Egy kis visszaemlékezés 10 évvel ezelőttre
Brutális mértékben drágulnak az új autók, ami több tényező együttes hatásának az eredménye. Nem is merünk jóslatokba bocsátkozni, mikor lesz vége az eszement drágulásnak, helyette inkább megmutatjuk, hogy 10 év alatt mennyit drágultak az autók. Kezdjük a legnépszerűbb modellekkel, köztük a hazai gyártású Suzukikkal.
Természetesen 10 év alatt minden modell generációt váltott már
Természetesen tíz év távlatából már nem ugyanazokkal a generációkkal találkozunk. A Suzuki Swift különösen érdekes egyébként, hiszen tíz évvel ezelőtt még Esztergomban gyártották, az aktuális generáció viszont csak Európán kívül készül. A 2012-es újautó-árlistán az 1,2 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral felszerelt alapmodell 2 790 000 forintról indult. Napjainkban szintén 1,2 literes és négyhengeres az alapmotor, de már lágy hibrid, a
Swift kedvezményes alapára pedig 5 480 000 forint.
A Suzuki Swift most és 10 éve
Az SX4 is generációt váltott, most már ráadásul simán S-Cross az utód neve. Ugyanakkor a gyártása maradt Magyarországon, ahogy tíz évvel ezelőtt az SX4 is nálunk készült. 2012-ben a négyhengeres 1,5 literes, szívó benzinmotorral 2 993 000 forintról indult az SX4. Ma, az 1,4 literes, turbós négyhengeres, immár lágy hibrid motorral pedig 7 500 000 forint az
S-Cross alapára.
Nézzük a Vitarát, ami 2012-ben itthon még Grand Vitara volt, és nem Esztergomban gyártották. A jelenlegi, hazai gyártású Vitaránál hosszabb volt és egy kicsit komolyabb terepjáró is. Az 1,6 literes szívó benzinmotorral 5 632 000 forintról indult. Most a
Vitara az 1,4 literes, turbós lágy hibrid hajtáslánccal 6 990 000 forintról indul.
Másik slágermárka a Dacia. Kínálatuk fejlődése 10 év alatt igazán látványos. Jelenleg már a formaterveikkel is csábítanak, amely mellé kiváló ár/érték arány társul. A SUV-mániát meglovagoló Duster tíz évvel ezelőtt az 1,6 literes, szívó négyhengeres benzinmotorral és fronthajtással 2 890 000 forintról indult. Napjainkban az alapmotor egyliteres, háromhengeres, turbós benzines, amelynek listaára 5 969 000 forint.
A Duster egyre divatosabb formát ölt
A Sandero annak idején a legolcsóbb modellek közé tartozott, a négyhengeres, 1,2 literes szívó benzinmotorral 2 090 000 forintról indult. Manapság az alapmotorja egyliteres, háromhengeres, szívó benzines, amelyért alaphangon 5 259 000 forintot kérnek. Ám érdemes hozzátenni, hogy még maradt a kifutó modellekből a készlet erejéig, ezeknek az ára ötmillió forint alatti.
Nagyot fejlődött a Sandero 10 év alatt
Ősszel jártunk a
frissített Ford Focus menetpróbáján, ahol szembesültünk a ténnyel, hogy a kompakt kategória egyik kedvelt tagjának alapára 10 millió forint feletti. Egészen pontosan a Ford honlapján 10 410 000 forintos kezdőár szerepel, ám a hivatalos árlistát letöltve már 10 650 000 forint látható az egyliteres, háromhengeres, turbós benzinmotorral felszerelt Focus neve mellett. Ezzel szemben a tíz évvel ezelőtti árlistán az 1,6 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral kínált alapmodell 4 515 000 forinttól volt hazavihető.
Döbbenetesek az árak az alsó-középkategóriában is
Jól mutatja az autóipar változását a Kuga, hiszen tíz évvel ezelőtt az alapmodell a kétliteres dízelmotorral felszerelt változat volt 7 716 000 forintért. Most a 2,5 literes full hibrid a belépőmodell 15 880 000 forintért, dízel pedig nem is szerepel az árlistán.
