint mélyrepülése.
Szerintem sokkal rosszabb a helyzet mint ahogy itt leírjátok.
A fizetések ott ahol eddig viszonylag jónak számítottak ugyanazok maradtak a megélhetési költségek meg minden nagyon elszálltak az utóbbi pár évben.
Gyakorlatilag aki építkezni lakást venni tudott volna akkor hitelből azok nem kapnak max sokkal rosszabb feltételekkel vagy uzsorával.
Sokkal de sokkal drágább minden.
Magyarországon alkalmazotti fizetésből már nem tudsz tervezni…..
Lassan Nyugat Európában is ez a helyzet, persze nem mindenhol.
Amennyire én látom, pl Belgiumban befagyasztották a lakbéreket. Valahol ez is populizmusnak tűnik, de mivel a hosszú távú szerződések alapján fizetett lakbéreket egy index alapján emelték minden évben (automatikusan), ezért ez automatikusan generálta volna az inflációt.
Az ismerősöket elnézve a fizetések is mennek utána az áraknak, persze ez Belgium, Olaszországban a Covid előtt is panaszkodtak az ott élők.
Ami most csúnyán be fog ütni azoknak akik most alapoznák meg a jövőjüket az a kamatemelés.
Korábban alig volt kamat az ingatlanhiteleken, most meg simán elmegy 4%-ig.
@gnx
Igen, igazad van, sokkal rosszabb a helyzet, mint látszik. Mert a 2012-es és 2022-es számokból az látszik, hogy nagyjából ugyanott tartunk. Mármint ha az új autók árait és az átlagfizetéseket (vagy éppen a hazai minimálbért nézzük). Ezért is lenne célszerűbb a 2019-es és a 2022-es adatokat összehasonlítani. Mert amennyivel előbbre léptünk 2012-től 2019-ig, annál sokkal többet buktunk visszafelé 2019 és 2022 között. Nem elég, hogy drágább lett minden és kevesebbet kapnak az emberek a bérükből (legyen az átlagbér vagy minimálbér), sok minden más is változott. Emelkedtek a kamatok, méghozzá brutális mértékben, másrészt sok más költség emelkedett. Az élelmiszer 2x annyiba kerül, mint 2-3 éve, a rezsim kb. négyszeresére emelkedett.
Nem akarok politizálni, de ez legnagyobb részben annak a következménye, hogy nem vezettük be az Eurot, pedig – véleményem szerint – erre meglett volna a lehetőségünk. De akkor nem jelentkezett volna évente az a plusz bevétel az MNB-nél, ami aztán „elvesztette közpénz jellegét” legalábbis Matolcsy szerint. Matolcsy most kritizál, de nagyrészt az ő tevékenyégéből adódik a jelenlegi gazdasági helyzet.