Míg nyári abroncsai gyári felniken gyári méretűek, telente eddig Wagon R-virslikerekeken futott a Yaris. Most a virslik helyett előre kolbászokat kapott - így se, úgy se az igazi
Rossz képen is jól látható a különbség, a látszatnál, az esztétikánál persze sokkal fontosabb a biztonság
Történt, hogy az egy évvel ezelőtt
használtteszten bemutatott, a családot azóta is tökéletesen, hibamentesen szolgáló és szenzációsan takarékos Yaris bal első gumija - a minap - egyszer csak megadta magát, leeresztett, s az autó mankókeréken vánszoroghatott szervizbe. Ilyenkor ugyebár kötelező (lenne) a dupla kerékcsere, hajtott tengelynél ugyanis a differenciálmű látja kárát az oldalanként eltérő kerékméretnek, ezért ha mankókerekünk van, s a jellemzően elsőkerékhajtású autónál első abroncs ereszt le, akkor először hátra kell feltenni a mankókereket, majd az onnan leszerelt jó mehet előre, s irány a gumis. Esetünkben ott kiderült, hogy a jobb oldali is kukába való, így a Toyota két "új" abronccsal gazdagodott, melyek viszont a hátsóktól eltérő méretűek, nem is kicsit. Jó ez így? Biztonságos? Ezekkel a kérdésekkel mentünk el a kerékcserét végző budai műhelybe, s fordultunk szakértőnkhöz is.
A sztorihoz feltétlen tudni kell, hogy a Yaris elődje egy Wagon R+ volt, s téli gumijait felnistül a régi Suzukitól örökölte. A Toyota gyári kerékmérete 175/65 R14 (a nyáriak természetesen ilyenek), ellenben a Suzuki-félék 155/65 R14-esek, keskenyebbek. S mit kapott ebben a szükséghelyzetben a Toyota a teljesen elkoptatott, szálszakadt elsők helyett? Újszerű használtakat (egyébként darabját olcsón, 5000 forintért), de mert ezek voltak épp készleten, a 175-ös váltójaként 185/60 R14-es méretben. Hogy ettől a 3 centis különbségtől igen furán fest az autó, még hagyján. (Az eltérés jellemzően fordítva szokott előfordulni mondjuk hátsókerekes izomautóknál úgy szélességben, mint oldalfal-magasságban.) Vezetve feltűnik a differencia? Igen, ám igazából nem is ott, hogy nagyon máshogy viselkedne a kocsi, hanem a tempó kontra sebességmérő viszonylatban.
Jó, hogy egy-egy tengelyen azonosak a kerekek, de az elöl most 185/60 R14, hátul 155/65 R14-es kombináció rossz. Rossz, mert egyrészt nem gyáriak (175/65 vagy váltóméretként 165/70 kéne), s rossz, mert a széles első köpenyek feszülnek, egyenlőtlenül kopnak és sérülékenyek is. Plusz másképp tapadnak, s átvágják a kilométerórát is
Mert a keskeny kerekek kisebbek is, ami "becsapja" a sebességmérőt, mellékesen a kilométeróra-számlálót és a fedélzeti számítógépet is. (Zárójeles megjegyzés: valamennyire hát az általában a gyári 5,1 l/100 km-nél is bőven kedvezőbb átlagfogyasztási értékek sem voltak valósak, de a tankolás utáni számolások szerint is áll, hogy a 69 lóerős 3 hengeres vígan elvan 5 literből.) A műhelyben kedvesen és készségesen, a sárga Toyotára néhány nap távlatából is azonnal emlékezve azt az információt adták, hogy a 185-ös abroncs átmérője "hibahatáron belüli" (a 175/65-ösé átlagban 584, a 185/60-asé 578 mm), azonban a 155/65-ösé csak 558 mm, és ez döntően befolyásolja az említett paramétereket. A 185-ösök közel nem csalnak annyit.
Igyekezzünk betartani a gépkönyv utasításait, s ne azért, hogy átmenjen az autó a műszaki vizsgán...
