Kívül kisbusz, belül limuzin, valami ilyesmi lehetett a V osztály alapvetése, amit az EQV esetében még elektromos hajtással is kombináltak
Furcsa összeházasítás ez, de működik: az EQV az "elektromos" a "busz" és a "limuzin" oldalon is meg tud felelni
A kisbuszozás mindig egy külön élmény, legyen szó egy ezeréves T4 Multivanról, egy versenycsíkos Transit Customról, vagy akár a Mercedes legújabb elektromos buszlimuzinjáról, az EQV-ről. Igaz, ez utóbbi nem kormol, de cserébe sokkal kényelmesebb, a kisbuszosok pedig általában elfogadó népség, a teszthét során a reakcióik inkább kíváncsiságot és pozitív gondolatokat sugalltak, egyáltalán nem ébresztett ellenszenvet bennük az EQV a maga 35 milliós vételárával, még akkor sem, ha megmondtam az összeget.
Elölről és hátulról nézve is egy tégla az EQV, formája közel sem ideális az elektromos hajtásnak, mégis kiemelkedő a tudása ezen a téren
Oldalról már legalább látszik, hogy az elejének van valamennyi íve, de ettől még továbbra sem lesz személyautós légellenállása a több mint 2,6 tonnájához
Fontos megjegyezni, hogy ezt az összeget nem csak az elektromos hajtásért fizeti meg az ember az EQV esetében: egy fapados, dízel Vitohoz képest a kényelmi extrák felára kb. 14,5 millió forint, míg az akkucsomag és a 204 lovas elektromos hajtáslánc "csak" 10 milliót dob rá a vételárra. Ez utóbbi egyébként fenomenális, és ha futja rá, akkor totálisan megéri az árát. Nem vagyok elvakult villanyautó-rajongó, de ez a hajtás nekem nagyon bejött.
A 25-30 kWh/100km fogyasztásával számolva településen belül nyugodtan tud még akár klímázva is 400 kilométert, autópályán, mostoha körülmények közt is meglehet neki a 300-as hatótáv.
Ha pedig netán melléd állnának a lámpánál a kormolós tizenéves "tuning"dízellel, akkor Comfort módban is le tudja lépni, 60-ig legalábbis biztosan. A 100-at állórajtból 12 másodperc alatt éri el a maga szolid 2,65 tonnás saját tömegével, ami szerintem megsüvegelendő, mindezt az elektromos autókra jellemző azonnal érkező nyomaték felemelő érzésével párosítva.
Íme az erőmű, teszi a dolgát, jól húz, és a hozzá társított akkucsomagnak hála kellő hatótávja is van, formája és tömege ellenére mindösszesen 25-30 kWh a fogyasztása 100 kilométeren
Az elektromos mivoltáról a zöld rendszámon felül az EQV típusmegjelölés és az első lökhárítóba integrált, egyetlen, jelöletlen ponton megnyomva kinyíló töltőcsatlakozó árulkodik
További öröm, hogy ezzel nem is maradsz az út szélén, ugyanis van benne tartalék bőven, ha visszaveszel a sebességből. Egy nappal a visszaadás előtt ezt a saját bőrömön tapasztaltam meg az éjszaka közepén. Közel üres akkuval tettem fel töltőre, pár óra múlva pedig csörgött a telefon: egy barátom lerobbant tőlem 60 kilométerre, haza kellett hoznom. Bátor vállalás volt elindulni a 30% körüli töltöttségű, 140 kilométeres hatótávot ígérő EQV-vel, de ekkorra már tudtam, hogy kellő odafigyeléssel lehetséges a 120 kilométeres országúti kör. Már visszafelé jöttünk, 20 kilométerre voltunk a túra végétől, stabilan 25 kilométer hatótávot írt a kijelző, amikor is egy rendőrautó elterelt minket egy baleset miatt. Ennek hála hirtelen közel dupla annyit kellett volna megtenni hazáig az éjszaka közepén, mint amennyi a várható hatótáv volt, de ECO móddal és a sebesség 60-ra redukálásával még maradt is pár kilométerem, mire ünnepélyes keretek közt elértük a töltőt.
Mint kisbusz, praktikus és tágas, ráadásul felárért a tolóajtók és a csomagtérajtó is elektromosak
A hét személy kiemelt kényelemben utaztatása mellett még bőven marad hely csomagoknak is, a kalaptartó egyben a töltőkábel tárolójaként is szolgál
A hátsó ablak külön is nyitható, de szemben a csomagtérajtóval, kézzel emelendő
Még poénkodtunk is vele, hogy nem baj, ha megáll, ebben vígan eléldegélünk mindnyájan, és ez amúgy igaz is volt. Az EQV belseje - a V-osztályéhoz hasonlóan - kiemelkedő összeszerelési- és anyagminőséggel kényeztet, mindemellett az extrák széles tárházát kínálja. Felárért kérhető a modellbe a fűthető és szellőztethető ülésektől elkezdve a kinyitható asztalon át az ággyá alakítható hátsó üléssorig gyakorlatilag bármi. Szintén felárért van hatalmas, nyitható panorámatető, meg persze gombnyomásra táruló tolóajtók és csomagtérajtó is, a középső sor ülései pedig akár menetiránnyal szemben is elhelyezhetőek. Ha buliznátok benne, arra is alkalmas, a Burmester hangcucc fenomenálisan tölti ki a teret. Praktikum is akad, ha becsukod az asztalt, 5 személy mellé kényelmesen, 7 mellé már csak szűkösen fér be egy bicikli, de a csomagtartó 1000 litere is magáért beszél.
