Folytatódjék emblémákat bemutató sorozatunk Franciaországban, ahol szintén ott székelnek az autóipar történelmének meghatározó márkái. Nem is szaporítanám feleslegesen a szót, kezdjük a Citroënnel, amely a nevét megszokott módon az alapítójáról kapta. André-Gustave Citroën 1919-ben alapította autógyárát, amely az első 10 éve alatt máris az akkori világ legnagyobb autógyártóinak egyikévé vált. Emblémája nagyon egyszerű, mégis sokatmondó: a fogaskerekek halszálkás fogazatát mintázza, ugyanis az 1900-as évek elején Citroën ezek gyártásával foglalkozott. A legelső Citroën logó sárga-kék színben pompázott, a fogaskerekek pedig ovális keretben foglaltak helyet. 1922-ben jött az első változás, ekkor egy kék nyolcszögbe ágyazták az ovális emblémát, ami erőteljesebb sárga színt kapott
A Citroen első két emblémája
Ezután elérkezett a márka történelmében egyedülálló embléma, mert 1932-től 1935-ig egy hattyú is megjelent benne, ahogy a vízben úszkál, persze a fogaskerekek sem maradtak le róla. Majd 1936-tól visszatértek a nyolcszöges változathoz, immár beleírva a márkanevét, de az i-betűre is került pont.
Hattyú is felbukkant egyszer a Citroën logójában
Egészen 1959-ig kellett várni a következő változásra. Akkoriban teljesen újratervezték a logót. Háromdimenziós hatást kaptak a fogaskerekek, amelyeknek a mérete is eltérővé vált. Az élénksárga szín megmaradt, ahogy az oválív is, de nem foglalta magába szigorúan a fogaskerekeket, azok kilógtak belőle. Aztán az 1966-os év hozta a következő emblémaváltozást. Visszatértek a kék színhez, igaz ezúttal egy négyzetbe ágyazták az oválban megbúvó fogaskerekeket. Megmaradt a felirat is, de a pontot leszedték az I-betűről. Egészen 1985-ig maradt ez a változat, annak ellenére is, hogy 1976-ban a Peugeot többségi tulajdont szerzett a cégben és megalakult a PSA Csoport.
Folyamatosan változott a Citroën emblémája is
Érdekes módon nem a PSA megalakulásakor változtattak nagyot az emblémán, hanem 1985-ben. Akkor piros négyzetbe ágyazták a fehér fogaskerekeket és fekete betűkkel írták alá a Citroën nevet. Ez a változat egészen 2009-ig megmaradt, hogy aztán leváltsák az ezüst fogaskerekek, amik újra 3D-s hatást kaptak. De a piros szín megmaradt, ezzel a színnel vésték fel a Citroën betűit. Az utolsó változás 2016-ban következett. A stílus maradt, de szürkére festették a logót.
A legutóbbi három Citroën embléma
A Peugeot történelme régebbre nyúlik vissza, de az oroszlán különféle változatairól mindig is könnyen felismerhető volt. Először 1820-ban kóstoltak bele az iparba, amikor a francia testvérpár, Jean-Pierre és Jean Frédéric Peugeot átalakította a családi malmot hengerművé. Peugeot Fréres (magyarul: Peugeot testvérek) néven alapították meg cégüket, kezdetben szerszámokat, rugókat, szoknyaabroncsokat, esernyőket, varrógépeket és konyhai eszközöket készítettek. Sokan nekik tulajdonítják a borsőrlő feltalálását is, bár szabadalmi bejegyzések híján erre nincs bizonyíték. Mindenesetre máig megvásárolhatók a Peugeot borsőrlői. Az oroszlános logót 1847-ben tervezték, de akkor még négy lábon állt. (A ma kapható borsőrlőknek még mindig ez az emblémája).
