Elfeledett öreg kisautó villamosításával ünnepel a Kia

Emlékszik még valaki az apró Kia Pride-ra?

Kéziváltós villanyautóval ünnepli fennállásának 80. évfordulóját a Kia, de vajon honnan is indult a koreai autómárka?

A Kyungsung Precision Industry vállalat 1944 nyarán kezdte meg működését, kezdetben acélcsöveket és bicikli alkatrészeket állítottak elő, majd fokozatosan a járműgyártás felé fordultak. 1951-től kerékpárokat készítettek, ami egyben az ország első saját gyártású kétkerekűit jelentette. A cég 1952-ben vette fel a Kia Industries nevet, majd néhány évvel később Honda licenc alapján kismotorok gyártásába kezdtek. 1962 hozta el az első négykerekűt, ami egy Mazda alapú kisteherautó volt, majd jött a Kia Brisa, ami egyezett a Mazda Familia típussal. A koreai üzemben Fiat 132 és Peugeot 604 is készült, majd 1981-ben állami szinten megtiltották a személyautók gyártását, mondván az országnak inkább teherautókra van szüksége a fejlődéshez. Az autók gyártásához csak 1986-ban térhettek vissza, ekkor érkezett meg a Kia Pride. A kisautó szintén nem saját típus, eredetileg Mazda 121 néven látta meg a napvilágot, de a Ford is átvette Festiva néven.
A 80. évforduló alkalmából a Kia brit márkaképviselete egy igazán érdekes alkotással jelentkezett. Az 1996-os Pride 1,3 literes blokkját villanymotorra cserélték, ezzel megalkotva a sleeper Kiát. Az átalakítás után is csupán 870 kilós autó immár 109 lóerős, a nyomaték 235 Nm, érdekesség, hogy a kéziváltó is megtartották. A 0-100 így már csak nyolc másodpercig tart, ami mindössze néhány tizeddel lassabb csak a Kia EV6 alapváltozatánál. A takarékosság jegyében még Eco módot is kapott a Pride, ebben az esetben a teljesítmény 61 lóerő és 118 Nm. A manuális váltót csupán az eredetiség miatt tartották meg, valódi funkciója nincs, elég hármasban hagyni, azzal mindent megold a Kia.
Hirdetés
A Pride egyedi példány marad, de jól bizonyítja az utólagos átalakítás létjogosultságát. A teljes autó megsemmisítése és egy új legyártása helyett könnyen modernizálható, a végeredmény pedig egy valóban könnyű és takarékos villanyautó lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?