Egyre több életjelet ad magáról a Lancia
Pu+Ra Design, ez a Lancia új formanyelvének neve, amely a letisztult és a radikális szavakból ered. Az új stílus Jean Pierre Ploue és fiatal tehetségekből álló csapata tollából származik, ők pedig úgy vélik, hogy
„a következő 100 évre meghatározza a Lancia formatervezését" ez a dizájn. Érdekes filozófia ez, hiszen a jövőbeli formaterveikről úgy beszélnek a márkánál, hogy azok egyszerre lesznek előremutatóak és klasszikusok (Progressive Classic), mintha még maguk sem tudták volna eldönteni, milyen utat válasszanak.
A Pura nem annyira tanulmányautó, mint inkább egy jövőre utaló szobor
Ebből nyújt egy kis ízelítőt a Pu+Ra Zero, amit talán túlzás tanulmányautónak nevezni, inkább egy szobor, ami bemutatja a jövőbeli sorozatgyártású modellek alapvető stílusjegyeit. Elöl a Lancia felirat alatti LED-vonalak hármasa a márka klasszikus hűtőrácsának újraértelmezése, a karcsúsodó íveket és erőteljesen domborított idomokat pedig az Aurelia B20 és a Flaminia ihlették. Érdekes részlet még a kör alakú napfénytető, amit kíváncsian várunk, hogy tényleg megjelenik-e majd a jövőbeli modelleken.
A kör alakú napfénytető menő lenne szériagyártásban
Hátul a kerek LED-lámpák a Stratosra emlékeztetnek, valószínűleg a Lancia felirat is visszaköszön majd a hamarosan érkező új modelleken, ahogy a szobor kékes-ezüstös fényezése is.
Hátul a lámpák a Stratost idézik
Az új logó pedig a márka 116 éves történetének nyolcadik változata, amely az új Ypsilon modellen debütál majd 2024-ben. Az alumíniumból készülő embléma megtartotta a pajzsformát és a belső kört, de más a betűtípus és fényes a háttér. A bal oldali függőleges vonal pedig egy lándzsát ábrázol, amelyet az 1957-es embléma ihletett.
Bal oldalon a függőleges vonal egy lándzsát jelképez
A Lancia jövőjéről azt már tudni, hogy az új Ypsilon 2024-ben érkezik, hibrid és teljesen elektromos változatban is, majd 2026-ban egy prémium elektromos crossovert dobnak piacra. Korábban megerősítették, hogy az Aurelia nevet kapja, ám azóta nem igazán használják ezt a nevet a sajtóközleményekben, egyszerűen csak "zászlóshajónak" nevezik. Aztán 2028-ban az új Deltát is piacra dobják, kizárólag villanyhajtással.
Manapság elég hiteltelen egy traileren belül a sportosságról és eleganciáról beszélni, kb. mint egy Nike divatbemutató vagy rossz BMW reklámfilm.
A légpárnás robotporszívó mondjuk jól néz ki, kérdés van-e hozzá HEPA szűrő. Szerintem az a kerek üvegecske porzsák cseréjére szolgál, nem panorámatető.
Ilyenkor látom azt hogy a Lancia legendás múltja mennyire ismeretlen keleti berkekben…
És hogy mennyire fogalmatlan az átlag magyar autós kommentelő…
Az elmúlt 5 évben nem láttam olyan klasszik autókiállítást, ahol ne lett volna egy sor RÉGI lancia (nem a szögletes Delta, hanem háború előtti vagy FIAT előtti időkből). Volt olyan rendezvény aminek egyenesen a Lancia volt a fő témája (talán az 2019-es InterClassics volt a leglátványosabb, https://egzostive.com/interclassics-maastricht-2019-hu/ de jópár másik kiállítás is kiemelten kezelte, az aukciókról nem is beszélve).