Amikor még nem autókat takart a Peugeot márkanév, akkor az oroszlán négy lábon állt
Az autógyárat az alapítók fiai, Armand és Eugéne Peugeot alapozták meg. 1855-ben gyártották első kerékpárjukat, 1889-ben már gőzhajtású automobilt is készítettek. Azonban Eugéne nem akart befektetni egy új autógyárba, ezért Armand új céget alapított 1896-ban Automobiles Peugeot néven. Sokáig kis oroszlán szobrocskák díszítették a Peugeot automobiljainak orrát, de aztán 1948-ban bevezették a két lábon ágaskodó oroszlánt. Majd 1964-től csak a feje maradt, ám a PSA konszern 1976-os alapításakor újra az ágaskodó oroszlán következett. Egészen napjainkig meg is maradt az ágaskodás. Nemrég jelentették be, hogy visszatérnek a korabeli, pajzsos-oroszlánfejes változathoz, így a hamarosan megjelenő legújabb típusokon már ezt láthatjuk majd, elsőként az új 308-ason.
A Peugeot emblémái is rengeteget változtak az idők folyamán
Napjainkban visszatérnek az oroszlánfejhez
Szintén családi biznisz a Renault, amelyet három testvér alapított. Hivatalosan 1899-ben - de egyes források szerint már egy évvel korábban - Louis Renault testvéreivel, Marcellel és Fernand-dal közösen hozta létre a Renault Fréres (magyarul: Renault Testvérek) nevű céget Boulogne-Billancourt területén. Az első logójukat 1900-ban rajzolták, az a három testvér nevének kezdőbetűiből állt. Hamarosan azonban megváltoztatták ezt, miután több autóversenyen is sikerrel indultak. Az új logó egy fogaskerékbe ágyazott, korabeli versenyautót ábrázolt.
Az első Renault embléma a három testvér neveinek kezdőbetűiből állt. Aztán jött a versenyzés
Az 1919-től kezdődően 4 évig használt új embléma az első világháborúra emlékeztetett, hiszen egy tankot ábrázolt, ugyanis a világégés alatt a Renault tankokat gyártott. Majd a boldog békeévek alatt jöttek az újabb változatok, amelyekre már felvésték a Renault nevet. Legelőször csak egy kör alakú hűtőrácsba zárták a feliratot, az első gyémántmintás embléma 1925-ben készült el. A rombuszban viszont továbbra is megmaradt a hűtőrács minta.
Négy évig tank volt az emblémán
Sárga színt először 1946-ban kezdtek alkalmazni az emblémán, ám ekkor a rombusz helyét egy pajzsformája vette át. Erről viszont gyorsan letettek, mert még ugyanebben az évben visszatértek a rombuszhoz. Egészen 1958-ig maradt a sárga szín, de aztán 1967-ig szürkére váltottak. Ekkor azonban érdekes változtatásra szánták el magukat: a rombusz formát sárga négyzetbe ágyazták, alatta a Renault fekete felirattal. Ez volt a ma látható formának az őse.
1946-ban jelent meg a sárga szín a Renault emblémájában
Aztán 1972-ben felbérelték Vásárhelyi Győzőt, alias Victor Vasarely uraságot, hogy tervezze újra a logót. Egyébként az általa rajzolthoz tért napjainkban vissza a márka. Az ő munkáján 1982-ben finomítottak, a gyémántba fehér részek kerültek, a sárgát pedig sötétebb árnyalatúra változtatták. Viszont 1990-ben teljesen új arculat jött, eltűnt a sárga, a rombusz 3D-s lett, megalapozva a későbbi emblémákat is, hiszen ezután is történt még változás. Például 2004-ben visszatért a sárga, s a rombusz még inkább térhatású lett, na meg a betűtípuson is változtattak.
Victor Vasarely is tervezett logót a Renault-nak
Végül 2021-ben eljött ismét a változás ideje. Minimalista dizájnnal rajzolták újra a monokróm emblémát. A változás egy új éra kezdetét jelzi, de nem csak a Renault-nál, hiszen a Peugeot is a villanyautók térhódítására készül.
Minimalista az új Renault logó