Elkészültek, végre – Kipróbáltuk a plug-in Peugeot-kat
A konnektoros Peugeot-k hozták el a márkához illő identitást. Kipróbáltuk őket!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Formabontó, extravagáns, nagyon fiatalos és menő autókat rajzolnak a Peugeot-nál, és ebbe a tökéletesre faragott összképbe már nem illik a hagyományos hajtáslánc, annál inkább a hibrid.
Ennek nem szabad, hogy hangja legyen, a Peugeot dizájnfilozófiája önálló jelenség, és végre eljutottak oda, hogy ez a kép beteljesedik.
Az 508 és 508 SW Hybrid és a 3008 Hybrid4 kezdik a konnektorról tölthető Peugeot hibridek invázióját.
Elsőként a 3008-cal ismerkedtünk, és egy olyan végtelenül izgalmas helyszínre érkeztük a crossoverrel, ami legalább annyira ámulatba ejtett, mint amennyire az, hogy mennyire jól passzol a hibrid rendszer a 3008-hoz. Az Autódromo de Sitges-Terramar két elnyújtott döntött kanyarú ovál betonpályája sokat sajnos nem tudna mesélni, 1923-ban tartottak rajta egyetlen 2,0 literes GP futamot, utána az ’50-es évekig csak kisebb versenyeket. Azóta nem igazán foglalkoztak vele, pedig lenyűgöző helyszín, jelenlegi tulajdonosa a ’90-es években vette birtokba és egy motorsport őrülteknek szóló szállodát tervezett a helyszínre, valójában azóta semmi sem történt, sajnos.Emissziós norma | Euro 6d |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1598 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | automata/8 |
Belsőégésű motor teljesítménye [LE (1/min)] | 200/6000 |
Belsőégésű motor nyomatéka [Nm (1/min)] | 300/3000 |
Elektromotor teljesítménye [LE (1/min)] | 108/2500 (112/14000) |
Elektromotor nyomatéka [Nm (1/min)] | 300/500-2500 (160/0-4760) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,9 |
Végsebesség [km/h] | 235 |
Fogyasztás - vegyes (WLTP)[l/100 km] | 1,3 |
CO2-kibocsátás (WLTP) [g/km] | 29 |
Elektromos hatótáv (WLTP) [km] | 59 |
Mit kerestünk egy ilyen helyen egy hibrid autóval? Valójában a 3008 Hybrid4 a Peugeot valaha készült legerősebb sorozatgyártású autója. Gyors is, 5,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, ami már több mint tisztességes egy ilyen autótól. A versenypályán persze nem mehettünk tempót, mert már nagyon rossz állapotban van, helyette némi terepezéssel készültek a szervezők. Ugyanis a Hybrid4 egy virtuális összkerékhajtást adó rendszer, vagyis a hagyományossal ellentétben itt úgy kapunk hátul hajtást, hogy külön villanymotor kerül a hátsó tengelyre. A 300 lóerős rendszerteljesítményt egy 200 lóerős 1,6-os turbómotor, egy 100 lóerős első és egy 112 lóerős hátsó villanymotor adja le. Az első villanymotort a meglévő EAT8 automata váltóval egybe építették, azt picit átalakítva, így kapta az e-EAT8 nevet. A terepezésnél persze nem kell nagyra gondolni, némi csúszós, agyagos emelkedő, lejtőn ereszkedés, pici leátlózás szerepelt a rövid útvonalban, aminek a legnagyobb érdekessége az volt, hogy tisztán elektromosan volt képes végig csinálni. Itt az emelkedőn elindulás a legnagyobb érdekesség, ugyanis a hátsó villanymotornak ilyenkor több mint 1600 kilót kell megmozdítania, miután a hibrid rendszer 300 kiló plusz súlyt jelent.
A hátsó elektromotor hozadéka egy teljesen új bölcső a hátsó tengelyen, amivel már nem csatolt lengőkaros, hanem multilink a hátsó felfüggesztés.
