Nils Lindell (52), a teniszkedvelő családfő saját tanácsadó céget vezet, felesége, Alicja (51) egy óvoda helyettes vezetője. Nagyobbik gyermekük, a középiskolás Hannah (16) szerelme a lovaglás, míg a 13 éves Jonathan a hangszerekért rajong, imádja a gitárt és a dobot, valamint a videós játékokat. A család autója egy Volvo C30 Electric
Az eddigi tapasztalatok figyelemreméltók, az okö-projektben részt vevő svéd Lindell család negyed év alatt, különösebb áldozatok nélkül harmadára csökkentette energiafelhasználását. Ezt részben a különleges infrastruktúra tette lehetővé: a napelemekkel burkolt faház elektromos fogyasztóit vízerőművekből származó áram táplálja, az épület garázsában pedig villanymotoros Volvo C30 Electric autó áll. Eddig egyébként éppen az utóbbi terület, a közlekedés hozta a legmegdöbbentőbb, szám szerint 93 százalékos emissziós előrelépést a család életében. Ebben komoly szerep jutott a benzinmotor nélkül üzemelő C30-asnak, amelynek 150 kilométeres hatótávolsága megnyugtatóan hosszú ahhoz, hogy az akkumulátorokat elég legyen az otthoni, megújuló forrásból táplálkozó hálózatról feltölteni. Legalább ekkora azonban a tudatos választás jelentősége is, mert síelni például vonattal megy a család, a hidegek elmúltával pedig előkerülnek a kerékpárok – a fővároshoz közeli, tehát jó vasúti és közúti hálózattal rendelkező helyszín miatt egyik sem okozott különösebb kényelmetlenséget.
Elegendő a napi használathoz a Volvo C30 150 kilométeres hatótávolsága, az akkuk töltése otthonról, megújuló energiaforrásból történhet
Jól látszik azonban, hogy a kezdeti, látványos fejlődés után a család leginkább életmódjának radikális megváltoztatásával érhet el további eredményeket. Az éttermi látogatások, a készételek helyét az energiatakarékos módon megtermelt, friss zöldségek, a gyorsan (azaz kevés hőenergiával) elkészíthető halételek veszik át, a többletáramot is termelő házukban elhelyezett monitorokon pedig minden tevékenységük károsanyag-kibocsátását figyelemmel követhetik. A XXI. századi öko-Robinsonok viszont óhatatlanul helyzeti hátrányból indulnak, a projektet megalapozó infrastruktúra előállítása - a ház, az autó, az energiaellátó elemek vagy a bútorok - ugyanis komoly terhelést jelent a környezet számára. A kísérletben megcélzott, évenkénti és személyenkénti egy tonna széndioxid-kibocsátásból 900 kilót már a projekt kezdete előtt elhasználtak a megtakarításokat lehetővé tévő hátország kiépítésére. A résztvevők éves apanázsa tehát egy mázsa szén-dioxid fejenként. Ez önmagában is kemény feladatnak hangzik, de ha figyelembe vesszük, hogy egy átlagos európai lakos évente 7,3 tonna széndioxidot bocsát a levegőbe, akkor a Lindell családnak tényleg meg kell tanulnia „energiamorzsákon” élni a következő hónapok során.
forrás: ECO Hírügynökség