Miből lesz a cserebogár? Nem tudom, de az szinte biztos, hogy ebből elektromos hajtású kukásautó készül
Mekkora ötlet villanymotorra cserélni a kukásautók dízeleit, hiszen azok többnyire úgyis csak alapjáraton pöfögve szennyezik a környezetet. Ráadásul nem számít a rövid hatótávolság sem, mert a kukásautók többnyire amúgy is keveset mennek, azt is lassan. Viszont meglehetősen hangosak, ami zavarja a lakók nyugalmát, ám az elektromotoros hulladékgyűjtőnek legalább a hajtómotorja nem kelt zajt. Így akár az éjszakai munkavégzés sem elképzelhetetlen, ami a kukásautó mögötti dugók megszüntetése miatt is hasznos. Mennyi előny, és hátrányként csak annyi említhető, hogy persze egy ilyen jármű drágább a hagyományos dízelhajtású szemétszállítóknál.
Tavaly tesztüzemmel hazánkban is üzemelt egy olyan hulladékgyűjtő jármű, amelyet villanymotor hajtott
Valószínűleg csak az ára akadályozta meg eddig a villanymotoros kukásautó rohamos elterjedését, de ez most megváltozhat. A Tesla egyik társalapítója, Ian Wright új cége ugyanis elektromos szemétszállító megvalósításán dolgozik. Persze nem csak egyetlen példányon, hanem már idén ősztől sorozatgyártásban gondolkodik. Hiszen ezek a járművek dízelmotorral aránytalanul nagymértékben terhelik a városok levegőjét, és aki a Tesla bábáskodásában valaha is részt vett, az természetesen bolygónk megóvásáért tesz. Ha kell, akár a kukásautó-piac forradalmasításával. Mellesleg Wright úr cége eddig is haszonjárművek elektromos hajtásúvá építésével foglalkozott. A Mack szemétszállítókba tervezett elektromos hajtásrendszer viszont önmagában korántsem forradalmi, alig ötven kilométeres hatótávolságot enged. Ezért egy gazdaságos gázturbina termeli az energiát a villanymotornak az egész napos használhatóság érdekében, akárcsak a
Nikolában.
Chicagóban 2012-ben állt forgalomba az első elektromos hajtású szemétszállító
A kukásautók villamosításának igénye először a 2008-as olimpiára készülő pekingi városvezetésben fogalmazódott meg komolyabban. Ekkor Pekingben 3000 dízelmotoros hulladékgyűjtő adta át helyét elektromotoros utódjának. Három évvel később Párizsban is munkába álltak az elektromos meghajtású szemétgyűjtők, majd 2012-ben Chicagóban jelentek meg. Itthon a Debreceni Egyetemen fejlesztettek ilyen környezetbarát járművet, amely Békéscsabán bizonyította rátermettségét. Ez több mint száz kilométert is megtehet egyetlen töltéssel, pláne világosban, hiszen a rátelepített napelemekkel menet közben is töltődhet. Ha a Tesla-alapító számításai bejönnek, akkor néhány év múlva talán már csak elektromos meghajtású kukáskocsik gyűjthetik a szemetet a magukra és a környezetvédelemre valamit is adó városok utcáin.
Folyamatosan zajlanak próbálkozások a teherautók villamosítására, a kukásautó viszont tényleg szinte kompromisszummentesen alkalmas akkumulátoros üzemmódra