Ennyi idejük maradt a belső égésű motoroknak Nagy Britanniában

Megvan a céldátum, hogy mikor tiltanák be a hagyományos motorral szerelt négykerekűek forgalmazását

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Több európai ország is fontolgatja a kipufogóval szerelt modellek forgalmazásának végleges betiltását, most az Egyesült Királyságnál született meg az ominózus dátum.

Az Egyesült Királyág a következő évtizedekben drasztikusan szeretné csökkenteni az ország károsanyag-kibocsátását, ezzel egyidejűleg a levegő tisztáságra vonatkozó céljait is kiemelt fontossággal kezeli. A kitűzött cél megvalósítása érdekében az angol kormányzat manapság még meghökkentő, de nem párját ritkító tervvel állt elő. Az elképzelés szerint 2035-től a belső égésű motoros négykerekűek forgalmazása tilos lesz az Egyesült Királyság területén, beleértve a hibrid és plug-in hibrid modelleket is, ezzel pedig 2050-re a járművek nagy része lokálisan emissziómentessé válna. A kormányzat már 2017-ben is tervbe vette a tiltást, de akkor még a 2040-es céldátum szerepelt, egy éghajlatváltozással foglalkozó testület nyomására viszont öt évvel kevesebbet kapnának a kipufogós modellek. Egy kormányügynökség viszont a 2032-es dátumot és a hibrid modellek tiltását is szorgalmazza, melyből az utóbbival már a brit kormány is egyetért, de egy korábbi dátumtól sem zárkóznak el, ha a feltételek adottak lesznek hozzá.
Hirdetés
Az autógyártók és a kereskedők természetesen nem örülnek a kormány ilyesfajta terveinek, szerintük irreális ilyen közeli dátumokról beszélni, továbbá egy ilyen szabályozás hatalmas terhet róna a gyártókra. A brit autósokat képviselő szervezet szerint hiába tűznek ki céldátumot, ha még jelenleg a technológia sem adott a megvalósításhoz, ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy az elektromos autók szintén káros kibocsátással járnak, illetve az alternatív hajtású autók számát is szükséges korlátozni, különben a használhatóságuk és a fenntarthatóság szenved csorbát. A kormány elköteleződését bizonyítja, hogy 1,5 milliárd fontot szán arra, hogy könnyebbé tegye az elektromos autók birtoklását, melyekből átlagban 15 percenként vásárolnak egyet az Egyesült Királyságban. Az autógyártókat és a kereskedőket tömörítő szervezet szerint nagyon is szükséges a kormány szerepvállalása, mivel az autógyártók teljes gőzzel fejlesztenek (jelenleg 60 plug-in hibrid modell érhető el a szigetországban), ám a teljes piac csak egy kis szelete jut plug-in hibrid modelleknek, melynek oka a töltőhálózat fejletlensége és a magas ár. A dízelbotrány kirobbanása óta egyre rosszabb fényben tündökölnek a belső égésű motorral szerelt modellek, ám azt sem szabad elfelejteni, hogy a „minőség” mellett a mennyiség is sokat ront a helyzeten, azaz a növekvő dugók és a parkolóhelyek után kutató autók miatt a darabszám növekedésével nem lineárisan, hanem exponenciálisan nő a kibocsátás. Az elektromos autókkal ugyan megszüntethető a lokális szennyezés, viszont közel sem elhanyagolható mértékben terheli a környezetet az akkumulátorok gyártása és újrahasznosítása, ugyanakkor az alternatív hajtású autók ökológiai lábnyoma nagyban függ az áram előállításának formájától.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?