Ennél nincs lejjebb! Górcső alatt a legolcsóbb ferdehátúk
Árharc: Dacia Sandero vs. Suzuki Celerio
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A piac két legolcsóbb ferdehátúja, a Dacia Sandero és az új Suzuki Celerio mérkőzik. Mérlegen az árak, a méretek, a motorok és az ellátmány.
Külső méretek
Dacia Sandero | Suzuki Celerio | |
Hosszúság (mm) | 4058 | 3600 |
Szélesség (mm) | 1733 | 1600 |
Magasság (mm) | 1518 | 1540 |
Tengelytáv (mm) | 2589 | 2425 |
Csomagtér (l) | 320-1200 | 254-726 |
Hasmagasság [mm] | 163 | 145 |
Megengedett össztömeg (kg) | 2150 | 2450 |
A Celerio 17,5 centivel rövidebb a már csak használtan megkapható Splash-nél és csaknem 46 centivel (több mint 10 százalékkal) a Sanderónál. Ez bizony jelentős különbség, csomagtere 66 literrel (bő 20 százalékkal) szerényebb méretű. Karosszériája 13 centivel keskenyebb, ami akár előny is lehet. Városi manőverezhetőségben egyértelműen jobbnak ígérkezik a 9,4 méter átmérőjű körön megforduló Celerio, mint a Sandero, aminek 10,68 méteresre van szüksége. Magasságban a Celerio ad többet, 2,2 centis többlete épp elég lehet ahhoz, hogy a szintén nem alacsony Sanderónál egy kevéssel légiesebb legyen, főként úgy, hogy a Sandero hasmagassága 1,8 centivel jelentősebb (145 mm helyett 163 mm), így maga a karosszéria 4 centivel szerényebb magasságú. A valóságban - saját méréseink szerint - azonban nincsenek komoly beltéri méretkülönbségek. Belmagasságban logikusan egy hajszálnyit jobb a Celerio, belső szélességben viszont elöl nem ad többet, mint a kívülről vállasabb Sandero. Hiába rövidebb a Celerio, hátsó lábtere (igen, a rövidebb ülőlap miatt is) nagyobb, és lemaradásban igazából csak csomagterével van.
Belső méretek
Dacia Sandero | Suzuki Celerio | |
Belső szélesség elöl (mm) | 1360 | 1360 |
Belső szélesség hátul (mm) | 1360 | 1310 |
Belmagasság elöl (mm) | 940-970 | 920-1030 |
Belmagasság hátul (mm) | 950 | 960 |
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm) | 180 | 210 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 490 | 500 |
Ülőlap hossza hátul (mm) | 470 | 450 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1020 | 1010 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 1020 | 1010 |
Csomagtér magassága (mm) | 500 | 520 |
Csomagtér hossza (mm) | 730 | 550 |
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) | 1350 | 1250 |
Raktérnyílás szélessége (mm) | 970 | 1000 |
Raktérnyílás magassága (mm) | 690 | 880 |
A Celerio nem csupán külső méreteivel, motorjával is "kisebb": míg a Sanderóban 1,2 literes, négyhengeres 75 lóerős dolgozik, a Celerio orrában háromhengeres 1,0 literes lapul, hajszálnyit szerényebb teljesítménnyel, 68 lóerővel. Nyomatékban komolyabb, 17 newtonméternyi az elmaradás, ám a sokkal könnyebb Celerio rövidebb áttételezésű váltójával 1 másodperccel jobb 100 km/órára gyorsítást ad, végsebességben pedig lényegében ugyanazt tudja, mint a Sandero, igaz egyikőjükkel sem ajánljuk annak próbálgatását. Ami viszont fontosabb különbség: a Celerio 1,5 literrel jobb vegyes fogyasztási értéket ígér, 100 kilométerenként így bő 500 forint spórolható meg vele a Sanderóhoz mérten.
Műszaki adatok
Motor | Dacia Sandero 1.2 16V | Suzuki Celerio 1.0 |
Emissziós norma | Euro 5b | Euro 6 |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1149 | 998 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 3/12 |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/5 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 75 (5500) | 68 (6000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 107 (4250) | 90 (3500) |
Végsebesség [km/h] | 156 | 155 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 14,5 | 13,5 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 5,8 | 4,3 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 137 | 99 |
Saját tömeg [kg] | 941 | 805 |
Sanszos, hogy a vevőket nem utóbbi fogja meggyőzni, hanem a márkaszimpátia, a modell formája, ára és felszereltsége. Előbbi kettőről nincs nagyon mit mondani, mindkettő szubjektív kérdés. Utóbbi kettő azonban nem. Kezdjük a Celerióval, ami csakis egyetlen verzióban (pontosabban kézi és automataváltóval is) kapható, és egészen jó ellátmánnyal 2 650 000 forintba kerül. Ehhez leginkább a 2 550 000 forintos, Arctic felszereltségű Sanderót érdemes mérni, ugyanis vele van nagyjából "pariban". Így mindkét "olcsójánosban" van állítható magasságú kormány és vezetőülés, manuális klíma, Bluetooth-kihangosítós hifi, szervokormány, fedélzeti számítógép, elektromos elülső ablakemelő és központi zár. A Daciában csak a kötelező biztonsági elemek szerepelnek, így az ESP-n és a guminyomás-szenzoron túl az első és az oldalsó légzsákok vannak meg, utóbbiak az elöl ülők fejét is óvja. A Celerióban viszont függönylégzsák is van, és nemcsak USB-kapcsolatos, hanem CD-s is a rádiója. A Dacia viszont kínál választható extrákat, amiket a Celerio nem. Így aztán 150 000 forintért akár bőrkárpittal is kérhető, ami viszont fontosabb, hogy 60 ezerért tempomat, 90 ezerért utóbbi és bőr kormány és váltógomb borítás is kérhető hozzá, meg persze 7 colos navigációs fejegység, tolatóradar, illetve a Suzukiéval egyező 3 éves helyett 5 éves garancia és akár fixdíjas szervizszolgáltatás is; 40 ezer forintért pedig a Celerióban nem elérhető hátsó elektromos ablakot is megkaphatjuk, ha nagyon hiányzik.
Nem mellékes, hogy hiába van több légzsák a Celerióban, a nagyobb és nehezebb Sandero három helyett 4 Euro NCAP csillaggal büszkélkedhet. Nagyobb csomagterével, masszívabb karosszériájával így még többletfogyasztásával is jobb választásnak tűnik a Sandero, mint a Celerio. Utóbbi inkább miniautó, míg a Sandero klasszikus kisautóként, szuperminiként sokkal inkább megfelelő családi mindenesnek - 2,55 millió forintos Arctic, alap fehér vagy a szintén felármentes "tengerészkék" színben akár tökéletesen alkalmas is lehet utóbbinak. Alapmotorjával még sajnos nem volt alkalmunk tesztelni, turbós benzinesként itt, dízellel a crossoveres Stepway kivitelben itt olvashatnak róla. Alapvetően kellemes autó, Hollósy Balázs kollégánk is rajongott érte nyaralós útja után. Jövő héten pedig arról is beszámolunk részletesen, hogy milyen a Celerio, vajon lehet-e esélye a már hároméves Sanderóval szemben.
A technika meg kb pont ugyanolyan mindkét esetben.
Miért, a románok mit tettek a Sanderohoz?
Az fura, hogy a Sandero 13cm-el szélesebb, azonban az első üléseknél a belső szélesség azonos.
Vagy a Daciánál csesztek el valamit, vagy a Suzukinál a Bölcsek köve.