Idén az IIHS új minősítési programot vezetett be, amellyel az autógyártókat arra ösztönzik, hogy a részleges önvezető rendszereiket biztonságosabbá tegyék. Az elsőként tesztelt 14 darab, 2-es önvezető szintet képviselő rendszer közül csak a Lexusé kapott elfogadható minősítést a szervezettől. Kettő elégséges, 11 pedig elégtelen minősítést szerzett, pedig prémiumgyártók termékeit is vizsgálták. Az értékeléseket több terület (a járművezető figyelése és figyelmeztetése, vészhelyzeti eljárások, a járművezető bevonása a folyamatokba, biztonsági jellemzők) vizsgálata alapján végezték el, egyes területek nagyobb súlyt kaptak, mint mások.
Ha a részlegesen önvezető rendszer azt érzékeli, hogy a vezető szeme nem az útra irányul, vagy a keze nem áll készen arra, hogy átvegye a kormányzást, akkor 10 másodpercen belül kettős, akusztikus és vizuális figyelmeztetést kell adnia. A 20 másodperces jelzés előtt egy harmadik riasztási módot (pl. rezgés) is be kell kapcsolnia, vagy vészhelyzeti eljárással le kell lassítania, illetve meg kell állítania a járművet. A Teammate mindezen követelményeknek tökéletesen megfelelt. Amikor például a tesztvezető szándékosan elfordította a tekintetét az útról, és mindkét kezében egy okostelefon-méretű szivacsot tartott, a Lexus négy másodperc után kezdett el hang- és fényjelzéssel figyelmeztetni, és 16 másodperc után már el is kezdte magát lassítani.
Az IIHS szerint alapvető fontosságú, hogy ezek a rendszerek csak akkor legyenek használhatók, ha bizonyos egyéb biztonsági eszközök és funkciók aktívak. Ezek közé tartoznak a biztonsági övek, a vészfék-asszisztensek és a sávtartó rendszerek. A „biztonsági jellemzők” kategóriában a jó minősítés feltétele az volt, hogy a részlegesen önvezető rendszert ne lehessen bekapcsolni, ha a vezető nincs bekötve, vagy ha a vészfék, esetleg a sávtartó nem aktív. Ha már működik az önvezetés, és a vezető kikapcsolja a biztonsági övét, a rendszernek azonnal el kell kezdenie a vizuális és akusztikus figyelmeztetést. Továbbá az is feltétele volt a jó minősítésnek, hogy a vészféket és a sávtartót ne lehessen kikapcsolni, ha a részleges önvezető rendszer működik.
Néhány járművezető úgy érezheti, hogy a részleges automatizálás megkönnyíti a hosszú vezetést, de arra kevés bizonyíték van, hogy biztonságosabbá is tenné Amint azt számos nagy visszhangot kiváltó baleset is mutatja, új kockázatokat jelenthet, ha a rendszerek nem rendelkeznek a megfelelő biztosítékokkal
Az IIHS szerint fontos tudatosítani, hogy a részlegesen automatizált járművek nem önvezető járművek – bár az autógyártók néha olyan elnevezéseket használnak rájuk, amelyek az ellenkezőjét sugallják. Az emberi vezetőnek továbbra is számos rutinszerű vezetési feladatot kell elvégeznie, figyelemmel kell kísérnie, hogy az automatika mennyire működik jól, és készen kell állnia arra, hogy visszavegye a vezetést, ha bármi rosszul alakulna.
Bár a részlegesen automatizált rendszerek rendelkeznek biztonsági funkciókkal, amelyek figyelik a járművezetők koncentráltságát és figyelmét, a teszt megmutatta, hogy ezek a legtöbb gyártónál még nem elég kiforrottak. „
A hiányosságok rendszerenként eltérők” – mondta Alexandra Mueller, az IIHS vezető kutatója, aki az új teszt kidolgozását vezette. „
Sok jármű nem ellenőrzi megfelelően, hogy a vezető az utat nézi-e vagy hogy felkészült-e az irányítás átvételére. Sokukból hiányzik a kellő időben érkező, erőteljes figyelmeztetés arról, hogy a vezetőnek elkalandozott a figyelme. Sok rendszer akkor is használható marad, ha az utasok nincsenek bekötve, vagy más biztonsági funkciók ki vannak kapcsolva” – tette hozzá.
Forrás: Smarter Média