Ennek azért kell örülnünk, mer az alap megoldás furcsán béna bukdácsolásaitól teljesen mentesül a Hybrid4, így vezethetőségben is jóval stabilabb. A 13,2 kWh-s akkumulátort a padlólemezbe építik, az EMP2-ben már ennek is tudnak helyet csinálni. 100%-ra töltve 59 km-es elektromos hatótávot biztosít WLTP szerint mérve. Kombinált üzemanyag fogyasztása 1,3 l/100 km, károsanyag-kibocsátása pedig kategóriaelső, mindössze 29 g/km. A változtatható menetmódok egy új hibridnél már alapelvárás, itt is szerepelnek. Választhatunk teljesen elektromos módot, valamint hibrid, sport és 4WD üzemet. Ezek mellett akkumulátor-menedzsment programot is kapott, a műszerfalon lévő külön kapcsolóval hívhatjuk elő a menüjét, amiben beállíthatjuk a töltés idejét és azt is, hogy 10, vagy 20 kilométernyi töltöttséget tegyen félre későbbre, vagy esetleg az egészet, amennyi éppen van az akkumulátorban (igen, az Opel Grandland X Hybrid4 pont ezt adja, nem véletlenül!).A négykerékhajtású 3008 Hybrid4 csak a legmagasabb GT felszereltségben lesz elérhető, később érkezik az alacsonyabb felszereltségű, csak elsőkerekes, 225 lóerős kivitel. A Hybrid4 GT egyik legérdekesebb pontja a felszereltséget tekintve az ülés- és műszerfalhuzat. Egyedi világosszürke eredeti Alcantara kárpitot használnak, franciásan ízléses mintájú varrással. Szép megoldás, hogy ebből a műszerfalra és az ajtókra is jut, a hangulat ettől egészen különleges és magávalragadó.
Ebbe a miliőbe már nem illik belerondítani egy motorindítással, pláne nem egy dízellel.
Így az indítás, pontosabban a bekapcsolás élménye igazán kerekké varázsolja ezt a képet. 300 lóerő nem hangzik rosszul, de nem egy éles sportautónak, csupán egy elég erős SUV-nak érződik. Meglódul rendesen, de valahogy nem érezni ezt annyira fontosnak. Az utasteret ügyesen leszigetelték, abból sem hallani sokat, amikor beindul a benzinmotor, rendkívül kulturált amúgy is a hangja. Apró érdekesség, hogy elektromos módban haladva egy kis kék LED világít a külvilág felé a belső tükör alján, így mindenki láthatja, ha éppen megmentjük a Földet azzal, hogy nem indítjuk be a benzinmotort.508 Hybrid | 508 SW Hybrid | |
Emissziós norma | Euro 6d | |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1598 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | automata/8 | |
Belsőégésű motor teljesítménye [LE (1/min)] | 178/6000 | |
Belsőégésű motor nyomatéka [Nm (1/min)] | 300/3000 | |
Elektromotor teljesítménye [LE (1/min)] | 108/2500 | |
Elektromotor nyomatéka [Nm (1/min)] | 300/500-2500 | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 7,9 | 8 |
Végsebesség [km/h] | 240 | |
Fogyasztás - vegyes (WLTP)[l/100 km] | 1,3 | |
CO2-kibocsátás (WLTP) [g/km] | 29 | 30 |
Elektromos hatótáv (WLTP) [km] | 54 | 52 |
A Peugeot új hibrid hajtása az 508-ban csak az elsőkerékhajtású kivitelben készül, legalábbis egyelőre. A 225 lóerős rendszerteljesímény érzésre nem kevesebb, mint a 3008 Hybrid4 300 lóereje, az egy szem villanymotor elöl ügyesen meglódítja az 508-at. A rendszerben eltérést az akkumulátorban találunk, az 508 és 508 SW esetén 11,8 kWh-s egységet alkalmaztak, ami 54 és 52 km-es hatótávolságot, 29 és 30 g/km károsanyag-kibocsátást és egyaránt 1,3 literes kombinált fogyasztást ígér. A GT-hez itt is jár az Alcantara üléshuzat, valamint a valódi faberakású műszerfal és középkonzol. Apró, ám annál lényegesebb részlet, hogy a hibrid rendszerek nem vesznek el helyet a csomagtartókból, az 508 továbbra is 487 és 530 literes poggyászteret kínál. A 3008 esetében sem változik a raktér, annak ellenére, hogy a hátsó futóművet is jelentősen megváltoztatják. A hibrid 508-at vezetni pont olyan, amilyennek a formája alapján elképzelnék.
A különc, mégis nagyon elegáns vonalvezetésű csapotthátúhoz és kombihoz csodásan passzol a hangtalan suhanás.
Az 508 Hybrid háromféle felszereltséggel, Allure, GT Line és GT lesz elérhető, utóbbihoz mindenképp jár az Alcantara kárpitos utastér. Lesz összkerékhajtású kivitel is, az viszont csak abból a sportverzióból, amit a Peugeot épp a bemutató ideje alatt jelentett be, hogy sorozatgyártásba kerül. Az 508 Hybrid4 PSE 400 lóerős rendszerteljesítménnyel, erősebb fékrendszerrel és dögös külsővel fog érkezni. Kicsit azt érezni a Peugeot legfrissebb modellkínálatán szemezgetve, hogy egy átmeneti időszak most véget ért. Az új hibrid modelleket vezetve a hagyományos hajtásláncok ideje lejártnak tűnik, az utazás és az irányítás minősége egy magasabb minőségi szintre került, utolérte a dizájnt, és ezt a pillanatot már régóta vártuk.