Bumeráng alakú menetfényeivel is nagyon karakteres az orra, de igazából minden vonalával egyedi. A fényszóró alapból LED-es, a GT-Line csúcsverzió esetén Dual LED-es
Sikeres volt, és nem is tűnt öregnek a tavaly is korrekt eladásokat hozó negyedik generációs Kia Sportage, de a koreaiak a folyamatos és nem szerény fejlődés hívei, így aztán vadonatúj platformon és az Év Autója díjas EV6-hoz hasonlóan merész formával bemutatkozott az
ötödik generáció, ami nem mellesleg továbbra is a szomszédban, a szlovákiai Zsolnán (is) készül. Kézi váltóval és belépő benzinesével már teszteltük (
lásd itt), most pedig a kínálat közepét képviselő 180 lóerős, lágy hibrid benzines járt nálunk, a hozzá alapáras 7 fokozatú duplakuplungos automatával és az opciós összkerékhajtással.
Hátulról és még oldalról is egyedi, hátulról az EV6-ra is erősen hasonlít
A dizájn nem csak sokkolóan merész, a divatos SUV-t valós méreteinél nagyobbnak mutató is. A hosszúság 3,5 centit nőtt csak, így a Sportage éppen csak túlnyúlik a 4,5 méteren, de simán tűnik 4,6 fölöttinek. A tengelytáv csak 1 centit nőtt, a hátsó lábtér viszont látványosan többet.
Ahhoz, hogy a kompakt SUV mezőnyben versenyező Sportage monstrumnak hat, a formaterven túl az 1865 mm-es szélessége is jelentősen hozzájárul.
A szélesség az utastérben is visszaköszön, az első ajtók között csaknem 1,6 méteren terpeszkedhetünk, a középkonzol nagyautósan vaskos, mégsem csökkenti a lábteret fájóan. A GT-Line verzió kívülre is egyedi hűtőmaszkot, másféle körbeműanyagozást ad, mint az "alap", de belül is egyértelmű azonosító a vágott aljú, GT-Line feliratos kormánykerék.
A nagyobbik, 12,3 colos teljesen digitális műszerfal a kínálat második feléhez jár, az ugyanekkora, ívelten elhelyezett középső érintőképernyő már a második felszereltségtől, de navigációval az alapverzió is megkapja. Online kapcsolat, okostelefonos alkalmazás is jár hozzá
Nem csak hatalmas hátsó lábteret, kényelmes üléseket is kapunk. A támladőlés ott is szabályozható, az első ülések már a GT-Line alatti Platinumtól elektromos mozgatásúak
A gyorsan porosodó, a gyakori tisztításokkal könnyen karcolódó zongoralakk felületből az ülések közötti kardánboxra egy kissé sok került. A kardánboxot itt nem is kell idézőjelessé tenni, hiszen a 600 ezer forintos, elektromos vezérlésű, de gombnyomásra fixre is zárható összkerékhajtással valóban kardán viszi hátra a hajtást. Visszatérve a beltérhez: az egész minőségi,
a műszerfal az EV6-ból ismert ívelt kijelzős, lapozható menüs középkonzollal, változtatható képű műszerblokkal, aminek grafikáját és gyorsaságát nem érheti kritika.
Azt pedig az összes gyártó átvehetné, hogy a jókora érintőképernyő ellenére a klímapanel dedikált gombsort és tekerős hőmérséklet-szabályzókat kapott, ezek odapillantás nélkül is remekül vezérelhetők.
Dizájnban és funkcionalitásban is erős a beltér
Sajátos, méhsejtes hűtőmaszkot és néhány plakettet is hord a GT-Line
A kínálat csúcsán álló GT-Line nagyon jó tartású üléseket ad, ezek közepe hasított bőrszerű suede, széle műbőr borítást kap, felárért az ülőlapra kerül műbőr, már szellőztetéssel, a szélekre pedig suede kárpit. Ülésfűtés nem csak az első, hanem a szélső hátsó helyekre is jut, a kormánykerék is fűthető. Az ülések több mint gusztusosak fehér varrásukkal, a fontosabb persze a kényelmük, ami hátul is megvan. A támlák dőlése hátul is szabályozható, ráadásul 40:20:40 osztással. Utóbbiból kiolvasható: a középső ülőhely érezhetően szerényebb méretű, mint a két szélső. Lábtere annak ellenére alig szerényebb, hogy dupla légbeömlő, az első támlák merev hátuljába építve 1-1 szatyorakasztó és USB-C csatlakozó is jutott hátra. Akasztóból még kettőt kapunk: az első fejtámlák hátulja is egy hatalmas fogast formáz.
