Verstappen tizedszer nyert sorozatban, erre korábban senki sem volt képes a sportág történetében
Az őrült holland hétvége után Olaszországba látogatott a Formula-1 mezőnye az ikonikus monzai pályára. A pénteki napon Verstappen hozta a szokásos formáját, és az első szabadedzésen a leggyorsabb időt futotta. A második gyakorláson viszont szokatlan név tűnt fel az eredményjelző tetején, hiszen a születésnapos Carlos Sainz futotta a leggyorsabb kört a péntek késő délutáni edzésen, mögötte Lando Norris 19 ezredmásodperccel maradt le, míg Verstappen csupán az ötödikként zárta a pénteket.
Pérez hiába végzett csapattársa előtt, a csapat nem lehetett felhőtlenül boldog, hiszen a második gyakorláson odacsapta a Red Bullt a Parabolicában
Szombaton Sainz folytatta menetelését, és a harmadik, egyben utolsó szabadedzést is az élen zárta, mögötte Verstappen következett mindössze 86 ezredmásodperces lemaradással.
Sainz egész hétvégén erős tempót mutatott
Az időmérő előtt már a legtöbben azt rebesgették, hogy a Ferrari megfoghatja e hazai pályáján a Red Bullt, vagy a bikások holland pilótája ezúttal is érvényesíti a papírformát. A Q1-ben úgy tűnt valóban Verstappennek áll a zászló, hiszen nyerte az első szakaszt, mögötte pedig a hetek óta kiváló formát mutató Alex Albon futott be a Williams volánja mögött. Csupán második Formula-1-es hétvégéjén a sérült Daniel Ricciardót helyettesítő Liam Lawson is továbbjutott az időmérő középső szakaszába, ahogyan az egyre jobb teljesítmény nyújtó Logan Sargeant is. Szégyenszemre mindkét Alpine búcsúzott már az első szakaszban, csakúgy mint Zhou, Magnussen, és a mostanában sokat ekézett Lance Stroll, aki ráadásul majdnem egy másodpercet kapott a saját csapattársától, a simán továbbjutó Fernando Alonsótól.
Lawson csupán a második hétvégéjén a Q2-be kormányozta az Alpha Taurit
Az időmérő középső szakasza már egy fokkal szorosabb csatát hozott a két Ferrari és Verstappen között. A holland ezúttal is az élen zárt, viszont a harmadik Sainz is csupán 54 ezredre futott be a bajnoki éllovas mögött. Albon a Q2-ben is megkeserítette a "nagyok" dolgát, hiszen a negyedik legjobb időt regisztrálta. Ellenben búcsúzni kényszerült csapattársa, Sargeant csupán a tizenötödik rajthelyet szerezte meg, előtte Bottas és Hülkenberg végzett, a két Alpha Tauri pedig éppen csak lecsúszott a Q3-ról, igaz, ehhez Tsunoda sokkal közelebb volt, mindössze 13 ezreddel maradt el Norris továbbjutó idejétől.
A Q1 és a Q2 után úgy tűnt, Verstappent nem tudják megfogni a Ferrarik
A kvalifikáció végjátéka igazi tűzijátékot hozott. Az utolsó próbálkozásoknál Leclerc, Verstappen és Sainz egymás után futották utolsó mért körüket, és teoretikusan fej-fej mellett küzdött a három versenyző. Elsőként Leclerc fejezte be a mért körét, és néhány pillanatra magának is tudhatta az elsőséget, majd Verstappen ugrott az élre, ám jött Sainz, és csupán 13 ezreddel verve a holland körét megszerezte a vasárnapi futamra az első helyet a Tifosi legnagyobb örömére.
A Ferrarikat az időmérő alatt vizsgálta az FIA, hiszen nem tartották a kötelezően előírt maximális köridőt a Q1-ben, de végül mindkét vörös autó megúszta a büntetést
A vasárnapi futam rajtját egy kisebb közjáték szakította meg, ugyanis a felvezető kör végén Tsunoda Alpha Taurija megadta magát, ezért a mezőny még egy formációs kört teljesített, abban bízva, hogy ez idő alatt sikerül eltakarítani a szebb napokat is látott versenyautót. A japán AT04-ese viszont sebességben ragadt, ezért a pályabírók nem tudták letolni biztonságos helyre, így a mezőny a rajtrácson várta a takarítás végét.