A Kuga volt annak idején az első kimondottan európai SUV a Fordnál
Szárnyal a Toyota, ami nem véletlen, hiszen ár/érték arányban ők is kiválóak. Ám míg egy Yarisért az egyliteres, háromhengeres alapmotorral 3 395 000 forintot kértek tíz éve, addig most a szintén 3 hengeres, egyliteres benzinmotorral felszerelt alapmodell 7 245 000 forintba kerül.
213 százalékot drágult 10 év alatt a Yaris
Egy új Corolla alapára sem szerény. A Toyota kompakt szedánja 12 020 000 forintról indul (ez már a 2023-as modellév), igaz ebben már 1,8 literes hibrid hajtáslánc kapott helyet. Míg a tíz évvel ezelőtti alapmodell 1,33 literes, négyhengeres, szívó benzinmotorral rendelkezett 4 470 000 forintért.
A Corolla 10 éve csak szedán lehetett
A RAV4 kétliteres benzinmotorral 7 230 000 forintról indult 2012-ben. Manapság is a kétliteres benzines az alapmotor, ám most 13 420 000 forint az alapára. Viszont a Toyotánál is hozzá kell tenni, hogy a készlet erejéig vannak még 2022-es modellek, amelyek kedvezőbb áron vihetők.
A 10 évvel ezelőtti RAV4 és a jelenlegi közötti különbség jól mutatja a Toyota filozófiáját, amely szerint most már nem gyártanak unalmas autókat
A kompakt kategória egyik ikonja a Volkswagen Golf. Na, most itt is nagyon érdekes helyzet állt elő, hiszen a Volkswagen-csoport immár euróban adja meg itthon is a forgalmazott modelljeinek az árát. A lista készítésekor 1 eurót 411,2 forintért mért a VW, így a Golf alapáraként 9 912 294 forintot tüntettek fel. Ebben egyliteres, turbós háromhengeres motor dolgozik. Tíz éve az 1,2 literes, négyhengeres, turbós benzines volt az alap, 5 998 000 forintért.
A Golf már jó ideje drágának számít kategórián belül
Egy Tiguanért most 12 994 088 forintot kérnek, a négyhengeres, 1,5 literes turbós benzines alapmotorral. Tíz éve az 1,4 literes, négyhengeres turbóssal volt 6 857 000 Ft az alapára.
A Tiguan is nagyot változott 10 év alatt
Maradva a konszernnél, egy
Škoda Fabia most 6 833 476 forintról indul a konfigurátor szerint, az egyliteres, háromhengeres, szívó benzinmotorral. Tíz évvel ezelőtt az 1,2 literes, szívó háromhengeres volt az alap 2 844 000 forinttól.
Ahogy minden kisautó, úgy a Fabia alól is kihúzták a talajt. Egyszerűen nem tudják olcsón adni
Az Octavia egy érdekes eset, mivel most csak a kombi rendelhető. Az egyliteres, háromhengeres, turbós benzinessel 10 879 499 forintról indul. Tíz éve a kombi a négyhengeres szívó 1,4-es alapmotorral 4 516 000 forintba került.
Octaviából most csak kombit lehet rendelni
Az Audit majd később a többi prémiummárkával együtt vizsgáljuk, illetve a listát is egy következő epizód során folytatjuk, egyelőre elég az eddig felsoroltakat is emészteni. Hamarosan jön tehát a folytatás!
„A Magyar Nemzeti Banknak nincsen árfolyam célja.” Vajon ki is mondta…? ?
Tisztelt szerző!
Nem ártana egy kicsit jobban odafigyelni, hogy mit írnak le illetve pontosan számolni!
A Suzuki SX4 esetén a táblázatban szereplő árak változása tényleg csak 50% lenne és nem 150%?
A Toyota Yaris esetén a táblázatban 113% árváltozás szerepel, akkor a kép alá mért 213%-ot írnak?
Üdvözlettel