Azt javasolták, hogy lehetőség szerint (a még egész jó egészségnek örvendő) hátsó gumikat is érdemes lenne ilyenekre cserélni, de az ideális az volna, ha új külön felnik is jutnának a téli abroncsokhoz, már amennyiben maradna az a kényelmes megoldás, hogy külön felnigarnitúrán legyen a nyári és a téli szett. De szélesebb kéne a 155-ösöknél, mert a széles gumi a keskeny felnin sérülékeny, feszül az oldalfal, a kisebb átmérő okán maga az autó is lejjebb ül, semmiképp sem szerencsés a helyzet...
Azt a feltételezést a cserét végző műhelyben is megerősítették, hogy a műszaki vizsgán egy ilyen "hibrid" soha nem menne át. Az autó tulajdonosának egyébiránt az a terve, hogy a műszakin már úgyis a nyári (és egységesen gyári) garnitúra lesz fent, a következő hideg időszakra meg már a téli szett is tökéletes lesz.
Persze gumi és gumi között is óriási különbség lehet, kiváltképp téli abroncsot vásárolva érdemes tényleg újat és megfelelő minőségűt választani
Az esettel kapcsolatban kikértük a nonstopgumi.hu ügyvezetőjének szakvéleményét is, Szűcs Tamás pedig elmondta, hogy az adott kombinációt ők maguktól nem rakták volna fel, csak ha külön kéri az autós (s ekkor a számlán rögzítik, hogy tájékoztatása után az ügyfél kérésére történt a szerelés).
Nem rakták volna fel, mert így tényleg eléggé sérülékeny a feszülő gumi (akár egy kis padkázás is tönkreteheti), tapadásbeli különbségek lehetnek, s nem pozitív irányban, a nyomtáv is módosul, a műszaki vizsga meg azért műszaki vizsga, hogy szavatolja az autó gyári vagy ahhoz közelítő, ám kellően biztonságos állapotát.
Át akarták verni a Yaris tulajdonosát, rá akarták sózni a készleten lévő, nem új és sok autóra nem is passzoló 185/60-as abroncsokat? Nem. Elmondták neki, hogy ez nem túl jó, de azért vállalható - ideiglenes - megoldás. Tanulság? Szuper, ha van két felnigarnitúra, de lehetőleg mindkettő gyári méretű legyen. Még akkor is, ha a sofőrt nem érdekli a tűpontos sebesség (mert mindig óvatosan, körültekintően, kicsit lassabban megy a megengedettnél), illetőleg a fedélzeti számítógép fogyasztási adatait sem lesi árgus szemmel. S még akkor is, ha nem kevés pluszpénzbe fáj a meglévő, de nem ideális méretű kereket gyárira cserélni. Gumit, felnit egyaránt. Télen fokozottan nem mindegy,
milyen négy tenyérnyi felületen autózunk. Fő a biztonság.
Nekem sok tapasztalatom van az első-hátsó tengelyen lévő eltérő márkával, illetve mérettel. Igaz a váltóméretre mindig ügyeltem eltérő méretnél. Még téliben sem érezhető különbség vezethetőségben, 4 azonos vagy 2-2 eltérő pár között. Hozzá tartozik, általában a középkategóriás, hasonló tulajdonságú gumikat variálom, és a futófelületek szélessége között maximum 1 cm volt, és az is csak nyári esetén. Bátran ajánlom az ésszerű variációkat!
Az a tény,hogy 4,5″ felnire nem szerelünk 185/60r14 abroncsot csak engem zavar?
az abs-t nem zavarja
bocs , de szgk.-nál kiegészítették szerkezet , mintázati jelleg minden tengelyre vonatkozik , az azonos márka nemkötelező
összefoglalva : személygépkocsinál tengelyenként azonos méret , azonos teherbírás ,valamennyi tengelyen azonos szerkezet / vagy radiál vagy diagonál / és azonos mintázati jelleg / vagy téli vagy nyári vagy terep
(5) Gépjárművön, mezőgazdasági vontatón, lassú járművön és pótkocsin az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
(6) A személygépkocsin a gumiabroncsoknak valamennyi tengelyen azonos szerkezetűeknek (egységesen vagy diagonál, vagy radiál) kell lenniük. Textilöves és acélöves radiál abroncsok vegyes használata esetén – függetlenül attól, hogy a jármű melyik tengelye a hajtott – az első tengely kerekeire kell szerelni a textilöves radiál abroncsokat.