Alapból is 550 liter feletti a csomagtér, pedig a lágy hibrid akkuja némileg csökkenti a padlórekeszt
Hátulról is indítható a 40:20:40 arányú támladöntés
Bár a lágy hibrid esetén kisebb a csomagtér, mint az alapverziónál, akkumulátora mindössze 29 litert vesz el. Így is 562 literes az alapméret, a hátulról is indítható, szinte síkba fekvő ülésdöntéssel 1751 literesre, 1,7 méter hosszúra növelhető a raktér, ez már elég tisztességes méret. A Sportage tágas családi autó méretű, divatos külsejű, a 180 lóerős turbómotorral pedig elég jól is mozog. Nem mellesleg egész palettáján csakis 1,6-os, négyhengeres motorok szerepelnek, a 180 lóerős lágy hibrid az öntöltő és a plug-in hybrid alatti csúcs, ez még 7 fokozatú "száraz" duplakuplungos váltót kap, és emiatt egy kicsit idegesen viselkedik.
A műszerfal dizájnja ügyesen növeli az amúgy sem szerény szélesség érzetét. A körkapcsolós váltó előválasztó nem a leggyorsabb a duplakuplungos automatával. A menetmódválasztó a műszerblokk dizájnját is hangolja, közepét megnyomva az elektronikus vezérlésű összkerékhajtás egyenlő nyomatékosztásra kapcsolható
A váltó bár láthatóan precíz szerkezet, az amúgy élénk motorral (nyilván az emissziós sanyargatás eredményeként) épp azokat az ügyetlenkedéseket mutatja, amit legtöbbször a VW-konszern mai DSG egységei kapcsán tapasztalunk. Hiába a már 1500/perc fordulattól elérhető 265 Nm nyomaték és az 5500/percnél érkező, addig egyenletesen felépülő csúcsteljesítmény, a Sportage nem minden esetben gyors. Az irányváltások lassúak, s hiába a jelentős nyomaték, a váltó bizonyos esetekben, például 120-szal az érdi emelkedőn hezitál a fokozatok, ott épp a hatodik és a hetedik között. Áttételezése ugyanakkor eltalált, a 130 km/órás utazótempó 2500/perc fordulattal és a motor kapcsán csendesen futható, a szélzaj viszont jelentős a nem szerény monstrummal. 130-nál már a fogyasztás is 9-10 liter közötti, ahogyan városban is hasonló tapasztalható, ami persze nem rossz egy 180 lóerős, 100-ra 9 másodperc alatt érő, összkerékhajtású SUV-val, de nem is szerény. A vegyes WLTP fogyasztás 6,9-7,2 l/100 km, ez akár hozható is lehet, ugyanis budapesti és autópályás használattal 8,3 l/100 km tesztfogyasztás adódott, mindössze annyi trükkel, hogy nem ragaszkodtam autópályán a 130 km/órás tempóhoz, lejtőn jártam fölötte is, emelkedőn pedig alatta is.