Tsunoda futama az előtt véget ért, mielőtt elkezdődött volna
Az 51 körösre redukálódott verseny startját végül remekül kapta el az első helyről induló Sainz, az élmezőny pedig pozíciócsere nélkül eljött az első körökben. A spanyol viszont hiába igyekezett lerázni az üldöző Verstappent, a holland a harmadik körtől DRS segítségével támadhatott az első helyért. A hatodik körben intézte az első komolyabb rohamot a címvédő az egyes kanyarban, de a Ferrari idősebb versenyzője kőkeményen, a szabályosság határát súrolva hárította a támadást. Az élen zajló csatát Leclerc szorosan a két éllovas mögött figyelte, a mezőny többi tagja kissé leszakadt a verseny ezen pontján.
Sainz remekül védekezett, de csak a tizenötödik körig tudta feltartani a gyorsabb Red Bullt
Miközben az első három egymást szórakoztatta, a negyedik helyen szintén hatalmas csata alakult ki Pérez és Russell között, de utóbbi szépen visszaverte a mexikói támadásait, aki rendre az egyes kanyar bejáratán próbálta kifékezni a Mercedest - kevés sikerrel. A 14. körben végül Pérez áthámozta magát, azonban ezt szabálytalanul tette, ugyanis az egyes sikánt átvágva került a brit elé, így azonnal vissza is adta a pozíciót.
Russell sem bírt a Red Bullal, de alaposan megnehezítette Pérez versenyét
Sainz a 15. körig bírta idegekkel Verstappen nyomását, az első sikánba menet elfékezte magát a spanyol, így Verstappen könnyedén rágyorsított, a négyes bejáratán pedig a belső íven fordulhatott a címvédő, és azonnal otthagyta mindkét Ferrarit, egy körrel később már másodpercen kívül autózott hozzá képest a pole-ból induló Sainz. Az első kiállások után Verstappen már 5 másodperc körüli előnnyel is vezetett, viszont a Ferrarik - Pérezzel a sebváltójukon - elkezdek visszazárkózni, amit Sainz addigi legyorsabb versenyköre is mutatott, a hollandot pedig az is hátráltatta, hogy az első etapját elnyújtó Hamiltonon is át kellett rágnia magát, de ezt gond nélkül megoldotta a Red Bull versenyzője.
A Mercedesek ezúttal nem tudtak beleszólni az élen zajló csatába
A 27. kör végére aztán a két Ferrari is utolérte a hétszeres világbajnokot, és a Parabolica előtt kéz a kézben előzték Hamiltont, akár a kör végén rögtön ki is állt friss közepesekért. A versenytáv féltávját elhagyva immár Pérez miatt aggódhattak a Ferrarik, hiszen a mexikói Leclerc sanyargatta a harmadik helyért, amit a 32. körben végül meg is szerzett, miután DRS-sel kikerülte a monacóit az egyenesben.
Péreztől nem lehet elvitetni, kiválóan versenyzett vasárnap
Tizenöt körrel a vége előtt Verstappen már több mint nyolc másodperccel vezetett Sainz előtt, akihez egyre közelebb ért a másik Red Bullal Pérez. A mexikói körökön keresztül próbálta levadászni az előtte haladó Ferrarit, de a 43. körig nem járt sikerrel. Ez ugyancsak Verstappen malmára hajtotta a vizet, hiszen hat körrel a vége előtt már 12 másodperccel vezetett, részben a mögötte csatázóknak köszönhetően. Pérez végül a 46. körben tudta szabályosan megelőzni a másik Ferrarit is, így kialakítva az idén már oly sokat látott Red Bull 1-2-őt.
Hamilton és Piastri is keményen küzdöttek, végül majdnem mindketten kiestek, miután a négyes bejáratán ütköztek. A versenybírók a hétszeres bajnokot találták bűnösnek az esetért, így öt másodperces időbüntetést kapott
Miután Pérez elhúzott a két Ferrari elől, a piros autók egymást kezdték gyepálni. Leclerc keményen támadta az előtte haladó csapattársát, viszont Sainz sem akarta könnyedén adni magát, a párbaj pedig ütközésbe torkollott a 4-5-ös kanyarkombinációban, de végül mindketten sérülés nélkül tovább tudott menni. Egy körrel a vége előtt még mindig az jelentette a legnagyobb izgalmat, hogy melyik Ferrari végez a dobogó alsó fokán, vagy az, hogy egyáltalán célba érnek e a piros autók, hiszen nem kímélte egymást a két csapattárs. Verstappen végül hat másodperccel nyerte az Olasz Nagydíjat, mögötte Pérez futott be, a harmadik helyet pedig vérrel-verítékkel Carlos Sainz szerezte meg. Leclercnek maradt a negyedik hely, mögöttük a két Mercedes futott be Russell-Hamilton sorrendben, Albont intette le hetedikként a kockás zászló, az első tízet pedig Norris, Alonso, és Bottas teszi teljessé. Folytatás két hét múlva Szingapúrból!
Az Olasz Nagydíj végeredménye:
A bajnokság állása tizenöt hétvége után: