Ennyibe kerültek az új autók 10 éve!

Elmerengtünk a régi szép időkön, amikor még "olcsóbbak" voltak az autók

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Fellapoztunk néhány régi újságot, nosztalgiázva kicsit az újautó-árakon. Közben pedig elmorzsoltunk egy-két könnycseppet, látva a drágulás mértékét.

Brutális mértékben drágulnak az új autók, ami több tényező együttes hatásának az eredménye. Nem is merünk jóslatokba bocsátkozni, mikor lesz vége az eszement drágulásnak, helyette inkább megmutatjuk, hogy 10 év alatt mennyit drágultak az autók. Kezdjük a legnépszerűbb modellekkel, köztük a hazai gyártású Suzukikkal.
Természetesen tíz év távlatából már nem ugyanazokkal a generációkkal találkozunk. A Suzuki Swift különösen érdekes egyébként, hiszen tíz évvel ezelőtt még Esztergomban gyártották, az aktuális generáció viszont csak Európán kívül készül. A 2012-es újautó-árlistán az 1,2 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral felszerelt alapmodell 2 790 000 forintról indult. Napjainkban szintén 1,2 literes és négyhengeres az alapmotor, de már lágy hibrid, a Swift kedvezményes alapára pedig 5 480 000 forint.
Hirdetés
Az SX4 is generációt váltott, most már ráadásul simán S-Cross az utód neve. Ugyanakkor a gyártása maradt Magyarországon, ahogy tíz évvel ezelőtt az SX4 is nálunk készült. 2012-ben a négyhengeres 1,5 literes, szívó benzinmotorral 2 993 000 forintról indult az SX4. Ma, az 1,4 literes, turbós négyhengeres, immár lágy hibrid motorral pedig 7 500 000 forint az S-Cross alapára. Nézzük a Vitarát, ami 2012-ben itthon még Grand Vitara volt, és nem Esztergomban gyártották. A jelenlegi, hazai gyártású Vitaránál hosszabb volt és egy kicsit komolyabb terepjáró is. Az 1,6 literes szívó benzinmotorral 5 632 000 forintról indult. Most a Vitara az 1,4 literes, turbós lágy hibrid hajtáslánccal 6 990 000 forintról indul.
Hirdetés
Suzuki Swift, SX4 S-Cross és Vitara árak változása
2012-es alapár [Ft] 2022-es alapár [Ft] Drágulás
Suzuki Swift 2 790 000 5 480 000 96%
Suzuki SX4/S-Cross 2 993 000 7 500 000 50%
Suzuki Grand Vitara/Vitara 5 632 000 6 990 000 24%
Másik slágermárka a Dacia. Kínálatuk fejlődése 10 év alatt igazán látványos. Jelenleg már a formaterveikkel is csábítanak, amely mellé kiváló ár/érték arány társul. A SUV-mániát meglovagoló Duster tíz évvel ezelőtt az 1,6 literes, szívó négyhengeres benzinmotorral és fronthajtással 2 890 000 forintról indult. Napjainkban az alapmotor egyliteres, háromhengeres, turbós benzines, amelynek listaára 5 969 000 forint.
Hirdetés
A Sandero annak idején a legolcsóbb modellek közé tartozott, a négyhengeres, 1,2 literes szívó benzinmotorral 2 090 000 forintról indult. Manapság az alapmotorja egyliteres, háromhengeres, szívó benzines, amelyért alaphangon 5 259 000 forintot kérnek. Ám érdemes hozzátenni, hogy még maradt a kifutó modellekből a készlet erejéig, ezeknek az ára ötmillió forint alatti.
Dacia Duster és Sandero árak változása
2012-es alapár [Ft] 2022-es alapár [Ft] Drágulás
Dacia Duster 2 890 000 5 969 000 106%
Dacia Sandero 2 090 000 5 259 000 151%
Ősszel jártunk a frissített Ford Focus menetpróbáján, ahol szembesültünk a ténnyel, hogy a kompakt kategória egyik kedvelt tagjának alapára 10 millió forint feletti. Egészen pontosan a Ford honlapján 10 410 000 forintos kezdőár szerepel, ám a hivatalos árlistát letöltve már 10 650 000 forint látható az egyliteres, háromhengeres, turbós benzinmotorral felszerelt Focus neve mellett. Ezzel szemben a tíz évvel ezelőtti árlistán az 1,6 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral kínált alapmodell 4 515 000 forinttól volt hazavihető. Jól mutatja az autóipar változását a Kuga, hiszen tíz évvel ezelőtt az alapmodell a kétliteres dízelmotorral felszerelt változat volt 7 716 000 forintért. Most a 2,5 literes full hibrid a belépőmodell 15 880 000 forintért, dízel pedig nem is szerepel az árlistán.
