Élet egy keréken

Egykerekű jármű városi fiataloknak

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Négy-, három-, de még két keréken is könnyű a közlekedés, de egy keréken is haladhatunk, ha megtanuljuk használni az új, Amerikából hódító útjára indult SBU V3 névre keresztelt szerkezetet.


Az egyensúly az amerikai Focus Design által alkotott egykerekű kulcsfontosságú tartozéka, ha az megvan, a többi gyerekjáték, mondják a szerkezet forgalmazói, akik megvetették magukat Nagy-Britanniában és Európa meghódítására készülnek. Van okuk az optimizmusra, hisz egykerekűjük az egyik legegyszerűbb, mókás, de praktikus közlekedési eszköz azok számára, akik olcsón és gyorsan akarnak eljutni egy városon belül A pontból B-be. A 12,2 kilogrammos SBU V3 egykerekű jármű már sok amerikai mindennapjait könnyítette meg eddig is, az államokban látványos a terjedése. Felfér a buszra, a metróra, a vonatra és kényelmesen elhelyezhető az irodai asztal alatt. A forgalmazók szerint 20-30 perc alatt megtanulható a magabiztos kezelése, azonban az, aki nem tud biciklizni, jobb ha meg sem próbálja. A szerkezet állítólag alkalmazkodik használója mozgásához, a tanultak alapján előre kiszámolja a legoptimálisabb ülési pozíciót, oldal-gyorsulásmérőkkel és giroszkóppal is rendelkezik, képes önmagát és utasát egyensúlyba hozni. A V3-as 6061-es alumíniumból készült, tartós és mutatós, nincs fogantyúja, nincs kormánya, mégis elbír akár 145 kilogrammos utasával is. Mozgatása ösztönszerű, ha az ülésen előre dőlünk, a jármű előre halad, ha hátra dőlünk, lassít vagy megáll. Elektromos a kicsike.
Hirdetés
Kefe nélküli egyenáramú motorja (BLDC) a legújabb fejlesztésű a piacon, fékezése regeneratív, mozgása hangtalan. Egyenáramú szinkron villanymotorjában az elektromágnesek nem mozognak, helyettük az állandó mágnesek forognak, az armatúra marad nyugvó. A kefe-kommutátor rendszert felváltja egy elektronikus vezérlő. A vezérlő hasonlóan osztja el az áramot, mint az az egyenáramú kefés motornál történik, de ez egy félvezetős áramkör a kefe-kommutátor rendszer helyett. Ezek a motorok sokkal hatékonyabban alakítják át az elektromosságot mechanikai erővé, mint a kefés egyenáramú motorok. Ez főleg annak köszönhető, hogy a kefék hiánya miatt mentesek az elektromos és súrlódási veszteségektől. A nagyobb hatékonyság állítólag a terhelésmentes és kis terhelésű tartományokban érzékelhető leginkább. Nagy terhelésnél a BLDC motorok és a jó minőségű szénkefés egyenáramú motorok hasonló hatékonyságúak. (A Toyota Prius vagy a Honda hibridjei BLDC motorokat használnak, hogy kiegészítsék a belső égésű motort. Arra is használják, hogy beindítsák a motort, a hagyományos önindítós és behúzómágneses eljárás helyett. Ilyen van a Segwayben is.)
Az SBU V3 16 cellás lítiumos (LiFePo4) akkumulátorcsomagjának kapacitása 122 Wh, azaz igen szerény, ám ezzel is két órán át folyamatosan üzemelhet a járgány, teljes terhelés mellett egy órán át lovagolhatunk rajta. Hatótávja használattól függően 12-16 kilométer. Csúcssebessége 25 kilométer/óra, kapaszkodóképességének határa a 30 százalékos emelkedő. Az eszköz magassága 71,2 centiméter, szélessége lábtartókkal 40,3 cm, hossza (mélysége) 45,7 cm. Összecsukva ezek az értékek: 57,1/19,2/40,6 cm. Teljes töltése lemerültségi állapottól függően akár három órát is igénybe vehet, háromhavonta egyszer mindenképp ajánlott feltölteni hálózatból. A V3-as amerikai ára 1795 dollár, azaz négyszázezer forint. Itthon biztosan nem lesz tömegtermék, ám a megspórolt üzemanyaggal és idővel jó közlekedési alternatíva - természetesen leginkább csapadékmentes időben/övezetben.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?