Nem éppen ez a 911-es természetes közege, a Dakar verzió viszont pont ilyen igénybevételre készült
Húzós árcédulával érkezik a 992-es széria huszonhatodik, és egyben talán a legkülönlegesebb limitált sorozata, a százmilliós vételár ellenére szinte biztos, hogy pillanatok alatt talál gazdára az összes 911 Dakar. Na de mégis mi köze a legnépszerűbb Porsche sportautónak a terepjáráshoz?
Dicséretes, hogy a Dakar nevet ilyen formába hozták vissza, nem a Cayenne egy felszereltségi szintjére pazarolták
A Porsche évtizedekkel ezelőtt is indult különféle autóversenyeken, többek között ralifutamokon is, ám akkor még nem volt SUV a kínálatban, így abból főztek, ami volt. Első ízben a hetvenes években készült emelt hasmagasságú sportkocsi, majd a nyolcvanas években tovább reszelgették a technikát, az összkerékhajtás alkalmazásával a sikerek is megérkeztek. Nem csak a 911-ből, hanem a szupersportautónak számító 959-ből is készült terepen csapatós változat, de akkor még szó sem volt kereskedelmi forgalomról.
Tetőcsomagtartó és LED fény is kérhető, a kerekek elöl 19, hátul 20 colosak, a gumik miatt kellett korlátozni a végsebességet
A Porschénél kapva kaptak az alkalmon, hogy egy újabb múltidéző modellből készüljön limitált kiadás, ezúttal viszont az egyedi festésen és néhány dekormatricán túl komolyabb átalakítást végeztek a legendás típuson. A kiindulási alapot a Carrera 4 GTS jelentette, így az összkerékhajtás alap, a teljesítmény is egyezik, a háromliteres boxermotor 480 lóerős, a váltó duplakuplungos. Az autó 5 centis emelést kapott, amit további három centivel lehet fokozni a szintszabályozásnak köszönhetően, ebben az állásban 170 km/óra a maximális tempó, ami az elmúlt 40 év legalacsonyabb értéke a 911-esek között. A dinamika miatt azért komoly aggodalomra nincs ok, 3,2 másodperc alatt futja a százat, az emelést csökkentve 240 km/órára nő a maximális tempó, ez nagyjából a 20 évvel ezelőtti Porsche sportkocsik értékének felel meg.
A Porsche nagy hangsúlyt fektet a tartósságra, a Dakar félmillió tesztkilométert tudhat a háta mögött
A extrém igénybevételhez mélyen bordázott Pirelli abroncsok járnak, az ABS-t áthangolták, a rajtautomatika pedig engedi kipörögni a kerekeket. A kiegészítők sora is látványos, többek között 42 kilót bíró tetőcsomagtartó és tetőn elhelyezett LED világítás is kérhető, aki nosztalgikus hangulatba került az emelt 911 láttán, annak a korabeli versenyautók mintájára hajazó festéssel is kérheti a Dakart.
Mindössze 2500 példányban készül a Dakar, nagy tülekedés várható a potenciális vevőjelöltek között
A Porsche borzasztó ügyesen és jó ízléssel tud önmagának emléket állítani a különkiadásokkal, nem kell attól tartani, hogy akár egyetlen Dakar is a gyártó nyakán marad. Az egyediség most is pénzbe került, nagyjából 90-100 millió forintos árcédulával érkeznek a különleges Porschék.
Vissza a gyökerekhez? A ’90-es években sportosságból mindenki elkezdte extrém mód leültetni az autókat, majd rájöttek, hogy olyan alacsonyan ülni az utcán kényelmetlen, mint a versenypályán, úgyhogy túlkompenzáltak és jött az SUV-k aranykora. Azzal ki lehetne egyezni, ha a Porsche megint divatot csinálna a „normális” hasmagassággal.
Bár ezen a különkiadáson nem gondolkodhattak túl sokat, a lökhárítókból elől is meg hátul is vissza kellett volna faragni – de nem vésővel, hanem baltával – mert akkora túlnyúlásai vannak szegény aktuális 911-esnek, hogy ezzel tényleg csak a Photoshopban lehet terepet járni. Kérdés, hogy a kerék szélességből visszavettek-e, lehet, hogy a sebességkorlátozás inkább annak szól.
Mondjuk az nem tudom, hogy vicces vagy inkább dicséretes, hogy a dohányszponzort nem licencelték a fényezésre, azt a Roughroads feliratot ezzel a betűtípussal talán hanyagolni kellett volna, anélkül is mindenki értené a célzást.