„Érzéki sportosságot” is emlegetnek a Hyundainál a parametrikus dinamika mellett
Parametrikus dinamika – érdemes megjegyezni ezt a szókapcsolatot, ugyanis a Hyundai új formanyelvének alapját jelenti. Kicsit utána is kellett olvasnom, hogy valójában mit is takar ez a fogalom, amivel eddig többnyire az építészet területén találkoztam.
„Elméletben a parametrikus tervezés azon alapul, hogy a geometriát különböző számok vezérlik. Az ebben rejlő lehetőségeket akkor aknázhatjuk ki igazán, ha ezeket a számokat egymással kapcsolatba hozzuk, és ez a kapcsolati hálózat egy rendszert alkot.” Talán ez volt a legegyszerűbb magyarázat, de megpróbálom még jobban lefordítani: A Hyundai szakított azzal a formatervezési módszerrel, hogy először egy üres papírra lendületesen felvázol egy skiccet a tollforgató. Ehelyett fogták az adatokat arról, hogy mi tetszik az embereknek, és egy algoritmus segítségével
„kiszámolták” milyen vonalakat és görbéket kell papírra vetni. Azért, hogy egy olyan végeredményt kapjanak, ami a legtöbb embernek tetszik. Cseles, ugye?
Korunk divatjának megfelelően, hátul teljes szélességben fénycsík fut végig
A végeredmény pedig az, amit a képeken is látsz. Engem az első pillanatban magával ragadott, bár tény, hogy eleve szeretem a merészséget. A Tucson pedig egyértelműen merész, bár néhol azért felfedezhető némi folytonosság, bizonyos perspektívákból bele lehet látni az elődjének vonalaiból is néhányat, de összességében nagyon új és izgalmas a Hyundai legkelendőbb SUV-ja. Bizony, a Tucsonból világszerte már 7 millió példányt adtak el, ebből Európa 1,4 millió autóval veszi ki a részét, a negyedik generáció vállán tehát nagy a teher, hogy továbbra is a legnépszerűbb legyen.
A legváratlanabb helyeken váltanak irányt az élek. Nagyon látványos, pedig a fehér fényezés még el is rejt belőle kicsit!
A fényszórók valódi formáját szinte csak akkor látjuk meg, ha a fények életre kelnek
A formán valószínűleg nem fog múlni. Amikor azt írtam, hogy izgalmas, egyáltalán nem túloztam. Szemből eleinte fel sem ismertem, hol végződik a hűtőrács és hol kezdődnek a fényszórók. Aztán, ahogy felvillantak a fények benne, már egyértelművé vált, de az ilyen apró kis trükkök teszik megunhatatlanná. Ötletes, ahogy az embléma is beleolvad a hűtőrácsba, hátul pedig a széltében végigfutó fénycsík korunk divatirányzatának „fekszik be”, ami egyébként örvendetes. Itt látható az elmaradhatatlan diffúzor hatású betét a lökhárítóban, illetve az érdekes kipufogóvégek, amik szintén a parametrikusság „filozófiájából” születtek. Generációváltáskor illik növekedni is, nem felejtették el ezt a Hyundai mérnökei sem. A most 4,5 méteres Tucson 2 centit megnyúlt, másfél centit szélesedett, míg a tengelytáv csak egy centit nőtt. Nem tűnik soknak, de a hátsó lábtér így is 2,6 centit nőtt, a csomagtér pedig minimum 33 literrel nagyobb, de ez ugye a modellváltozatoktól is függ, amire hamarosan kitérek. De előbb nézzünk körül bent!
Kevésbé extravagáns a műszerfal
Kicsit letisztultabbak az utastér formái, mint a külső dizájn. A középkonzolt a vízesések ihlette felület uralja, amin ott az infotainment érintőképernyős kijelzője és a fizikai gombok nélküli klímapanel. Ahol a vízesés véget ér, öblös tárolórekesz bújik meg, majd a kardánalagúton az automata váltó kapcsolója és a pohártartók mellett még néhány komfortnövelő gomb, például az ülésfűtés és a kormánykerék fűtés kapcsolója. Minden logikusan elrendezett, két perc se kell, hogy kiismerje magát az ember a kezelésben. A multifunkciós kormánykereket én négyküllősnek nevezem, a két felsőn sorakozó gombok között is könnyű kiigazodni, az infotainment kijelzőjével megegyező méretű, tehát 10,25 colos digitális műszeregység pedig éles képet ad, elsőre talán kicsit furcsának tűnt a tálalása. Mintha tényleg csak egy táblagépet döntöttek volna oda, de ez manapság már megszokott. Az ülések hozzák az elvárt kényelmet, nem csak elöl. És hátul tényleg hatalmas a lábtér, mindemellett minimum 577 literes a már említett csomagtér.