Mind a 4 kerékre csakis azonos márkájú és azonos mintázatú, tehát csakis teljesen egyforma gumit!
Hibrid megoldás nagy stabilitás romlással jár, hiába a tengelyenként azonos gumi!
E tekintetben a legnagyobb figyelmeztetés számomra az volt, amikor az addigi „cucilista” autóimat 1992-ben nyugatira váltottam. Megvételkor az első tengelyen jó állapotú egyforma Michelin gumik voltak, még a hátsón ugyanolyan méretű szintén egyforma, de Pirelli.
A jó magyar nyomvályús utakon elképesztően balesetveszélyes, instabil, infarktus közeli állapotú vezethetősége volt a kocsinak.
Iránytartása szinte semmi, finom kormánymozdulatokra alkalmatlan volt, nem reagált semmit. Többet kellett mozdítani, akkor meg úgy megindult az adott irányba, hogy az a veszély fenyegetett, vagy az árokban, vagy a bal oldalon kötök ki. Szörnyű volt!
Vittem futómű vizsgálatra, futómű geometriára, minden rendben, semmi rendellenességet nem találtak rajta.
Aztán kicseréltem mind a 4 gumit egyformára, ami egycsapásra megváltoztatott mindent.
Attól kezdve stabilitási problémáim megszűntek.
Azóta csakis azonos gumi mind a 4 kerékre!
Azzal a kijelentéssel nem értek egyet hogy, :”Azt a feltételezést a cserét végző műhelyben is megerősítették, hogy a műszaki vizsgán egy ilyen „hibrid” soha nem menne át.”
Van elég sok ilyen „hibrid” gyárilag bmw, merci, porshe stb. A müszaki vizsgán is a KRESZ és KÖHEM rendeleteket kell figyelembe venni. Épp az ilyen „hibrid” autók miatt irja a kresz azt, hogy csak tengelyenként kell azonos méretű abroncsoknak lennie külön tengelyen eltérhet. Én is gumiszerelő vagyok és a hajam égnek áll ettől a rendelettől és nem értek vele egyet, minden tekintetben baleset és élet veszélyes a nem gyár által ajánlott méretek használata, de ez magyar ország, ha jog alkotók igy találták ki akkor lehet alkalmazni. Én vizsgáztattam eltérő mérettel szerelt autót gond nélkül, ha bele kötnek hivatkozni kell a kreszre:
A gumiabroncs kiválasztásakor mindenekelőtt a KRESZ szabályait kell figyelembe venni.
A KRESZ előírja, hogy az autóra tilos olyan abroncsokat szerelni, amelyeken az adott jármű konstruktőre által megadott legnagyobb teherbíró képességnél kisebb terherbírási index vagy sebesség-kategória jel van feltüntetve (a KRESZ 1994. 10. 24-i rendelettel kiegészített R59 sz. cikke).
A KRESZ előírja, hogy egyazon tengelyen az abroncsok legyenek:
azonos márkájúak
azonos méretűek
azonos felhasználási kategóriájúak (pl.: országút, hó, terepjáró)
azonos felépítésűek (diagonál vagy radiál)
azonos sebesség kategóriájúak (T, H, V, W…)
azonos teherbíró képességűek.
(DE CSAK EGYAZON TENGELYEN)
Igazad van, azt a szót, hogy gumis, idézőjelbe kellett volna tenni.
Az ABS-t is bezavarja, mert azt hiszi csúszik az első két gumi.
AKKOR AZ NEM GUMIS VOLT !!! CSAK EGY KÉNYSZER VÁLLALKOZÓ.
Ismerek olyan esetet, amikor a gumis, annyira a gyáritól eltérő gumit tett az autóra, (mert olyan volt) hogy ha beültek hátra ketten, akkor a gumi, beleért a doblemezbe.