Életbiztosítás helyett öngondoskodás?

A Mercedes-Benz vásárlóinak vezetéstechnikai kurzus is jár az új autó mellé. Kipróbáltuk

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Biztonsági extrák sora és már egy vezetéstechnikai kurzus is védi a Mercedes-sofőröket. Minden új autó mellé jár a drivingcamp képzése is.


Egy fél napra én is belebújhattam a Mercedes-vásárlók bőrébe, pedig nem is fizettem ki a 23 milliós CLS-t amivel furikáztam. Mit mondjak, kellemes volt a helyzet. A tesztautót úgy vettük át, hogy aki elviszi, az kap mellé egy vezetéstechnikai tréninget is. Erős volt így a csomag, örömmel le is csaptam rá. Mindennek az apropója, hogy az itthon vásárolt Mercedesek tulajdonosai az autójuk mellé kapnak egy vezetéstechnikai kurzust is. Nem teljesen új keletű ez, hiszen már több mint egy éve a vevők pozitív visszajelzésével zajlanak ezek a képzések. Eddig a Mercedes nem dicsekedett nagyon ezzel az extra szolgálatatással, most viszont úgy döntöttek, hogy megmutatják, még emiatt is jó Mercedest venni.
Hirdetés


Ha a Mercedes-Benz márkaértékeit kell felsorolni, akkor a legtöbb autós olyanokat fog említeni, hogy ezek luxusautók, megbízhatóak, jók a dízeljeik, meg ugye, hogy a régiekben még mennyi sok anyag volt. Bár minden egyes új modell bevezetésénél kiemelik a biztonsági fejlesztéseket, de mintha a sok egyéb jóság mellett ez a terület egy kicsit kevés fényt kapna. Pedig ha elkezdünk egy listát összeszedni, akkor arra kell rájöjjünk, hogy a modern autók jelentette biztonság megalapozásában a stuttgartiaknak nagyon nagy szerepe volt.

Az autógyártóknak már a négykerekűek első méterein rá kellett jönniük, hogy ez egy veszélyes üzem, amiben az ember védtelen, és ezer káros erőnek lehet kitéve egy baleset bekövetkeztekor. A biztonsági öv 1902-es feltalálása óta persze történt ez az, egy ragasztott szélvédőtől, vagy az összecsukló kormányoszloptól már rég nem esünk hasra. Mégis, vannak olyan félévszázados innovációk, amik máig meghatározzák az autók biztonságtechnikai fejlesztését. Ahogy a mai legújabb notebook is megfelel az 1945-ben lefektetett Neumann-elveknek, úgy egy másik magyar származású zseni találmánya a kályha, ahonnan illik elindulni, ha az autók biztonságáról van szó.

Barényi Béla alapjaiban forgatta fel a Mercedes fejlesztőközpontjának addigi mindennapjait. Az ő vezette mérnöki csapat 1959-re hozta ki az első gyűrődőzónával kialakított autót, a W111-es kódú, fecskefarkos S-osztályt. Mindez szép, de autót összetörni egyrészt nem szeretnénk, másrészt viszont az lenne az ideális, ha sikerülne elkerülni a balesetet, vagy legalább az erejét és így a hatását tudnánk mérsékelni. Az ellenállóbb autók fejlesztése mellett Barényi elvei szerint a passzív biztonságon túl az autók aktív biztonságára is egyre inkább elkezdett a Mercedes figyelni. Ha már elkerülhetetlen az ütközés, akkor javítja a túlélési esélyeinket a biztonsági öv és a légzsák, de meg kell tanulni annak a módját, hogy idáig ne is jussunk le.

Hogy a biztonság tényleg aktív legyen, ahhoz arra van szükség, hogy az autó vezetője tisztában legyen az őt segítő rendszerek működésével. A legfontosabb mindezek közül az ABS, ami a Bosch szabadalma és 1978-ban jelent meg a W116 kódú dupla lökhárítós S-osztályban. A blokkolásgátló lehetővé teszi, hogy az autó fékezés közben is kormányozható maradjon, így egy kontrollált kikerülési manővert sokkal könnyebben végre lehet hajtani, mint a régi KRESZ könyvből ismert pulzáló fékezéssel. 1995-ben debütált az akkori S-ben az ESP, ami az autó megpördülését hivatott kiküszöbölni, a fékasszisztens meg helyettünk felmérve a bajt a maximális fékerővel lassít, ha kell. A Mercedesek a 2002 óta kínált Pre-Safe rendszerrel már a baj bekövetkezte előtt felkészítik az utasokat a karambolra, ezzel is javítva a sérülési arányt.

Hogy a gép és az ember minél jobban együtt tudjon működni, a Mercedes-Benz úgy gondolta, hogy vevőinek az autó mellé járó vezetéstechnikai kurzust is ad. 2014. február 6-tól minden személyautóhoz alapáron jár vezetéstechnikai képzés a Mercedes-Benz Driving Events keretében, a zsámbéki drivingcampen. Ez nemcsak egy időszakos akció, hanem a jövőben is minden Mercedes személyautóhoz automatikusan jár a tréning, függetlenül attól, hogy melyik modellről van szó. Az új tulajdonos (vagy az autót használó vezető) egy vouchert kap, amit az évente több előre meghirdetett alkalom egyikén válthat be. Minden tréning ugyanazokat az elemeket tartalmazza, ezeket a drivingcamp szakértői direkt a Mercedesnek állították össze. Több modulon keresztül a fékezést, a kitérést, a télies körülmények közti manőverezést és a megpördülő autó íven tartását gyakorolhatják így a vezetők. A kurzus csúcsa az országúti modul, ahol instruktori felvezetéssel a lendületes és biztonságos közlekedést modellezik, benne az addig tanultakkal.

Mint az ilyen kurzusokon szokás, egy elég vegyes összetételű és tapasztalatú csapattal ismerkedhettem meg. Volt egy hölgy, aki úgy fogalmazott, hogy maga sem gondolta volna, lehet és kell ekkorákat fékezni. Neki szerencséje, hogy eddig nem is volt ilyenre szüksége. Már tudja, az autója segít, ha baj van és ezentúl merni is fogja majd tövig nyomni a pedált. Egy másik résztvevő annyira rákapott a pályázásra, hogy kért is egy privát időpontot a további tanuláshoz és gyakorláshoz. Ez a jó a vezetéstechnikai képzésben.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?