Két rivális német autómárka emblémájának története következik. Az Audit már korábban tárgyaltuk
Erősen tartja magát még ma is az a városi legenda, amely szerint a BMW logója lényegében stilizált propeller, avagy szebben kifejezve egy repülőgép légcsavarja. Nem alaptalan ez a következtetés, többek között egy reklámkampány miatt vésődött ez az emberek fejébe, de ne rohanjunk ennyire előre, kezdjük az elején.
Sokak szerint légcsavart ábrázol a BMW emblémája
Eleve mit jelent az, hogy BMW? Nos, ez a Bayerische Motoren Werke, tehát a Bajor Motorgyár rövidítése, amelynek története egészen 1917-ig nyúlik vissza a Rapp Motorenwerke elnevezésű vállalatig. Ez a cég bizony repülőgépek motorjait gyártotta Bajorország fővárosában, Münchenben, és lényegében ennek a cégnek az átnevezéséből jött létre a BMW. Szóval már itt is van egy kapcsolódási pont a repülőgépekkel, hiszen a BMW megörökölte a Rapp berendezéseit és dolgozóit.
Eleinte valóban repülőgépmotorokat gyártott a BMW, illetve elődje, a Rapp
Maga a BMW név először 1917 júliusában szerepelt a cégjegyzékben, de akkor még nem is volt logója a vállalatnak. Még ugyanebben a hónapban megjelent az első BMW reklám, ugyancsak embléma nélkül. Egyszerűen még nem tartották eléggé fontosnak, hiszen a célközönséget más vállalatok alkották, nem az egyes emberek, hiszen a BMW portfóliója ekkor még csak repülőgépmotorok gyártására és karbantartására terjedt ki. Viszont tervezte már gépkocsikhoz, mezőgazdasági gépekhez és hajókhoz is a motorjait.
1917-ben született a ma is ismert BMW embléma elődje
De nem kellett már sokat várni a logóra, hiszen 1917. október 5-én bejegyezték a német birodalmi védjegylajstromba. A BMW logó megtartotta a Rapp embléma kerek formáját, a szimbólum fekete gyűrűjét arany sáv határolta, benne pedig a BMW felirat díszelgett. Bajorország neve is szerepelt a logón, valamint a bajor állam színei: a fehér és a kék. Innen ered tehát a „címer”, de akkor mégis honnan ered a légcsavaros tévhit? Mert nem csak abból ám, hogy repülőgépmotor-gyártó gyökerekkel rendelkezik a BMW.
1929-ig nem is gyártott autót a BMW
A választ 1929-ben találjuk meg, amikor egy reklámplakáton a repülőgépek forgó légcsavarjaiban tűnt fel a BMW felirat. A nagy gazdasági világválság hajnalán a BMW épp egy új repülőgépmotort próbált népszerűsíteni, amelyet Pratt & Whitney licenc alapján készített. A reklám attól eltekintve, hogy egy téves legendát alakított ki, valóban jól sikerült, hiszen remekül hangsúlyozta a vállalat gyökereit és szakértelmét a repülőgépmotorok építése terén. Ugyanakkor, ahogy a BMW Group Classic egyik munkatársa, a téma szakértője, Fred Jakobs megjegyezte, nem feltétlenül helytelen a légcsavaros megközelítés. Ugyanis 1942-ben egy repülőgépipari kiadványban a BMW rátett egy lapáttal erre a mítoszra, mert megjelentetett egy olyan képet, ahol egy repülőgép forgó légcsavarja a BMW logót rajzolja ki. Ráadásul ezután nem tett különösebb erőfeszítéseket, hogy kijavítsa a tévhitet. Úgyhogy a majdnem 100 éve fennálló mítosz már-már létjogosultságot szerzett.
Innen ered a légcsavaros tévhit
Természetesen az elmúlt évtizedek során többször is megváltozott a BMW embléma, legutóbb például 2020-ban, amikor a vállalat egy letisztultabb, a fekete gyűrűt elhagyó változatot mutatott be. Igaz ezt egyelőre nem a termékeken használják, hanem csak arculati szinten.
Manapság ilyen a BMW emblémája
Érdekes a Mercedes-Benz emblémájának a története is, hiszen két külön szálról ered. Ugyanis a babérkoszorús Benz és a manapság egyik legjobban felismerhető márkajel, a háromágú csillag egymástól teljesen függetlenül született, 17 évvel a két cég egyesülése előtt. A babérkoszorúval körülvett Benz felirat védjegyként történő bejegyeztetésére 1909. augusztus 6-án nyújtottak be kérelmet a szabadalmi hivatalban. Ám a Benz & Cie. mellett a Daimler‑Motoren‑Gesellschaft is 1909 nyarán kérelmezte a háromágú csillag bejegyzését, egészen pontosan június 24-én.
A Benz emblémáját végül 1910. október 10-én vésték be a nyilvántartásba, a Daimler csillagát pedig 1911. február 9-én.
Érdekes történelmi párhuzam ez, hogy mindkét vállalat 1909-ben kérelmezte logójának „levédetését”, hiszen a belsőégésű motorral hajtott automobiljukat is szinte egyszerre, 1886-ban fejlesztették ki, mit sem tudva egymás munkájáról. Később aztán az egymással versengő cégek egyesültek, 1925. február 18-án kérelmezték jelvényük bejegyzését: a Daimler csillagát a Benz babérkoszorújában. Végül 1926. szeptember 3-án jegyezték be.
A háromágú csillag Gottlieb Daimler tollából származik, de a fiai ötlete alapján lett márkajelzés
De nézzük egy kicsit részletesebben! A Mercedes márkanév 1902-ben bukkant fel először, akkor még csak szimpla feliratként egy oválban. A Mercedes név pedig Emil Jellinek lányától ered, akit az a Wilhelm Maybach vett be társnak a vállalatba, aki Gottlieb Daimler 1900-as halála után főmérnökként irányította a céget. A csillagot viszont Daimler fiai, Paul és Adolf javasolták, akik ezzel egy képeslapon találkoztak, amelyen édesapjuk - még a Gasmotorenfabrik Deutz műszaki igazgatójaként - egy ilyen szimbólummal jelölte a család házát egy képeslapon, amely Deutz városának látképét ábrázolta. Ez végül 1916-ban nyerte el végleges formáját, persze csak addig, amíg meg nem jelent az Benzzel közös embléma. Persze az évtizedek múltával a Mercedes-Benz emblémája is többször átalakult, míg végül eljutottunk a ma is használthoz.