Az általad lenézett forma egy nagyon futurisztikus tanulmányt, a Stratos Zerót idézi meg. Ez a terv 1970-es, de annyira futurisztikus volt hogy a 1988-as Moonwalkerben még kvázi űrautóként villantották… 🙂
Hát ha az aranykor régen volt – igaz se volt legendáira akarnak brandet építeni akkor már csak az időgépet kell feltalálni a Stellantisnál és visszarepülni 60 évet, hogy sikereket érjenek el. De mivel úgy tűnik te jobban értesz hozzá azt mondjuk megsúghatnád, hogy ezt az undorító kapitális betűméretű L A N C I A feliratot melyik történelmi modellről bugázták, mert nekem még a haszonjárműveikről sem ugrik be ilyen szentségtörés. A Skodákon meg koreai autókon látni ilyen ocsmányul hivalkodó márka- és modell megnevezéseket manapság (meg a Porschén, de a Porschénél is inkább gyerekes formatervi poén, mint sem komoly).
Tele van a nyugati petrolhead kultúra ezekkel. Én elég sokat járok ilyenekre és a Lancia teljesen más pozíciót foglal el amióta elengedték az Európai piacokat azzal a bumfordi kis női autóval.
Gulgizz kicsit, pl az Aurelia Zagatok, vagy Spyderekből sokat látok látványos helyeken, kiállításokon, rendezvényeken…
Ezek sokkal nagyobb hatással vannak mintha pár utcagyerek bőgetné az STI-t…
A jelvény érdekes, egyszerre klasszikus és futurisztikus. Nézd meg a régi jelvényeket (https://www.fcaheritage.com/en-uk/brand/lancia-logos), szerintem az 1957-esből merítették a legtöbb ihletet, csak egy futurisztikus fontkészlettel.
Amúgy a Volvo is kapott ilyen nagy feliratot a csomagtartóra egy időben. Én sem szerettem. design elemként. De a jelvény szerintem rendben van.
Azért jó lenne valami komolyabbat villantani, a márka legendás de kb 50 éve üldözik el a vevőket középszerű (Lybra, Delta II), megbízhtatlan (Delta) vagy egyenesen szörnyű (Ypsilon) konstrukciókkal.
Petrolhead kultúra? Ajjajj, láttuk mi lett az Alfával is mikor a sznob ízlés után mentek Macchioneék. Mire jutottak vele: megcsinálták az álomautót egy álomplatformon eurómilliárdokból és ezzel azt a kevés flottavásárlót is elriasztották maguktól aki még hajlandó volt Alfát lízingelni. A szörnyű konstrukciójú Lancia emblémás női gnomautó meg közben idén is megint best seller lesz Olaszországban. De hát ennek a déli népnek állítólag úgy sincs ízlése az autókhoz a veteránkiállításokat látogató zsíros hajú, bagószagú német, belga vagy holland nyugdíjasokkal ellentétben.
A Lanciánál el kell felejteni, hogy egykor mit képviselt ez a márka, mert 1) a kutyát nem érdekli fentebb említett vén szivarokon és általuk bepalizott hiú fiatalokon kívül, 2) minél gyorsabban köpik arcon a keményvonalas márkarajongókat annál több lehetőségük marad új identitást és vevőkört építeni. Mondjuk Napolitano ezzel valószínűleg tisztában van, de elképzelhető, hogy a nyakára ültetett franczia menedzserek közt akad, aki ugyanúgy felül a nosztalgiavonatra az üzleti racionalitás helyett és a Lancia felélesztőjeként akar bevonulni az almanachokba. Csakhogy ez egy kudarcra ítélt vállalkozás (mármint nem a Lancia, mert abból még jó is kisülhet, hanem az, hogy ilyen konzervatív mentalitással gondolkozzanak róla).
A Delta Mk2 minden, csak nem középszerű! A kompakt kategória egyik titkos és szerethető tippje volt a kortárs Peugeot 306 (és Rover 25 / MG ZR) mellett.
Szép, vonzó, kívánatos (időtálló) formák nélkül az egész terv kudarcra lesz ítélve. Egy Lanciánál ez elsődleges, nem holmi VW vagy Ford ez!
Neki
2022.11.29. at 09:56
Szégyelld magad!
Mégis ki a jó fenének szándékoznak eladni? USA? LOL 😀 Oda Peugeot-alapú autókat nem vihetnek, de amúgy se tudják, mi az a Lancia. Alfát is alig vesznek. Kínából éppen most vonul ki a Stellantis. Nincs a világon annyi kérdőjel, amennyit most ide tudnék sorakoztatni…
@Tökmindegy: a Delta 2 egy modernizált Fiat Tipo, ami nem egy modern műszaki alap.
