Így nézne ki a Volkswagen-féle Astypalea-utópia. A tervek szerint a közlekedés mellett az áramszolgáltatás is károsanyag-kibocsátás nélkül zajlana
Ha a teljesen emissziómentes közlekedés nem lenne elég, a szigeten a közlekedéshez szükséges áramot szél- és napenergia segítségével állítanák elő, a hálózat kiépítéséhez és a járműpark frissítéséhez körülbelül 6 évre lesz szükség. Ez elsőre soknak hangozhat, de a világ más pontjain, ha többé egyetlen belsőégésű motoros autót sem gyártanának, akkor is évtizedek kellenének ahhoz, hogy a már forgalomban lévő benzines és dízel autók eltűnjenek az utakról. A Volkswagen és Görögország terve a folyamat felgyorsítására egyszerű: kiépíteni az infrastruktúrát és lecserélni az összes már meglévő autót elektromosra.
Astypalea szigete gyönyörű, de még szebbé és érdekesebbé tehetné a tény, ha mindezt szén-dioxid kibocsátás nélkül fenn lehetne tartani (Fotó: Greek City Times)
A tervek szerint Astypalea egy "fenntartható, okos és zöld szigetté" fog változni. Bár a jelenleg nyilvántartott járművek száma az 1500-at közelíti a szigeten, a német autógyártó úgy véli, hogy 1000 elektromos autó elegendő lesz a kiváltásukhoz, ha mindezt elektromos robogókkal és jól szervezett autómegosztási szolgáltatásokkal egészítik ki. Természetesen a teljes átálláshoz a rendőr- és mentőautók, valamint a flottajárművek cseréje is szükséges. Ha egy ilyen átalakulás bárhol a világon sikerrel lezajlik, az komoly előrelépés lehet globálisan is az elektromos autók elterjedésében.
Egy fontos kérdés viszont még mindig megválaszolatlan marad: miért pont Astypalea? A sziget ugyanis nem túl ismert. Hogy ez ne csak feltételezés legyen, gyorsan körbekérdeztem a földrajz szakos ismerőseim közt, és kiderült, ők sem hallottak róla ezelőtt soha, volt aki azt hitte, hogy ez egy beugratós kérdés, és ilyen nevű hely nem is létezik. A sziget egyébként 18 kilométer hosszú és 13 kilométer széles, összesen 97 négyzetkilométeren ad otthont 1334 lakosnak a Földközi-tengeren. Hogy kézzelfoghatóbbak legyenek az adatok, egy Szombathely méretű területen Mártély lakosságával azonos számú ember él. Összehasonlításul a budapesti VII. kerület például kétezerszer sűrűbben lakott.
Ahogy a kép jobb alsó részében is megfigyelhető, akad autó bőséggel a szigeten (Fotó: Locationscout)
Ilyen adottságok mellett egyáltalán nem meglepő, hogy szóba kerül a teljesen elektromos közlekedés. Egy ekkora helyen ugyanis nyilván nem jelent problémát az autók hatótávolsága, egy töltéssel akár hetekig használható egy modern elektromos jármű, még akkor is, ha a sziget két vége közt ingáznak vele minden nap. További előny, hogy a lakosság számával körülbelül egyenesen arányos a költségek mértéke is egy ilyen fejlesztés esetén, viszont maga a sziget elég látványos és különleges ahhoz, hogy reklámértékű lehessen az elektromos autók eladása során.
Főként igaz ez annak fényében, hogy a sziget egyik fő megélhetési forrása a turizmus, éves szinten több mint 72 ezer turista látogatja, így lenne, aki elvigye a világ minden tájára a fenntartható sziget hírét. A Volkswagen és Görögország között született megállapodásban egyelőre nem szerepel az átállási munkálatok megkezdésének pontos dátuma, annak kijelöléséhez további egyeztetés szükséges.