Alapsémájával Mercedest idéző a teljesen digitális műszerblokk, városban és autópályán 9-10 liter közötti fogyasztásra kell számítani, de a tempót visszafogva látványosan csökken az országúton már egész takarékos SUV étvágya
Talán csak engem zavart nagyon, de a stop-start rendszerrel annak ellenére nem voltam kibékülve, hogy az a lágy-hibridség miatt villámgyors, s a motor menet közben is leállhat, így vitorlázni (gurulni) autópályás tempóval is lehet álló motorral. Viszont városban a lámpákhoz gurulva, ott finoman megállva a motor rendszerint már menet közben leállt, majd a lámpához érve, a fékpedált finoman feljebb engedve rendszeresen újraindult, utána pedig járó motorral várakozhattam a lámpánál. Próbálkoztam a kevésbé finom pedáljátékkal, viszont úgy tűnt, a lassú megállás, lámpához gurulás rendszerint már elvitte az akku töltését, így az autó ilyenkor bármilyen pedáljátékkal újraindult. A legjobb megoldásnak a rövidebb kigurulás tűnt, ám ez nekem nem tűnt feltétlen jónak. Egy biztos: a hozzám hasonló eco-fahrer számára jobb választás lehet az öntöltő, vagy a plug-in hybrid, előbbi felára amúgy nem is vészes, 800 ezer forint.
A GT-Line esetén nem csak a sportosabb dizájnt, az összes sofőrsegédet megkapjuk, automata váltóval a tolatóradarhoz automatikus vészfékrendszer is jár, ahogyan a holttérfigyelőhöz is, a távolságtartós tempomat araszolófunkciós
A lökhárítók középső koptatói természetesen csak festett műanyagok, a Sportage messze nem terepjáró, legfeljebb telekjáró
A Sportage összességében számos ütőkártyát bedob azért, hogy továbbra is sikeres, minden eddiginél sikeresebb legyen. Az egyik a forma, ami a Splash Lemon fényezéssel olyan feltűnő, hogy tényleg szinte mindenki utánafordult az utcán, a másik az utastér minősége, amihez még jó vezetési élmény is társul. A kormányzás ugyanolyan élénk, mint a gázreakció, s az elöl-hátul független futómű úgy tud stabil lenni, hogy még a GT-Line 19 colos kerekeivel is jól csillapít. Ha mindez nem lenne elég, utastere kellően tágas, nagyautósnak is mondható. És akkor még mindig ott van a márka 7 év/150 000 km garanciája, ami kell is az értéktartás miatt, mert ma a Sportage is komoly érték már. Bár az alapverziója még csak alulról karcolja a 10 millió forintot, a 180 lóerős (alapáron automata) lágy hibrid GT-Line már jócskán 14 millió forint felett jár, összkerékhajtással és egy metálfényezéssel pedig már 15 millió forint fölött. Nem rossz ajánlat, de van márka, ahol ennyiért már plug-in hybridet vehetünk, ha pedig a Kiánál maradunk, talán érdemes lehet egy EV6-ra spórolni még, persze tudom, sokkal többen vannak, akiknek nagyobb kényelmetlenség a korlátozottabb hatótáv és az időigényesebb töltés, mint a drágább üzemanyag. Ezért áll sikerek előtt a Sportage is.
9 másodperc alatt 100-on van, 201 km/óra a végsebessége a 180 lóerős motorral, ezzel már van olyan dinamikus, amilyennek a formájával tűnik - hibrid és plug-in hybrid változata nem csak dinamikusabb, takarékosabb is, hosszú távra dízellel ajánlható leginkább, szerencsére az is van hozzá
Értékelés
Pozitív
Forma, helykínálat, minőség, élénk motor, korrekt sofőrsegédek
Negatív
Erősen megszokást igénylő stop-start, időnként hezitáló, irányt lassan váltó duplakuplungos automata
Árak
Tesztmodell alapára
14 349 000 Ft (2022.04.19.)
Tesztautó ára
15 194 000 Ft (2022.04.19.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
132 kW (180 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
265 Nm 1500-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,00 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9-7,2 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1580 mm
Belső szélesség hátul:
1550 mm
Belmagasság elöl:
900-980 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
260 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1340 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
710 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
1110 mm
Raktérnyílás magassága:
750 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
265 Nm 1500-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
132 kW (180 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,00 s
CO2-kibocsátás:
156-163 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,9-7,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,3 l/100km
Tisztelt Mátyás!
Nagy tisztelettel, de a Mercedes csak szeretne ilyen műszerfalat.
Szerintem ebben a kategóriában a Sportage az egyik legjobb vétel.
Üdv:Akuver