Elkészültek, végre – Kipróbáltuk a plug-in Peugeot-kat

A konnektoros Peugeot-k hozták el a márkához illő identitást. Kipróbáltuk őket!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Formabontó, extravagáns, nagyon fiatalos és menő autókat rajzolnak a Peugeot-nál, és ebbe a tökéletesre faragott összképbe már nem illik a hagyományos hajtáslánc, annál inkább a hibrid.

Volt idő, amikor a Peugeot-kat már csak a formájuk miatt is lehetett szeretni. Igaz, ez szerintem a márka teljes történelmére szólhatna, de a dizájn ízlés kérdése. Ma az egyik legkívánatosabb modellpalettával rendelkező gyártó még mindig, de valami folyton hiányzott a legújabb modellekből. Az 508-nál szebb középkategóriás szedánt/csapotthátút mondani ma nehéz, kombit egyenesen lehetetlen, és nálam a 3008 is betalált rögtön az elején. De mindegyikkel ugyanaz volt a problémám, vagy inkább ugyanazt hiányoltam belőlük; az elképesztően eltalált külső és belső dizájnhoz passzoló viselkedést. Modern, divatos mind az 508, mind a 3008, de ha csak meghallom a dízelmotor franciás csattogását (ami egyébként a dízelek körében még mindig az egyik leginkább kellemes fajta - a szerk.), alaposan elkeserít, miközben egy szobrot látok magam előtt.

Ennek nem szabad, hogy hangja legyen, a Peugeot dizájnfilozófiája önálló jelenség, és végre eljutottak oda, hogy ez a kép beteljesedik.

Azt kell mondanom, már így elöljáróban is, hogy hibrid hajtáslánc ennyire még egyetlen autónak sem állt jól, mint az új Peugeot-knak.
A legtöbb gyártó veszettül elektromosítja a modellpalettáját. A Peugeot-nál is úgy képzelik el, hogy rövid időn belül a kínálatuk minden egyes tagjában szerepelni fog valamilyen elektromos rásegítés. Ezt most a szükség és a divat is vezérli, előbbire a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében van égető szükség, egyébiránt pedig a kereslet is ezt az irányt diktálja. Ennek érdekében az első hullámban három modellből készült el a plug-in hibrid verzió, valamint a 208 és 2008 modellekből egyenesen a teljesen elektromos kivitel.

Az 508 és 508 SW Hybrid és a 3008 Hybrid4 kezdik a konnektorról tölthető Peugeot hibridek invázióját.

Elsőként a 3008-cal ismerkedtünk, és egy olyan végtelenül izgalmas helyszínre érkeztük a crossoverrel, ami legalább annyira ámulatba ejtett, mint amennyire az, hogy mennyire jól passzol a hibrid rendszer a 3008-hoz. Az Autódromo de Sitges-Terramar két elnyújtott döntött kanyarú ovál betonpályája sokat sajnos nem tudna mesélni, 1923-ban tartottak rajta egyetlen 2,0 literes GP futamot, utána az ’50-es évekig csak kisebb versenyeket. Azóta nem igazán foglalkoztak vele, pedig lenyűgöző helyszín, jelenlegi tulajdonosa a ’90-es években vette birtokba és egy motorsport őrülteknek szóló szállodát tervezett a helyszínre, valójában azóta semmi sem történt, sajnos.
Peugeot 3008 Hybrid4
Emissziós norma Euro 6d
Hengerűrtartalom [cm3] 1598
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/8
Belsőégésű motor teljesítménye [LE (1/min)] 200/6000
Belsőégésű motor nyomatéka [Nm (1/min)] 300/3000
Elektromotor teljesítménye [LE (1/min)] 108/2500 (112/14000)
Elektromotor nyomatéka [Nm (1/min)] 300/500-2500 (160/0-4760)
Gyorsulás 0-100 km/h 5,9
Végsebesség [km/h] 235
Fogyasztás - vegyes (WLTP)[l/100 km] 1,3
CO2-kibocsátás (WLTP) [g/km] 29
Elektromos hatótáv (WLTP) [km] 59

Mit kerestünk egy ilyen helyen egy hibrid autóval? Valójában a 3008 Hybrid4 a Peugeot valaha készült legerősebb sorozatgyártású autója. Gyors is, 5,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, ami már több mint tisztességes egy ilyen autótól. A versenypályán persze nem mehettünk tempót, mert már nagyon rossz állapotban van, helyette némi terepezéssel készültek a szervezők. Ugyanis a Hybrid4 egy virtuális összkerékhajtást adó rendszer, vagyis a hagyományossal ellentétben itt úgy kapunk hátul hajtást, hogy külön villanymotor kerül a hátsó tengelyre. A 300 lóerős rendszerteljesítményt egy 200 lóerős 1,6-os turbómotor, egy 100 lóerős első és egy 112 lóerős hátsó villanymotor adja le. Az első villanymotort a meglévő EAT8 automata váltóval egybe építették, azt picit átalakítva, így kapta az e-EAT8 nevet. A terepezésnél persze nem kell nagyra gondolni, némi csúszós, agyagos emelkedő, lejtőn ereszkedés, pici leátlózás szerepelt a rövid útvonalban, aminek a legnagyobb érdekessége az volt, hogy tisztán elektromosan volt képes végig csinálni. Itt az emelkedőn elindulás a legnagyobb érdekesség, ugyanis a hátsó villanymotornak ilyenkor több mint 1600 kilót kell megmozdítania, miután a hibrid rendszer 300 kiló plusz súlyt jelent.
Hirdetés

A hátsó elektromotor hozadéka egy teljesen új bölcső a hátsó tengelyen, amivel már nem csatolt lengőkaros, hanem multilink a hátsó felfüggesztés.

