Élesedik a verseny az európai gépjárműszerviz-piacon
Fizetett hirdetés
Az autósok járhatnak legjobban az értük folyó harcban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyre erőteljesebben harcolnak a kuncsaftokért az autószervizek, ez a vevőknek kedvez.
A versenyhelyzet megteremtése volt a célja az Európai Unió kijelölt bizottságának azzal a döntéssel, amikor 2011-ben arra kötelezte az autógyártókat, hogy tegyék minden javító számára azonos feltételekkel elérhetővé az általuk gyártott gépkocsikkal kapcsolatos szerelési, diagnosztikai és alkatrész-információkat. A Boston Consulting Csoport öt európai országban (Nagy-Britannia, Spanyolország, Franciaország, Németország és Lengyelország) végzett kutatást, amely kimutatta, hogy az autófenntartás költségei jelentősen, akár 21 százalékkal csökkentek 2003-2010 között, ami leginkább annak volt köszönhető, hogy minimális alkatrészár-növekedés mellett javult az alkatrészek minősége és nőtt az élettartama. Az árelőnyök mellett a vevőszolgálati és javítói terület szerkezeti fejlődése is pozitívumokat hozott a vásárlók számára: a változásnak köszönhetően több opció áll az autótulajdonosok rendelkezésére, így a javítási igényeknek, gépjárművük korának és futásteljesítményének, valamint a hiba jellegének megfelelően választhatják ki a szükséges szerelőműhelyt.
A felmérés arra is rávilágított, hogy a vásárlók növekvő mértékben a márkafüggetlen autójavítókat választják a szolgáltatás ár-értékaránya miatt, a márkaszervizek legnagyobb erényének pedig a minőséget tekintik, bár a minőségi munkáról – sokszor indokolatlanul - magas árakra asszociálnak. Az ügyfelek legolcsóbbnak a gyorsszervizeket találják, bár azzal is tisztában vannak, hogy az olcsó munka a minőség rovására is mehet. A bővülő piaci lehetőségeknek köszönhetően összességében nőtt a vásárlók elégedettsége a szerviz típusától függetlenül.
A piac szegmentálódása
Az öt vizsgált piac teljes volumene megközelítőleg 115 milliárd euró, és ezt a szintet bő négy éve tartja. A független javítók és a márkaszervizek kiegyensúlyozott harcot folytatnak az ügyfelekért, éppen ezért egyik fél sem nevezhető a terület egyértelmű győztesének.
A piac teljes elemzése érdekében megvizsgálták azt is, hogy az említett országokban milyen arányban oszlanak meg a javítások típusai a szervizek között. Az eredmény nem hozott meglepetést: minél bonyolultabb javítás merült fel, annál nagyobb, 50 százalékot is meghaladó arányban vitték a kocsikat a tulajdonosok a márkaszervizbe. Az alapjavítások, karbantartások esetében ez a szám kisebb volt.
Az autók kora szintén kiemelten fontos faktor a szervizek választása szempontjából. A független piaci szereplők egyértelműen uralják a nyolc évnél idősebb autók szegmensét. Ezzel szemben az újautó-tulajdonosok a kocsik első négy évében a garancia nyújtotta előnyöket kihasználva a márkaszervizek mellett teszik le a voksukat szinte minden szervizkategóriában.
További piaci szereplők
A márkaszervizek és a független autójavítók harca csak egy megközelítése e területnek Európában, mellettük nem szabad elfeledkezni a teljesen független magánszervizekről sem, akikre egyre nagyobb nyomás nehezedik az ár és a minőségi elvárások tekintetében. E vállalkozások nincsenek könnyű helyzetben, mivel országos hálózattal rendelkező cégekkel szemben kell felvenniük a kesztyűt. E mellett a gépjárművek technológiai fejlődése is nehezíti a helyzetüket, mivel egyre többet kell javító- vagy diagnosztikai eszközökre, illetve az alkalmazottak oktatására fordítani. A nagy cégek - mennyiségi vásárlásaik miatt - jóval olcsóbban jutnak hozzá a különböző alkatrészekhez, így olcsóbban tudják értékesíteni is azokat.
Versenystratégiák
Ezzel szemben a független javítók az újautópiacon igyekeznek teret nyerni: csábító árakkal, javuló szervizminőséggel és a munkafolyamatok gyorsításával, valamint szélesedő kiegészítő szolgáltatásokkal igyekeznek megközelíteni a márkaszervizek szintjét. Az ügyfélszerzés másik módszereként pedig jellemzővé vált az, hogy a független szervizek flottakezelőkkel, biztosítókkal és lízingcégekkel kötnek megállapodást, hogy ezáltal mennyiségi megbízáshoz jussanak.
