Elsők között lehetünk a sofőr nélküli autózásban
Magyarország az európai önvezető jármű technológia élvonalába kerülhet
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Állítólag jó úton vagyunk afelé, hogy autóink önmagukat vezessék.
Magyarország jó irányba halad, hogy az európai autonóm jármű technológia (önvezető járművek fejlesztése) területén az élvonalba kerüljön - mondta Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkára Hollandiából telefonon az MTI-nek.
Az államtitkár Mark Frequin, a holland Infrastrukturális és Környezetügyi Minisztérium közlekedésügyért felelős államtitkárával tárgyalt az okos közlekedés és a vezető nélküli járművek fejlesztéséről. Elmondta: Hollandia élen jár az autonóm járművezetésben, az ország 2016 első félévi soros EU tanácsi elnöksége idején Melanie Schulz infrastrukturális és környezetügyi miniszter írta alá az Amszterdami Nyilatkozatot európai partnereivel közösen, amivel fontos előrelépést tettek a vezető nélküli autók használata terén.
A mostani találkozó célja az autonóm járművek hollandiai szabályozási rendszerének megismerése volt, a szakmai kapcsolatok bővítésével együtt - mondta el Lepsényi István. Hollandia egyelőre az egyedüli ország, ahol engedélyezett az autonóm járműveknek minden közút használata.
A tárgyalások során bebizonyosodott, hogy Magyarország több területen együtt tud működni Hollandiával. Magyarország is szeretne az autonóm vezetés élvonalába tartozni, ezért épül Zalaegerszegen tesztpálya. Elmondása szerint a holland utcai kísérletekkel szerzett tapasztalatok és a magyar próbapálya feltételei jól kiegészítik egymást. A hollandiai szabályozás megismerése pedig a magyar szabályozás kidolgozását segítheti.
Az első jogszabály néhány hónapon belül megjelenhet Magyarországon is, ismertetése szerint ez olyan alapvető dolgokat enged majd meg, hogy a jármű átvegye az irányítást a vezetőtől időnként, de a vezetőnek végig ott kell ülnie a járműben. A tervek szerint jövőre elfogadandó holland szabályozás engedi, hogy olyan járművek közlekedjenek, amelyben nincs vezető, ez azonban számos jogi problémát felvet - fűzte hozzá.
Kitért arra is, hogy tárgyal majd az Eindhoveni Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kara önvezető technológiai kutatások központjának vezetőjével az ottani kutatásokról. Magyarország pedig azzal tör az élre az egyetemi területen, hogy jövő év szeptemberétől indul az angol nyelvű autonóm járművezetéssel kapcsolatos mérnökképzés, ami a hollandok számára jelent újdonságot - mondta Lepsényi István.