Az utastér is tágasabb lett a méretnövekedésnek köszönhetően
Minimum 577 literes a csomagtér
De a siker nem csak ezeken múlik! A Hyundai biztosra ment a motorpalettával. Villanyos és nem villanyos egységek is megtalálhatók a listán. A belépő az 1.6 T-GDI Smartstream benzinmotor 150 lóerővel és mindenféle elektromos hókuszpókusz nélkül. Aki hajlandó rá áldozni 48V-os lágy hibridként is megrendelheti, de létezik belőle komolyabb, öntöltő hibrid is 230 lóerős rendszerteljesítménnyel. Ez a rendszer az erősebb benzinmotorra épül, energiáját 1,49 kilowattórás lítium-ion akkuból nyeri. Egyelőre még nincs az árlistán, de jövőre érkezik a plug-in hybrid is még több, egészen pontosan 265 lóerővel. Ám a dízelre vágyókat sem hagyta magára a Hyundai. Az 1.6 CRDi Smartstream 115 vagy 136 lóerővel áll rendelkezésre, igény esetén lágy hibridként. Váltók terén 6 fokozatú manuális, szintén 6 fokozatú automata, vagy 7 fokozatú duplakuplungos automata is társítható az autóhoz. Továbbá összkerékhajtással is megrendelhető a Tucson, amely még terep menetmódválasztót is kínál háromféle lehetőséggel. Így sárban, homokos talajon és hóban is magabiztosabban mozoghat a szabadidő-autó.
Már megrendelhető az új Tucson
Végül a biztonság terén sem adta alább a dél-koreai márka. A legmodernebb vezetőtámogató rendszerekkel szerelhető fel a Tucson, amelynek legolcsóbb változata 7 999 000 forintról indul. A dízel egymillió forinttal drágább, a lágy hibridek 9,2 millió forinttól elérhetők, az öntöltő hibridekért pedig minimum 10,49 millió forintot kérnek. Az új Tucson már megrendelhető, a szalonokba is folyamatosan érkeznek az autók, szóval hamarosan mindegyik Hyundai márkakereskedésben megismerkedhettek vele testközelből.
A mostani is tetszik. Ez az új elég futurisztikus, főleg az első lámpát nézve. Élőben látni kell, és eldönti mindenki, kicsit biztosan szokni kell. Úgy látom benne van minden, ami kell, bőséges a motorválaszték, lehet variálni a váltókkal is. A 8 milliós árra azt kell mondani, hogy ebben a kategóriában jó ár, tekintve a sok 10 millió fölötti árat. Egyébként simán jó az 1.6 T-GDI manuális váltóval, néhány extrával.
Pont a pohártartó környékét telibefröcskölni a zongoralakkal kellő előrelátást sugal a tervezők részéről… mondjuk az i30-nál képesek a hátsó szárnyat is zongoralakkal lefújni kivülről, én ilyet még nem láttam sehol máshol sem.
Szintén ebben a színben lett rendelve az enyém is, zománcfehérnek hívom, borzasztóan látszik rajta minden kosz, ilyenben senki se vegye. Cserébe van sikerélmény, ha lemosom minden hétvégén (a sajátom szürke, álom takarítani a fehérhez képest).
A 115 lóerős diesel egész jó (170 felett is gyorsul), viszont hamar leforog és csúnya hangja is van a váltó meg annyira nem kedveli a gyors fokozotcserét, úgyhogy max cégesautónak jó 🙂 Aki diesellel venné, próbálja ki mindenképpen.
Nekem kívülről egy Peugeot 3008, és egy Toyota Rav 4 szerelemgyereke, kicsit bazári, belül sokkal jobban tetszik. Nagy kár a fizikai gombok hiányáért, de amúgy belül nagyon patent. Ára sem vészes.
Azért ezek az árak alapárak ám. Az öntöltő hibridet pl simán fel lehet szerelni úgy mindenféle extrával úgy, hogy kb 15,5 millióra jöjjön ki. Persze mindenki döntse el, mi fontos neki egy autóban és mi nem, illetve hogy mit enged meg a pénztárcája..
1.3 millió egy mild hybridért? Azért hogy városban 100 km-ként 1 literrel kevesebbet fogyasszon? Nooormális? 1.3 millió az jelenleg kb. 350.000+km után térül meg, azaz átlagosan soha.
Én úgy látom, hogy az MHEV felára 500 ezer Ft, de a felső két szinten az automata váltó csak MHEV-vel együtt kérhető és az együtt valóban több, mint + 1 M Ft. Sajnos , ezzel tudnak sok pénzt kihúzni a zsebből, mindkettőért irreálisan sok, amennyit kérnek.
Toyota Rav4 úgy látszik stílust teremtett a szögletesített sárvédőívekkel.