Ford Focus és Kuga árak változása
2012-es alapár [Ft] 2022-es alapár [Ft] Drágulás
Ford Focus 4 515 000 10 410 000 130%
Ford Kuga 7 716 000 15 880 000 105%
Hirdetés
Szárnyal a Toyota, ami nem véletlen, hiszen ár/érték arányban ők is kiválóak. Ám míg egy Yarisért az egyliteres, háromhengeres alapmotorral 3 395 000 forintot kértek tíz éve, addig most a szintén 3 hengeres, egyliteres benzinmotorral felszerelt alapmodell 7 245 000 forintba kerül. Egy új Corolla alapára sem szerény. A Toyota kompakt szedánja 12 020 000 forintról indul (ez már a 2023-as modellév), igaz ebben már 1,8 literes hibrid hajtáslánc kapott helyet. Míg a tíz évvel ezelőtti alapmodell 1,33 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral rendelkezett 4 470 000 forintért. A RAV4 kétliteres benzinmotorral 7 230 000 forintról indult 2012-ben. Manapság is a kétliteres benzines az alapmotor, ám most 13 420 000 forint az alapára. Viszont a Toyotánál is hozzá kell tenni, hogy a készlet erejéig vannak még 2022-es modellek, amelyek kedvezőbb áron vihetők.
Toyota Yaris, Corolla és RAV4 árak változása
2012-es alapár [Ft] 2022-es alapár [Ft] Drágulás
Toyota Yaris 3 395 000 7 245 000 113%
Toyota Corolla 4 470 000 12 020 000 168%
Toyota RAV4 7 230 000 13 420 000 85%
A kompakt kategória egyik ikonja a Volkswagen Golf. Na, most itt is nagyon érdekes helyzet állt elő, hiszen a Volkswagen-csoport immár euróban adja meg itthon is a forgalmazott modelljeinek az árát. A lista készítésekor 1 eurót 411,2 forintért mért a VW, így a Golf alapáraként 9 912 294 forintot tüntettek fel. Ebben egyliteres, turbós háromhengeres motor dolgozik. Tíz éve az 1,2 literes, négyhengeres, turbós benzines volt az alap, 5 998 000 forintért.
Hirdetés
Egy Tiguanért most 12 994 088 forintot kérnek, a négyhengeres, 1,5 literes turbós benzines alapmotorral. Tíz éve az 1,4 literes, négyhengeres turbóssal volt 6 857 000 Ft az alapára.
Volkswagen Golf és Tiguan árak változása
2012-es alapár [Ft] 2022-es alapár [Ft] Drágulás
VW Golf 5 998 000 9 912 294 65%
VW Tiguan 6 857 000 12 994 088 89%
Maradva a konszernnél, egy Škoda Fabia most 6 833 476 forintról indul a konfigurátor szerint, az egyliteres, háromhengeres, szívó benzinmotorral. Tíz évvel ezelőtt az 1,2 literes, szívó háromhengeres volt az alap 2 844 000 forinttól. Az Octavia egy érdekes eset, mivel most csak a kombi rendelhető. Az egyliteres, háromhengeres, turbós benzinessel 10 879 499 forintról indul. Tíz éve a kombi a négyhengeres szívó 1,4-es alapmotorral 4 516 000 forintba került.
Škoda Fabia és Octavia árak változása
2012-es alapár [Ft] 2022-es alapár [Ft] Drágulás
Škoda Fabia 2 844 000 6 833 476 140%
Škoda Octavia 4 516 000 10 879 499 140%
Hirdetés

Az Audit majd később a többi prémiummárkával együtt vizsgáljuk, illetve a listát is egy következő epizód során folytatjuk, egyelőre elég az eddig felsoroltakat is emészteni. Hamarosan jön tehát a folytatás!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Ennyibe kerültek az új autók 10 éve!

  • 2022.12.31. at 10:53
    Permalink

    Tisztelt szerző!
    Nem ártana egy kicsit jobban odafigyelni, hogy mit írnak le illetve pontosan számolni!
    A Suzuki SX4 esetén a táblázatban szereplő árak változása tényleg csak 50% lenne és nem 150%?
    A Toyota Yaris esetén a táblázatban 113% árváltozás szerepel, akkor a kép alá mért 213%-ot írnak?
    Üdvözlettel

Vélemény, hozzászólás?