Amellett, hogy villanyautónak és kisbusznak is kiváló, limuzinnak sem rossz az EQV, de azért nyilván nem egy S-osztály
Hátul külön szabályozható a klíma, a kényelmes, karfás középső ülések felett nyitható, hatalmas panorámatető engedi be a fényt, a VIP buliról pedig a fenomenálisan tiszta, mégis erőteljes Burmester hangcucc gondoskodik
Az etetése sem katasztrófa, 100 kWh-s akkucsomagja 11 kW körüli AC töltéssel 9 óra alatt nulláról tele van, ami egy kiadós alvásnak felel meg, ráadásul városi használat esetén elég hetente egyszer a töltőn hagyni estére. Sima konnektoros adaptert nem kaptam az autóhoz, de szerintem a hatalmas akkucsomagot elnézve ez nem véletlen, messze túl sok időt venne igénybe fali konnektorról tölteni. Ha pedig hosszú útra mennél vele, a Mercedes azt ígéri, hogy villámtöltéssel 45 perc alatt elérhetjük 10 százalékról a 80 százalékot. Ezt nem volt alkalmam és szükségem kipróbálni a teszthét során, de ettől még nem vennék rá mérget, hogy meglett volna ennyi idő alatt a DC töltés, a mutatvány ugyanis
az InsideEVs villámtöltés-tesztje szerint is inkább 1 óra körüli időintervallumot vesz igénybe. Ez már ténylegesen nevezhető kompromisszumnak mondjuk egy külföldi nyaralásnál, bár nem hinném, hogy akinek van 35 milliója erre az autóra, az "horvátba" akar kocsikázni a repülős vagy óceánjárós karibi nyaralások helyett.
A műszerfal modern és szerethető, az anyagminőség és a színválasztás itt is mercedesesen elegáns - érthető az igyekezet, lényegében ez a modell a V-osztály csúcsa
Az első sorban is akad kényelem bőséggel: a memóriás, fűthető és szellőztethető ülések mellé könyöklőbe integrált italhűtőt és a Mercedestől megszokott kezelőfelületeket kínál
Az EQV hátráltató tényezője tehát lényegében leginkább csak az ára. Lehet persze pörögni azon, hogy egy órát kell villámtölteni a 10 perces tankolás helyett, de ha ez a gond, akkor neked nem az EQV való, hanem a V-osztály, az is tudja ugyanezt a kényelmet. Szerintem van létjogosultsága a villanyos változatnak, én el tudnám képzelni vele az életet. A másik probléma vele, hogy nehezemre esik megtalálni a célközönségét, hiszen aki luxusautó, netán valódi limuzin helyett venné, annak jó eséllyel számít a megjelenés is, ez pedig kívülről tényleg csak egy kisbusz. Nekem pedig hiába tetszik, hogy visszafogott és egyáltalán nem süt róla a 30 millió feletti árcédula, ha a potenciális vásárlói nem így gondolkoznak. Remélem, hogy hosszú távon siker lesz az EQV, mert tényleg jó, csak attól tartok, hogy a világ még nincs felkészülve rá.
Az EQV a fogyasztását nagy akkucsomagjával kompenzálja, de azért nem kell hozzá megvenned a kerületi trafótelepet, hogy etetni tudd, ez egy igazán kompromisszummentes villanyautóra sikerült
Értékelés
Pozitív
Korrekt hatótáv és töltési idő, kényelem, erő, kombinálható hátsó tér, italhűtő, hifi, anyagminőség
Negatív
Magas ár, nehezen megtalálható töltőfedél-nyitó
Árak
Tesztmodell alapára
26 489 787 Ft (2021.08.19.)
Tesztautó ára
35 553 650 Ft (2021.08.19.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
150 kW (204 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.1 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kisbusz
Belső szélesség elöl:
1620 mm
Belső szélesség hátul:
1660 mm
Belmagasság elöl:
1000 mm
Belmagasság hátul:
1030 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1430 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1240 mm
Csomagtér magassága:
450-1230 mm
Raktérnyílás szélessége:
1270 mm
Raktérnyílás magassága:
1300 mm
Motor és váltó
Teljesítmény:
150 kW (204 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
12.1 s
35 millió?
Normális?!