Hazai kitekintés
Mint az a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének korábbi kutatásából kiderült, hazánkban 20-30 százalékkal csökkent a márkaszervizek forgalma az utóbbi 4-5 év során. A legfőbb indoknak az újautó-értékesítések elmaradását jelölték meg a szervizvezetők. A magyar tapasztalatok azt mutatják, hogy itthon a garanciaidő lejártáig még sokan hordják autóikat márkaszervizbe, azonban utána sokan elpártolnak tőlük. Az elvándorlások miatt a márkaszervizek igyekeznek olyan ajánlatokkal szolgálni, melyekkel ügyfeleket tarthatnak meg vagy csábíthatnak vissza. Az utóbbi négy évben a márkaszervizek Magyarországon rendkívül kedvező, a függetlenekével versenyképes ajánlatokkal léptek a piacra a garanciaidőn túli és idősebb autók tekintetében is.
A hazai piac felosztása a Boston Consulting Group kutatásában résztvevő országok közül Lengyelországéra hasonlít leginkább, itthon is jelentős a kis szerelőműhelyek száma. Ők azok, akik elsősorban a szerelőszakma feketepiacát jelentik, hiszen gyakori eset, hogy ők számla, és ezzel garancia nélkül végzik a munkájukat, figyelmen kívül hagyják a környezetvédelmi, munkavédelmi és technológiai előírásokat. Az ő helyük is meglehetne a legális javítói szakmában, ha működésüket legális formában tartanák versenyképes szinten.
Jövőkép a szervizpiacon
Az európai szervizpiacon 2020-ig a jelenlegi helyzet fennmaradása prognosztizálható, mivel a telített nyugat-európai országokban az autóállomány tekintetében sem lesz jelentősebb változás. Az autófenntartási költségek hosszútávon stagnálhatnak vagy minimálisan csökkenhetnek, mivel várhatóan tovább javul az alkatrészek minősége, ami hosszabb élettartamot és szervizintervallumot eredményez.
értünkhozzá.hu
Tizenegy MGE-tagvállalat (16 márka képviseletében) úgy gondolta, szakmai összefogásra van szükség annak érdekében, hogy a márkaszervizek által képviselt valós értékek kerüljenek a köztudatba. A márkaszervizek garantálják a gépjármű biztonságát, garanciát adnak munkájukra és a beépített eredeti gyári alkatrészekre. A résztvevő márkák egy közérdekű tájékoztató kampányt folytatnak, amelynek részeként létrehozták a www.ertunkhozza.hu honlapot, hogy bemutassák azokat a valós és hiteles értékeket, amelyeket a márkaszervizek képviselnek, és amelyek fontosak valamennyi autós és közlekedés biztonsága számára. A résztvevő márkák: Audi, Chevrolet, Citroën, Ford, Honda, Kia, Mazda, Mercedes-Benz, Opel, Peugeot, Porsche, SEAT, Skoda, Volkswagen, Volkswagen Haszonjárművek, Volvo.
Sajnos az a tapasztalatunk, a szakszervízek szerelői – tisztelet a kivételnek- nem motiváltak , alul fizetettek , és szakmailag sincsenek topon , ha probléma megoldásról van szó . Ha a diag müszer nem jelez hibát , meg áll a tudomány , és következik az alkatrészek cserélgetése százezrekért , ahelyett , hogy egy kicsit józanul gondolkodnának . Így az egyre dráguló világban nehéz lesz az autósok bizalmát vissza szerezni
Hümm, hümm. Ez a sor azért nem teljesen korrekt: „Ők azok, akik elsősorban a szerelőszakma feketepiacát jelentik, hiszen gyakori eset, hogy ők számla, és ezzel garancia nélkül végzik a munkájukat, figyelmen kívül hagyják a környezetvédelmi, munkavédelmi és technológiai előírásokat.” Kérdem én, akkor mi a helyzet a garázs-szerelőkkel? A munka után otthon javítókkal? Ajánlom szíves figyelmetekbe az általam nagyra becsült Dr.Nagyszokolyai Iván által az Autótechnika magazin 2013.01. számában közzé tett eszmefuttatását e témában: http://autotechnika.hu/uploads/files/lapszamok/2013/01/03.pdf