Eddig is fontos munkaerő-megtartó tényező volt a céges autó az SAP-nál, ezután még inkább az lehet
A céges autó, mint jelenség, több szempontból is fontos. Egyrészt hazánkban az újautó-piac jelentős részét a vállalati ügyfelek éltetik, magánszemélyek ritkábban engedhetik meg maguknak ezt a kiváltságot. Másrészt fontos szempont a munkavállalóknál is, kapnak-e céges autót, sok esetben ez nagyon erős érv tud lenni, hogy az adott munkahelyet válasszák. Harmadrészt pedig nagy volumenükből adódóan példát mutatnak az utakon, illetve használati idejük lejárta után a használtautó-piacot is befolyásolják. Éppen ezért örvendetes olyan céggel találkozni, mint az SAP Hungary, ahol a céges autók kiválasztásánál mind a munkavállalók kényelmére, mind a környezet védelmére nagy gondot fordítanak.
Már abban is szokatlan az SAP flottakezelése, hogy nem szervezték ki, sőt, még csak nem is lízingelik a járműveket: a dolgozók számára elérhető céges autók mind az SAP tulajdonába kerülnek a használat idejére. Ez persze jelentős tőke lekötését igényli, de egyrészt a külső szolgáltató hasznát nem kell így megfizetniük, másrészt gyakorlatilag bármilyen konstrukciót felállíthatnak alkalmazottaik számára. Utóbbi felülvizsgálata volt esedékes most nyáron, és sikerült olyan változtatásokat bevezetni, melyekkel jelentősen csökkenthetik a 650 autóból álló flottájuk környezetre rótt terheit.
Sokba fog kerülni a cégnek a beszerzés, de a csökkentett fenntartási költségek miatt megérheti
Elsődleges célként határozták meg, hogy négy éven belül flottájuk károsanyag-kibocsátását a felére csökkentsék. Ennek eléréséhez a legrövidebb út az öntöltő és konnektoros hibrid, illetve a teljesen elektromos járművek bevezetése. Zöld autókkal bővül a lista, amelyről dolgozóik választhatnak céges autót, de figyeltek arra is, hogy az ilyen autók alapvetően magasabb piaci árait ne hárítsák közvetlenül munkavállalóikra a havidíj emelésén keresztül: a kategóriák kialakításánál a komfortfokozatot és a felszereltségi szintet veszik alapul, nem feltétlenül azt, hogy mennyibe került a jármű újonnan. Így hiába kerül többe például egy hibrid Golf egy kizárólag belsőégésű motorosnál, a dolgozók által fizetendő havidíjban ez nem tükröződik. Ez persze többletköltséget jelent az SAP-nek, így csökkentik az üzemanyagkártyák limitjét - ezzel azonban eleve a kisebb fogyasztású modellek felé terelik a dolgozókat, és az alacsonyabb fogyasztással a vállalat tud spórolni. Ugyanakkor a cég székhelyén korlátlan elektromos töltési lehetőséget biztosítanak az erre alkalmas autók számára - sőt, a lehetőséggel azok is élhetnek, akik saját tulajdonú autójukat használják. Emellett az egy céges autóra jutó károsanyag-kibocsátás csökkentésében az is fontos, hogy kevesebb utat tegyenek meg vele a dolgozók - ez az otthoni munkavégzés lehetősége mellett meg is valósulhat. Mindezek mellett az sem szükséges, hogy igénybe vegyék a céges autókat az alkalmazottak, ha szeretnének hozzájárulni a környezet védelméhez: akik nem kérik a céges járműveket, azok kompenzációban részesülhetnek, valamint a cafeteriaként kapott kuponokat autómegosztó szolgáltatás igénybevételére fordíthatják. Aki pedig inkább két keréken szeret közlekedni, az bármikor igénybe veheti a cég ingyenes kerékpárflottáját, amelyben elektromos modellek is elérhetőek. Emellett az SAP már tervezi, hogy az adókedvezménnyel támogatott kerékpár-vásárlási programban is részt vesz.