Ennek azért kell örülnünk, mer az alap megoldás furcsán béna bukdácsolásaitól teljesen mentesül a Hybrid4, így vezethetőségben is jóval stabilabb. A 13,2 kWh-s akkumulátort a padlólemezbe építik, az EMP2-ben már ennek is tudnak helyet csinálni. 100%-ra töltve 59 km-es elektromos hatótávot biztosít WLTP szerint mérve. Kombinált üzemanyag fogyasztása 1,3 l/100 km, károsanyag-kibocsátása pedig kategóriaelső, mindössze 29 g/km. A változtatható menetmódok egy új hibridnél már alapelvárás, itt is szerepelnek. Választhatunk teljesen elektromos módot, valamint hibrid, sport és 4WD üzemet. Ezek mellett akkumulátor-menedzsment programot is kapott, a műszerfalon lévő külön kapcsolóval hívhatjuk elő a menüjét, amiben beállíthatjuk a töltés idejét és azt is, hogy 10, vagy 20 kilométernyi töltöttséget tegyen félre későbbre, vagy esetleg az egészet, amennyi éppen van az akkumulátorban (igen, az Opel Grandland X Hybrid4 pont ezt adja, nem véletlenül!).
A négykerékhajtású 3008 Hybrid4 csak a legmagasabb GT felszereltségben lesz elérhető, később érkezik az alacsonyabb felszereltségű, csak elsőkerekes, 225 lóerős kivitel. A Hybrid4 GT egyik legérdekesebb pontja a felszereltséget tekintve az ülés- és műszerfalhuzat. Egyedi világosszürke eredeti Alcantara kárpitot használnak, franciásan ízléses mintájú varrással. Szép megoldás, hogy ebből a műszerfalra és az ajtókra is jut, a hangulat ettől egészen különleges és magávalragadó.

Ebbe a miliőbe már nem illik belerondítani egy motorindítással, pláne nem egy dízellel.

Így az indítás, pontosabban a bekapcsolás élménye igazán kerekké varázsolja ezt a képet. 300 lóerő nem hangzik rosszul, de nem egy éles sportautónak, csupán egy elég erős SUV-nak érződik. Meglódul rendesen, de valahogy nem érezni ezt annyira fontosnak. Az utasteret ügyesen leszigetelték, abból sem hallani sokat, amikor beindul a benzinmotor, rendkívül kulturált amúgy is a hangja. Apró érdekesség, hogy elektromos módban haladva egy kis kék LED világít a külvilág felé a belső tükör alján, így mindenki láthatja, ha éppen megmentjük a Földet azzal, hogy nem indítjuk be a benzinmotort.
Peugeot 508, 508 SW Hybrid
508 Hybrid 508 SW Hybrid
Emissziós norma Euro 6d
Hengerűrtartalom [cm3] 1598
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat automata/8
Belsőégésű motor teljesítménye [LE (1/min)] 178/6000
Belsőégésű motor nyomatéka [Nm (1/min)] 300/3000
Elektromotor teljesítménye [LE (1/min)] 108/2500
Elektromotor nyomatéka [Nm (1/min)] 300/500-2500
Gyorsulás 0-100 km/h 7,9 8
Végsebesség [km/h] 240
Fogyasztás - vegyes (WLTP)[l/100 km] 1,3
CO2-kibocsátás (WLTP) [g/km] 29 30
Elektromos hatótáv (WLTP) [km] 54 52

A Peugeot új hibrid hajtása az 508-ban csak az elsőkerékhajtású kivitelben készül, legalábbis egyelőre. A 225 lóerős rendszerteljesímény érzésre nem kevesebb, mint a 3008 Hybrid4 300 lóereje, az egy szem villanymotor elöl ügyesen meglódítja az 508-at. A rendszerben eltérést az akkumulátorban találunk, az 508 és 508 SW esetén 11,8 kWh-s egységet alkalmaztak, ami 54 és 52 km-es hatótávolságot, 29 és 30 g/km károsanyag-kibocsátást és egyaránt 1,3 literes kombinált fogyasztást ígér. A GT-hez itt is jár az Alcantara üléshuzat, valamint a valódi faberakású műszerfal és középkonzol. Apró, ám annál lényegesebb részlet, hogy a hibrid rendszerek nem vesznek el helyet a csomagtartókból, az 508 továbbra is 487 és 530 literes poggyászteret kínál. A 3008 esetében sem változik a raktér, annak ellenére, hogy a hátsó futóművet is jelentősen megváltoztatják. A hibrid 508-at vezetni pont olyan, amilyennek a formája alapján elképzelnék.

A különc, mégis nagyon elegáns vonalvezetésű csapotthátúhoz és kombihoz csodásan passzol a hangtalan suhanás.

Az 508 Hybrid háromféle felszereltséggel, Allure, GT Line és GT lesz elérhető, utóbbihoz mindenképp jár az Alcantara kárpitos utastér. Lesz összkerékhajtású kivitel is, az viszont csak abból a sportverzióból, amit a Peugeot épp a bemutató ideje alatt jelentett be, hogy sorozatgyártásba kerül. Az 508 Hybrid4 PSE 400 lóerős rendszerteljesítménnyel, erősebb fékrendszerrel és dögös külsővel fog érkezni. Kicsit azt érezni a Peugeot legfrissebb modellkínálatán szemezgetve, hogy egy átmeneti időszak most véget ért. Az új hibrid modelleket vezetve a hagyományos hajtásláncok ideje lejártnak tűnik, az utazás és az irányítás minősége egy magasabb minőségi szintre került, utolérte a dizájnt, és ezt a pillanatot már régóta vártuk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?