93-ban ezen a műszaki alapokon kijönni, miközben a japánok 3-4 évente gyakorlatilag forradalmasították a modelljeiket, a zseniális formákról nem is beszélve. Odarakod egy 95-ös 323F mellé és elszégyellhetik magukat a Fiat csoport formatervezői. Ugyanez az Ercola Spada tervezte a Mazda Mx3-ast, is és az mennyivel jobb forma…
Ezen felül tényleg nem volt jó a Delta 2 tartóssága sem (és most nagyon diplomatikus voltam), amellett hogy minden más vonalon sem nyújtott semmi kiemelkedőt.
Nem tudok egyetérteni. A Lancia Delta II-es mindenképp előrelépést jelentett a márkánál: megbízhatóbbak lettek, jóval kevésbé rohadtak, a korabeli szaksajtó is elismerte a minőségi fejlődést és a német autók összerakottságát említették. Az, hogy milyen platformra épült (Fiat Tipo), rohadtul nem érdekelt senki, semmi jelentősége. Ma van jelentősége annak, hogy az új Opel Astra L (ami mai viszonylatban szerintem kivételesen szép, arányos, már-már szerethető formavilágú, friss designú autó) a Peugeot 308-as műszaki alapjaira, padlólemezére épül? Hány és hány példát lehetne sorolni! Semmi jelentősége. Megvolt ez az Alfától kezdve a VW-ig mindenhol.
A 95-ös 323F nekem is nagy kedvencem, de szerintem ebben sincs igazad: a Mazda a ’90-es évek tipikusan legömbölyített designjának bajnoka (a legszebb modellje a Xedos 6-os), de a Lancia (és az Alfa és még jó páran, Volvo és Saab is) már a wedge design bajnokai voltak. A Delta II-es szerintem igenis szép és hamisítatlanul olasz autó kívül és belül, a legendás Deltának méltó utódja:
checkandgiri11.blog.hu/2021/01/24/lancia-delta-hpe
A szégyen az, ami a III-as Deltával történt: ennyire nyomorult, undorító, szerethetetlen, tróger autója azóta sem volt a Lanciának, soha a büdös életben nem kellene. A Delta típus nevének lejáratása, és félek, hogy az új Delta sem lesz méltó a régi Delta szellemi örökségéhez.
@Neki2022.11.29. at 09:56: Marchione nem csinált semmit. Leépített mindent ami fejlesztés volt és lenyesett mindent ami nem volt nyereséges. Közép távon jó volt túlélésre de hosszú távon halálra ítélte a konszernt.
Annyi volt a szerencséje hogy előtte a GM által beültetett vezetés komolyan végezte a dolgát és a GM válópénzével együtt sok felélni való volt.
A Lancia stratégiáját illetően én pont fordítva látom. A Lanciánál el kell felejteni hogy mit képviselt az elmúlt 20 évben. És után fel lehet építeni a régi múltra építve, mert a klasszikus modellekből most is rengeteget látok, miközben az elmúlt 20 év tragikus modelljei mind eltüntek.
Az hogy fogalmad nincs arról hogy mit jelent nyugaton a régi autók kultúrája az a te provincialitásodat minősíti. Nyugaton nem “veteránoznak”, azaz nem valami régi xart akarnak életben tartani (ezeket eleve időközben ki is irtották az emissziós normával), hanem valódi klasszikusokat keresnek.
Elég ha annyit mondok, hogy a Mazda Mx5 fő tulajdonosi köre Belgiumban az 50 körüli koranyugdíjasok rétege. Kicsit mást jelent ott nyugdíjasnak lenni… De írhattam volna SLK-t, korai Z4-est, CLK-t 3-as cabriót. Ezek nem drága autók, főleg az ottani 4-5000 eurós átlagfizetésekhez.
Ennél sokkal feljebb, a gyűjtők az elit köreiben mozognak a tényleg régi Lanciák, 150-400.000 euro körül. Ez mondjuk már gyűjtői ár (nem a ‘scouton hanem komolyabb aukciókon pl Bonhams a retromobile idején https://egzostive.com/bonhams-paris-2020/ ) és nem a hobbi-tulajok 8-30.000 euró körüli büdzséjében mozog.